مراحل جدید برای بهروزرسانی موتورسیکلتهای قدیمی از تاریخ ۲۴ تیرماه شروع خواهد شد
ستاد نوسازی ناوگان حملونقل اعلام کرد که طرح نوسازی موتورسیکلتهای فرسوده از روز ۲۴ تیرماه آغاز خواهد شد. این طرح به منظور ارتقاء کیفیت محیطزیست به اجرا درخواهد آمد و در مرحله نخست، تنها تعداد محدودی از مالکان موتورسیکلتها قادر به ثبتنام خواهند بود.
فقط دستگاههایی که شرایط زیر را دارا میباشند، مجاز به ثبتنام در طرح نوسازی موتورسیکلتهای فرسوده خواهند بود:
- موتورسیکلتهای کاربراتوری: مدلهای ساختهشده در سال ۱۳۹۸ و قبلتر (سن بیش از ۶ سال)
- موتورسیکلتهای انژکتوری: مدلهای سال ۱۳۹۲ و قبلی (سن بیش از ۱۲ سال)
- موتورسیکلتهای برقی: مدلهای سال ۱۳۸۹ و قبلتر (سن بیش از ۱۵ سال)
نحوه و زمان ثبتنام:
مالکان موتورسیکلتهای فرسوده میتوانند از تاریخ ۲۴ تیرماه ۱۴۰۴، به وبسایت نوسازی ناوگان حملونقل به نشانی NNHK.IR مراجعه کرده و با بارگذاری مدارک مورد نیاز، اقدام به تکمیل روند ثبتنام کنند. پس از انجام این مراحل، نوبت نوسازی موتورسیکلت برای متقاضیان تعیین خواهد شد.
جزئیات بیشتر در مورد این طرح به محض فعالسازی امکان ثبتنام برای علاقهمندان منتشر خواهد شد. در حال حاضر تمرکز تنها بر روی ثبتنام موتورسیکلتهای فرسوده به منظور دستیابی به اطلاعاتی در خصوص تعداد و نوع آنها است.
تعداد موتورسیکلتهای فرسوده کشور چقدر است؟
آمارهای ارائهشده از منابع مختلف در ایران نشان میدهد که تقریبا ۱۲.۵ تا ۱۳.۵ میلیون دستگاه موتورسیکلت در نقاط مختلف کشور فعال هستند. طبق برآورد پلیس راهور، حدود ۹۰ تا ۹۱ درصد از این موتورسیکلتها فرسوده محسوب میشوند. بنابراین، حدود ۱۲ میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده در کشور در حال تردد هستند. این آمار مربوط به اواخر سال ۱۴۰۲ و اوایل ۱۴۰۳ میباشد و ممکن است در حال حاضر تعداد موتورسیکلتهای فرسوده از این رقم بیشتر شده باشد.
طبق آییننامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، سن فرسودگی موتورسیکلتها بهطور مشخص برای موتورسیکلتهای کاربراتوری ۶ سال و برای موتورسیکلتهای انژکتوری ۱۲ سال تعیین گردیده است.
حضور گسترده موتورسیکلتهای فرسوده در کلانشهرهای ایران تبعات منفی قابل توجهی بر سیستم حملونقل این کشور داشته است. برخی از این پیامدها به شرح زیر میباشد:
- آلایندگی هوا: موتورسیکلتهای فرسوده یکی از عوامل اصلی آلودگی هوای کلانشهرها محسوب میشوند. آمارها نشان میدهد که تقریبا ۱۰ درصد از آلودگی هوای تهران ناشی از موتورسیکلتهاست.
- مصرف بالای سوخت: موتورسیکلتهای فرسوده دارای مصرف سوخت نسبتاً بالایی هستند که منجر به ناترازی انرژی میشود.
- کاهش ایمنی و افزایش تصادفات: فرسودگی این وسایل نقلیه عاملی کلیدی در افزایش تصادفات و تلفات جانی است. بهگفته پلیس راهور، موتورسواران ۴۱ درصد از تلفات تصادفات منجر به آسیب یا فوت در کشور را تشکیل میدهند.
- هویت نامشخص: به دلیل فرسودگی بالا و ارزش مالی پایین، بسیاری از موتورسیکلتهای فرسوده فاقد هویت رسمی هستند و همچنین بیمه ندارند.