نرم افزار و برنامه ها

هارد خراب خود را چکار کنم؟

یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر کامپیوتر یا لپ‌تاپ، بخش hard drive آن است؛ این قسمت وظیفه حفظ و نگهداری بسیاری از اطلاعات را دارد. فرض کنید در این قسمت، اطلاعاتی مانند ویدیو یا عکس‌هایی را سیو کرده‌اید که برایتان بسیار خاطره‌انگیز هستند؛ اگر هارد‌تان خراب شود تمامی این اطلاعات از‌ بین می‌روند. هیچ فردی دوست ندارد با چنین صحنه‌ای رو‌به‌رو شود، اما این موضوع از قبل خبر نمی‌کند.

ریکاوری هارد، از اقداماتی است که می‌توانید در جهت برگرداندن عکس و فیلم‌هایتان انجام دهید؛ البته فردی که به این کار می‌پردازد، باید با انواع خرابی این بخش آشنا باشد. برخی از افرادی که تنها نام تعمیر‌کار را به یدک می‌کشند، به‌‎جای اینکه مشکل اصلی را پیدا و آن را حل کنند، بخش دیگر را هم خراب می‌کنند تا مبلغ بیش‌تری را از شما دریافت کنند. اینجاست که می‌توان به اهمیت تخصص تعمیر‌کار و حرفه‌ای‌بودن آن اشاره کرد. برای اینکه بتوانید این قسمت از لپ‌تاپ را ریکاوری کنید، ابتدا باید دلایل ایجاد عیب را مورد بررسی قرار دهید.

 

خرابی بخش هارد در لپ تاپ

یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک سیستم کامپیوتری، hard drive آن است که عنوان آسیب‌پذیر‌ترین را هم از آن خود کرده است. هیچ فردی نمی‌داند چه زمانی قرار است این قطعه خراب شود تا بخواهد به ریکاوری هارد بپردازد. ممکن است این قطعه از لپ‌تاپ‌تان چند روز یا چند ماه بعد از خرید دستگاه دچار عیب شود؛ گاهی هم امکان دارد تا چندین سال کاملا سالم بماند و بتوانید به نحو احسن از آن استفاده کنید. بسیاری از افراد برای این‌که در شرایط ایجاد مشکل، راحت‌تر با آن کنار بیایند، همیشه از اطلاعات خود بکاپ می‌گیرند.

اگر شما از درایو‌هایی که دارید بکاپ نگرفته باشید، باید به دنبال مرکزی بگردید که کار تعمیرات لپ تاپ را انجام می‌دهد. نمی‌توان چیزی را هم در این زمینه تضمین کرد؛ ممکن است تعمیر‌کار نتواند تمامی اطلاعات را به‌صورت کامل روی هارد‌تان بازگرداند. وجود خرابی در بخش کوچکی از hard drive می‌تواند بسیاری از چیز‌هایی را که در hard drive نگهداری می‌کردید، از‌بین ببرد؛ به‌صورتی که حتی نتوان به ریکاوری هارد پرداخت.

می‌توان از ایجاد خش در پلاتر‌ها، خرابی موتور چرخشی، گیر‌کردن و محدود‌شدن هد و همچنین خرابی کلی در هد، به‎عنوان برخی از عیب‌ها در نقاط کوچک hard drive نام برد. عیوبی که نام برده شدند، می‌توانند به‌آسانی علت واضح و قانع‌کننده‌ای برای خرابی این بخش از لپ‌تاپ‌تان باشند. البته بهتر است به این موضوع هم دقت کنید که این موارد، تنها گوشه‌ای از علت‌های خرابی بودند؛ عوامل دیگر هم می‌توانند در دسته‌های دیگر قرار بگیرد و دلیلی برای از‌دست‌رفتن اطلاعات‌تان شود.

مشکلات نرم‌افزاری، یکی از این مسائلی هستند که باید پس از عوامل فیزیکی به آن‌ها توجه کرد. می‌توان از ویروسی‌شدن لپ‌تاپ یا hard drive و همچنین وجود عیب در سیستم، به‌عنوان برخی از مشکلات نرم‌افزاری نام برد.

ایجاد مشکلات فیزیکی موثر بر ایجاد عیب

ریکاوری هارد، در‌صورتی امکان‌پذیر است که برای دستگاه، مشکلات فیزیکی به‌وجود آمده باشد؛ بنابراین ابتدا باید مشکلات و علل آن را شناسایی کنید. می‌توان از ریختن آب یا هرگونه مایعات دیگر، شوک‌های الکترونیکی و همچنین داغ‌شدن بیش از حد دستگاه‌تان، به‌عنوان رایج‌ترین دلایل برای ایجاد خرابی‌های فیزیکی نام برد. می‌توانید با تعبیه یک تهویه مناسب، از ایجاد گرمای زیادی در hard drive خود جلوگیری کنید. وقتی یک شوک الکترونیکی به دستگاه‌هتان وارد شود، ممکن است تمامی اطلاعات را از ‌دست دهید و دیگر امکان بازگشت آن‌ها وجود نداشته باشد.

بیشتر بخوانید ...   حالا می‌توانید با گوشی آیفون خود، گلکسی S23 را امتحان کنید!

عیوب مکانیکی و از بین رفتن اطلاعات hard drive

وقتی هد هارد دچار آسیب کلی یا حتی جزئی شود، می‌تواند عیوب مکانیکی را به‌وجود آورده و در نهایت اطلاعات هارد را از‌بین ببرد. ریکاوری هارد در این زمینه باید با بررسی بخش‌های مکانیکی آغاز شود. اگر سیستم‌تان به‌صورت مداوم هنگ می‌کند و نمی‌دانید مشکل کار از چه جایی است، به بررسی hard drive بپردازید. البته ایجاد صدا‌های عجیب مانند صدای غژ‌غژ‌کردن یا کلیک‌کردن هم می‌تواند دلیل محکمی باشد که بخواهید هارد لپ‌تاپ‌تان را آنالیز کنید.

برای اینکه بتوانید در چنین زمان‌هایی، شرایط را کنترل کنید و جلوی اتفاقات بعدی را بگیرید، باید سریعاً لپ‌تاپ را خاموش کنید؛ این کار باعث می‌شود تا ریکاوری هارد دستگاه‌تان با موفقیت انجام شود.

از دست دادن اطلاعات با خرابی منطقی

منظور از خرابی‎های منطقی، مشکلاتی است که به‌صورت غیر‌فیزیکی رخ می‌دهد و hard drive را خراب می‌کنند. چه مشکلاتی در این دسته قرار می‌گیرند؟ وقتی نرم‌افزار اصلی hard drive لپ‌تاپ‌تان دچار مشکل شود یا اینکه به ساختار فایل هارد آسیب جدی وارد شود، اطلاعات موجود در hard drive را از‌دست خواهید داد. بسیاری از عوامل مختلف می‌توانند در ایجا چنین آسیبی دخیل باشند و سبب ایجاد خرابی منطقی شوند. ممکن است برخی اوقات، عیب در سیستم چندان زیاد نباشد؛ اما اگر برعکس این ماجرا پیش بیاید، حتی امکان دارد سیستم‌کلی لپ‌تاپ‌تان لود نشود.

اگر چنین اتفاقی رخ دهد، می‌توانید با بررسی‌کردن علائمی مانند: کند‌شدن hard drive، از‌بین‌رفتن اطلاعات، ارور‌دادن hard drive و نمایان‌شدن صفحه آبی مرگ، به وجود این نوع عیب پی ببرید. نکته مثبت ماجرا اینجاست که می‌توان از طریق ریکاوری هارد، اطلاعات موجود در آن را باز‌گرداند. می‌توان از وجود ویروس و همچنین اشتباهات معمول انسانی، به‌عنوان رایج‌ترین عوامل موثر در ایجاد خرابی منطقی نام برد.

ممکن است برخی افراد به اشتباه، هنگامی که لپ‌تاپ در حال به‌روز‌رسانی یا ارتقاست، اطلاعات خود را پاک کنند؛ این موضوع مربوط به عوامل موثر در ایجاد خرابی منطقی است. ریکاوری هارد برای این مسائل چندان کار آسانی نیست، اما امکان به‌نتیجه‌رسیدن آن در عیب منطقی زیاد است.

تعمیرات لپ تاپ و هارد با نمایندگی وسترن دیجیتال

برای اینکه بتوانید hard drive خراب‌شده خود را تعمیر کنید، نیاز به تعمیر‌گاهی دارید که مورد‌اطمینان باشد و بتوانید به آن‌ها اعتماد کنید. برای اینکه وسیله دارای عیب خود را به لایف سرویس بدهید تا آن را برایتان تعمیر کند، کافی است به نمایندگی وسترن دیجیتال مراجعه کنید. این مجموعه به شما تضمین می‌دهد با ریکاوری هارد‌تان، از اطلاعات شما سوء استفاده نکند و آن‌ها را برایتان بازیابی کنند.


Source link

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا