با شدت گرفتن رقابت، بازار خودروهای برقی چینی به هرج و مرج افتاده است!
شرکت خودرو سازی چینی بیوایدی که به عنوان بزرگترین تولیدکننده خودروهای الکتریکی در سطح جهانی شناخته میشود، از مدتی پیش به راه اندازی جنگی بر سر قیمت با دیگر تولیدکنندگان چینی پرداخته است که به عنوان “جنگ قیمت خودروهای الکتریکی در چین” شناخته میشود. هدف این رقابت تضعیف و نابودی سازندگان کوچکتر چینی است.
اهداف بیوایدی تبدیل شدن به رهبری مطلق در عرصه بازار خودروهای برقی چین است. با این حال، دولت چین نسبت به این جنگ قیمتی هشدار داده و اعلام کرده که این رقابت از کنترل خارج شده است. دولت در حالی این نگرانی را مطرح کرده که بیوایدی به تازگی خبر از کاهش مجدد قیمت خودروهای خود داده است.
کاهش چشمگیر قیمت خودروهای الکتریکی بیوایدی در ماه گذشته باعث بروز واکنشهای شدید از سوی مقامات و نهادهای نظارتی چین گردید. مسئولان چینی هشدار دادهاند که این روند نزولی قیمتها “هراس جنگ قیمت” را به وجود آورده و از کنترل خارج شده است.
نگرانی دولت چین از تشدید جنگ قیمت خودروهای برقی
این شرکت به خاطر عرضه خودروهای الکتریکی با قیمتهای مناسب شناخته میشود. با وجود قیمتهای خوب خودروهای بیوایدی، این شرکت در تاریخ ۲۳ مه ۲۰۲۵ بار دیگر اقدام به کاهش قیمتها کرده است. به عنوان مثال، قیمت بیوایدی سیگال از ۶۹ هزار و ۸۰۰ یوان به ۵۵ هزار و ۸۰۰ یوان تعدیل شد و همینطور ۲۲ مدل دیگر این برند نیز تحت تخفیف ۳۴ درصدی قرار گرفتند.
اقدامات بیوایدی در راستای کاهش قیمتها، سایر خودروسازان چینی را وادار به پیروی از این رویه میکند. مقامات دولتی چین اکنون هشدار میدهند که این جنگ قیمتی به حدی گسترش یافته که از کنترل خارج گشته است.
انجمن تولیدکنندگان خودرو چین بدون نام بردن از بیوایدی، اعلام کرده که دور جدید کاهش قیمتها، سبب افزایش نگرانیها نسبت به احتمال از سرگیری جنگ قیمتی شده است. خودروسازان چینی اکنون مجبورند یا از ارائه تخفیفها خودداری کنند و یا محصولات با کیفیت پایینتری به بازار عرضه کنند؛ در هر صورت این وضعیت به نفع بیوایدی خواهد بود. ارزش سهام رقبای بیوایدی، از جمله نیو، ایکس پنگ، جیلی و لی اتو، از زمان آغاز مجدد جنگ قیمتی بیوایدی به شدت کاهش یافته است.
تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که بیوایدی الگوی کاری «هنری فورد» را در دستور کار خود قرار داده است. این شرکت چینی میخواهد به جای تمرکز بر حداکثر کردن سود، فروش خود را به حداکثر برساند. این رویکرد به آنها کمک کرده تا بر صنایع مختلف نفوذ کنند. کاهش قیمتها تا آنجا که امکان ارزان کردن خودروها وجود داشته باشد، ادامه خواهد یافت. در عین حال، حجم فروش بیوایدی در مه ۲۰۲۵ نسبت به دورههای قبلی، ۱۴ درصد افزایش نشان میدهد.