بازی و سرگرمی

بازینامه | تبر فیلترینگ به نهال بازی و سرگرمی | گزارش بازی‌سازان از فیلترینگ گوگل پلی

چند وقتی است که اکثر مشاغل روزهای سختی را سپری می‌کنند. استارتاپ‌ها و شغل‌های مرتبط به فناوری و البته اینترنت، به مراتب آسیب‌های بیشتری دیده‌اند و حجم این آسیب‌ها این کسب‌وکارها را به سقوط نزدیک کرده است.

در مصاحبه‌ای که با چند نفر از بازی‌سازها داشتیم، به این ماجرا اشاره شد که صنعت بازی‌سازی نیز یکی دیگر از حوزه‌های کاری است که تا حدی آسیب دیده و اگر فکری به حال اینترنت و فیلترینگ‌های متوالی نشود، این حوزه دچار مشکل جدی خواهد شد. گویا بالاخره چیزی که نگران آن بودیم سر رسیده و بازی‌سازها احساس خطر جدی کرده‌اند.

از همین‌رو کمیسیون نظام صنفی بازی‌سازی کشور طی نامه‌ای به وزیر ارتباطات و فناوری از طریق نظام صنفی رایانه‌ای، خواستار پیگیری جدی وضعیت موجود شده‌اند. در متن نامه از وزیر ارتباطات و فناوری دعوت شده تا در جلسه‌ای به میزبانی نظام صنفی رایانه‌ای حضور پیدا کنند تا از بعد فنی، مشکلات برای ایشان بازگو شود. متن گزارش بازی‌سازان به شرح زیر است:

 

بدینوسیله جامعه بازی‌سازان ایران با توجه به مشکلات بسیاری که به واسطه تصمیمات محدود کننده و فیلترینگ فروشگاه گوگل‌پلی ایجاد شده، برخود لازم دانسته ضمن اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی این مشکلات، درخواست رفع محدودیت و فیلترینگ این پلتفرم را داشته باشد. صنعت بازی در دنیا یکی از بزرگترین صنایع از نظر درآمد است به طوری که درآمد آن چندین برابر از مجموع درآمد صنایع فیلم‌سازی و موسیقی بیشتر است. همچنین بازی‌ها یکی از بهترین ابزارهای آموزش، فرهنگ‌سازی و اشاعه تفریحات سالم هستند. این صنعت وابسته به دسترسی به تکنولوژی روز دنیاست و بازیسازان فعال همواره با تحریم‌های شدید و ظالمانه بین‌المللی علیه ایران دست و پنجه نرم می‌کنند و در راه کارآفرینی، دور زدن تحریم‌ها، ارزآوری و فعالیت فرهنگی تلاش می‌نمایند.

متاسفانه صنعت بازی در ایران نه تنها به درستی مورد توجه قرار نگرفته و از پتانسیل‌های اشتغال زایی آن بهره کافی برده نشده، بلکه با ایجاد موانع بسیار و تصمیمات غیرتخصصی در زیرساخت اینترنت کشور، ضربات جدی و عمیقی بر پیکر این صنعت و فعالان آن هم وارد شده است. محدودیت‌ها، اختلالات و پیامد های این تصمیمات اشتباه در ادامه به اجمال توضیح داده شده ،که هر کدام از جنبه‌های مختلف مشکلات بسیاری را برای فعالین این زیست بوم ( اکو سیستم ) ایجاد کرده و می کند:

فیلتر شدن پلی استور (محرومیت بازیکنان و توسعه دهندگان از فروشگاه گوگل‌پلی)

گوگل‌پلی به عنوان یکی از بزرگترین سکوهای عرضه بازی و اپلیکیشن موبایل، یک بازار با پتانسیل‌های درآمدی و فنی بسیار بالاست که به بازی‌سازان ایرانی امکان رشد کسب و کار، اتصال به بازارهای جهانی و ارزآوری می‌دهد. با وجود تحریم‌های شدید و ظالمانه گوگل علیه ایرانیان، فعالین این صنعت به هر شکل توانسته‌اند با دور زدن تحریم‌ها از این بازار استفاده نمایند. اما حالا پشت درهای فیلترینگ این سکو قرار گرفته اند. با بسته شدن گوگل‌پلی با قطع دسترسی بازی‌سازان به این بازار بسیار بزرگ و از دست دادن سهم چشمگیری از پتانسیل درآمدزایی و رشد آنها روبرو هستیم.

 

گوگل‌پلی نه تنها به دلیل تعداد کاربر بالا مورد توجه بازی‌سازان ایرانی و جهان است، بلکه ارائه خدمات و ابزارهای بسیار حرفه‌ای، دقیق و جامع آن یکی از دلایل تاکید ما بر رفع محدودیت آن است. ابزارها و خدمات گوگل‌پلی امکان شناخت بهتر مخاطب، بهینه‌سازی محصول، کاهش هزینه تبلیغات و آنالیز و بررسی دقیق‌تر مخاطبان را در اختیار ما قرار می‌دهد که مشابه آن را در مارکت‌های داخلی از جمله کافه بازار و مایکت نمی‌توان یافت. اخیرا کافه بازار در مقاله‌ای شرح داده است که جایگزینی گوگل پلی با کافه بازار یا هر مارکت داخلی دیگری غیر ممکن است. یکی از کارکردهای دیگر گوگل پلی معرفی بازی‌های ساخت ایران به ناشران جهانی و ایجاد فرصت‌های تجاری نشر بین المللی آن ها ست. با این اقدام عملا راه ارتباطی بین صنعت بازی سازی ایران با جهان قطع شده و بالطبع پتانسیل بالای ارز آوری در این صنعت از بین رفته است.

بیشتر بخوانید ...   بازی آنلاین با سرویس کاهش پینگ و رفع تحریم، یک بازی عادلانه!

 

از دست رفتن ده ها هزار شغل در صنعت

در طی دهه اخیر به واسطه توسعه بازی های ویدیویی در ایران هزاران شغل در حوزه برنامه نویس، گیم دیزاینر، طراح دو بعدی و سه بعدی، انیماتور، دیجیتال مارکتر، تستر، استریمر، محتواساز و… بوجود آمده اند با بسته شدن گوگل پلی و ابزارهای توسعه عملا شرکت های بازی ساز برای ادامه فعالیت اقدام به مهاجرت نموده و نیروهای یاد شده یا بیکار میشوند و یا اقدام به مهاجرت می نمایند.

 

مرگ بازی سازی با فیلترینگ داخلی ابزارهای توسعه

محدودیت دسترسی و اتصال به سرویس های خارج از ایران باعث شده بسیاری از ابزارهای مهم و حیاتی در بازی‌سازی از دسترس خارج شوند. باز هم تاکید می‌کنیم که این سرویس‌ها عموما ایرانیان را تحریم کرده و قبل از این محدودیت‌ها به سختی این تحریم‌ها را پشت سر می‌گذاشتیم.

 

توسعه فنی بازی با استفاده از سرویس‌های گیم آنالیتیکس، یونیتی، گوگل دولوپر ، فایربیس و … برای دانلود ابزارها، پکیج‌ها، گرفتن خروجی از بازی، پیاده‌سازی پلاگین‌ها و ابزارهای تحلیل و آنالیز بسیار سخت و نزدیک به غیرممکن شده است. به شکلی که تیم‌های فنی روزهای زیادی زمان خود را به رد شدن از محدودیت‌های داخلی اختصاص داده و درگیر مسائلی غیر فنی می‌شوند. همچنین یکی از راه‌های درآمدزایی این صنعت، یعنی نمایش تبلیغات دچار چالش‌های بسیار جدی شده است. چرا که تبلیغات سرویس‌های خارجی حالا با این محدودیت‌ها دیگر به راحتی بارگزاری نمی‌شود و در نتیجه درآمد ارزی بسیاری از بین رفته است.

اختلال و قطعی های زیاد بر روی سرورهای بازیسازان در داخل ایران

اختلال اینترنت، کندی سرعت و قطعی‌های پی‌در‌پی باعث ایجاد تجربه کاربری بد برای بازیکنان شده است در حال حاضر بازی‌های آنلاین ایرانی با چالشی بسیار سخت روبرو هستند و اختلالات اینترنت منجر به کاهش حجم مخاطبین، میزان رضایت آنها و کاهش درآمد گردیده است. همینطور این موضوع ریسک توسعه بازی‌های آنلاین ایرانی را بیشتر کرده و در بلند مدت باعث کم شدن سهم بازی‌های بومی در سبد تفریحات و سرگرمی خانواده‌ها خواهیم بود.

 

افزایش هزینه بازاریابی و جذب کاربر

فیلترینگ گوگل پلی باعث شده است که از ظرفیت نمایش تبلیغات در سکو‌های خارجی مثل گوگل ادز، وانگل، یونیتی ادزو … که ابزارهای بسیار قدرتمند و هوشمندی برای تبایغات هدفمند (تارگت کردن) و جذب کاربر با هزینه پایین هست بصورت کامل مختل گردیده است. کاربرانی که از استورهای داخلی جذب میشوند دارای کیفیت مناسب نبوده و باعث ضرر ده بودن کمپین ها برای بازی سازان و شرکت های دیجیتال مارکتر می باشد.

در مجموع طبق آماری که از بازیسازان عضو کمیسیون بازی سازی گرفته شده ، مجموعه اقدامات و تصمیمات غیرکارشناسی اخیر در فیلتر شدن گوگل پلی و محدودیت در دسترسی به سرویس های توسعه بازی ها ، باعث شده درآمد بازیسازان  به صورت چشمگیری کاهش پیدا کند و امکان توسعه بازیهای بسیار سخت و دشوار شود، با شرایط فوق با ادامه دار شدن این فرایند باید شاهد کوچ دسته جمعی بازیسازان به کشورهای همسایه و از دست رفتن هزاران شغل در کشور خواهیم بود.


Source link

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا