نرم افزار و برنامه ها

اندروید ۱۴؛ ویژگی هایی که باعث بهبود عملکرد گوشی می شود

در رویداد Google I/O امسال برخلاف سال‌های گذشته گوگل تمرکز زیادی روی اندروید ۱۴ نداشت، بااین‌حال نسخه جدید اندروید با بهره‌مندی از هوش مصنوعی وارد سطح جدیدی شده است؛ البته جدیدترین نسخه سیستم‌عامل موبایل گوگل که با کد «upside down cake» (کیک وارونه) معرفی شده، نسبت به نسخه قبلی بیشتر دارای تغییرات اندک و جزئی است؛ اما همین تغییرات اندک می‌توانند باعث بهبود عملکرد گوشی شما شوند. در ادامه ۱۶ مورد از این تغییرات جزئی ایجادشده در اندروید ۱۴ را که می‌توانند عملکرد گوشی شما را بهتر کنند، بیان می‌کنیم. نسخه نهایی و رسمی اندروید احتمالاً در فصل پاییز منتشر خواهد شد.

حذف نیاز به واردکردن رمز عبور

گوگل قبلاً استفاده از کلیدهای عبور (Passkeys) را برای ورود به برخی از اپلیکیشن‌های اندروید امکان‌پذیر کرده، اما ورود کاربران به برخی از اپلیکیشن‌ها با این روش هنوز امکان‌پذیر نیست. در اندروید ۱۴ می‌توانید با استفاده از حسگر اثرانگشت گوشی وارد حساب کاربری اپلیکیشن شوید.

اندروید 14

در این نسخه از اندروید Credential Manager (اپلیکیشنی برای مدیریت رمزهای عبور) جدیدی وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید چندین کلید عبور و رمز عبور را در هر اپلیکیشن ذخیره کنید؛ البته بسیاری از اپلیکیشن‌ها کلیدهای عبور را با سرعت بسیار بالایی قبول می‌کنند؛ اما بسیاری از اپلیکیشن‌های مدیریت رمز عبور و سرویس‌های Sign on (سرویس‌هایی که ورود به چند اپلیکیشن با یک حساب کاربری را امکان‌پذیر می‌کند)، آنها را سریع‌تر در اپلیکیشن‌ها اضافه خواهند کرد. طبق گفته گوگل اپلیکیشن‌های 1Password و Dashlane و Keeper و OKta در زمان انتشار جدیدترین نسخه اندروید در آن در دسترس خواهند بود.

توقف به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات اپلیکیشن‌های شخص ثالث بدون اطلاع کاربر

حتی اگر یک اپلیکیشن از نظر امنیتی عالی و بی‌نقص باشد، باز هم آن اپلیکیشن شما را دور میزند و اطلاعاتتان را به تبلیغ‌کنندگان، دلالان داده و از آن بدتر به سایر افراد و سازمان‌های بی‌نام‌ونشان می‌فروشد. در اندروید ۱۴ تلاش شده این معضل بزرگ به پایان برسد و زمانی که اپلیکیشن یا اپلیکیشن‌هایی روش به اشتراک‌گذاری اطلاعات خود را تغییر دهند، این موضوع هر ماه با ارسال نوتیفیکیشن به کاربر اطلاع داده می‌شود. این اقدام مثبت گوگل یکی از روش‌های مؤثر برای افزایش امنیت اندروید است. در تصویر زیر نمونه‌ای از نوتیفیکیشن مذکور را می‌بینید.

توقف به اشتراک‌گذاری اطلاعات اپلیکیشن‌های شخص ثالث بدون اطلاع کاربر در اندروید 14

همچنین زمانی که یک اپلیکیشن مجوز (پرمیشن) به اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی را از شما می‌خواهد، سیستم‌عامل با یک دکمه حاوی پیام «this app stated it may share location data with third parties» (ممکن است این اپلیکیشن اطلاعات موقعیت مکانی شما را با اشخاص ثالث به اشتراک بگذارد) به شما در مورد احتمال به اشتراک‌گذاری اطلاعاتتان با اشخاص ثالث هشدار می‌دهد. کاربر می‌تواند با لمس این دکمه، اطلاعات بیشتر در رابطه با این موضوع را مشاهده کنید.

به اشتراک گذاری اطلاعات اپلیکیشن ها در اندروید ۱۴

حذف نوتیفیکیشن‌های دارای اولویت تمام صفحه

گوگل تصمیم گرفته دیگر ایجاد نوتیفیکیشن‌های تمام صفحه بسیار با اهمیت و دارای اولویت توسط توسعه‌دهندگان ضروری نباشد و در اندروید ۱۴ و نسخه‌های آینده آن، تنها نوتیفیکیشن‌های تماس‌ها و آلارم‌ها تمام صفحه نمایش داده شوند.

نوتیفیکیشن با فلاش دوربین

اگر معمولاً متوجه نوتیفیکیشن‌ها نمی‌شوید یا به دلیل بی‌توجهی متوجه برخی از نوتیفیکیشن‌های مهم نمی‌شوید، می‌توانید قابلیت فلش زدن فلش دوربین و نمایشگر در هنگام دریافت نوتیفیکیشن را فعال کنید.

همچنین اگر مدت طولانی با صدای بلند به موسیقی گوش دهید، اندروید با یک اپلیکیشن در مورد احتمال آسیب دیدن شنوایی به دلیل شنیدن طولانی‌مدت موسیقی با صدای بلند به شما هشدار می‌دهد. در صورت تمایل می‌توانید با لمس گزینه Lower volume صدای موسیقی را کم کنیم.

نوتیفیکیشن در اندروید ۱۴

سفارشی‌سازی لاک اسکرین با طرح‌های مختلف ساعت

اگر علاقه‌مند به سفارشی‌سازی ظاهر بخش‌های مختلف گوشی هستید، از این ویژگی استقبال خواهیم کرد.

سفارشی سازی لاک اسکرین در اندروید ۱۴

گوگل یک سری والپیپر ایجادشده با هوش مصنوعی برای گوشی‌های پیکسل ایجاد کرده که پیش از انتشار رسمی اندروید ۱۴، منتشر خواهند شد.

ایجاد انیمیشن برای ویژگی Predictive Back

با استفاده از قابلیت Predictive Back در اندروید ۱۳ می‌توانید با سوایپ کردن روی یک اپلیکیشن به سمت عقب (از سمت راست به چپ)، بدون لمس دکمه ناوبری back (بازگشت به عقب) به عقب بازگردید. در اندروید ۱۴ این قابلیت جذاب‌تر شده و زمانی که روی اپلیکیشنی از سمت راست به چپ سوایپ کنید، قبل از اینکه انگشتتان به قسمت چپ نمایشگر برسد و سوایپ کامل شود، صفحه اپلیکیشنی که در حال سوایپ در آن هستید کوچک می‌شود و بخشی از صفحه‌ای که قرار است به آن بازگردید، نمایش داده می‌شود.

مثلاً اگر قبلاً predictive back را فعال کرده باشید و از صفحه هوم اسکرین وارد اپلیکیشن تماس شده باشید، زمانی که در این اپلیکیشن از سمت راست به چپ سوایپ کنید، وقتی انگشتان به وسط صفحه می‌رسد، صفحه اپلیکیشن تماس کوچک می‌شود و بخشی از هوم اسکرین را خواهید دید.

اپلیکیشن Health Connect

این اپلیکیشن که جایگزین اپلیکیشن Google fit شده، به اشتراک گذاری اطلاعات اپلیکیشن‌های سلامتی با گوشی و برعکس را امکان‌پذیر کرده است. طبق گفته گوگل، این اپلیکیشن در اندروید ۱۴ بخشی از سیستم‌عامل شده و آپدیت‌های خود را از سیستم آپدیت‌های گوگل پلی بدون نیاز به دانلود جداگانه دریافت خواهد کرد.

اپلیکیشن Health Connect در اندروید 14

گوگل اعلام کرده واسط برنامه‌نویسی کاربردی Google fit تنها تا سال ۲۰۲۴ قابل استفاده خواهد بود.

امکان‌پذیرشدن تفکیک صدا برای پخش با اسپیکر گوشی یا گجت‌ها

در اندروید ۱۴ دیگر برای انتقال صدای در حال پخش به اسپیکر گوشی یا هندزفری‌ها یا هدفون‌ها یا اسپیکرها بلوتوثی مشکلی نخواهد داشت و می‌توانید با یک سوایپ از هوم اسکرین به‌راحتی تنظیمات اختصاصی انتقال صدای در حال پخش را مشاهده و انتخاب کنید که کدام صداها از اسپیکر خود گوشی و کدام صداها از گجت‌های پخش صدا پخش شوند.

بیشتر بخوانید ...   با هوش مصنوعی فتوشاپ حالا می‌توانید تصاویر را گسترش دهید + ویدیو
امکان‌پذیر شدن تفکیک صدا برای پخش با اسپیکر گوشی یا گجت‌های پخش صدا در اندروید 14

مدیریت بهتر فعالیت‌های درحال انجام در پس‌زمینه سیستم‌عامل

گوگل متوجه شده برخی از فعالیت‌های در حال انجام در پس‌زمینه سیستم‌عامل بدون اینکه نیاز باشد، به مدت طولانی ادامه می‌یابند و برای رفع این مشکل باید راه‌حل مؤثری پیدا کند. به همین دلیل در اندروید ۱۴ رابطه برنامه‌نویسی کاربردی جدید ایجاد کرده و به لطف آن فرآیند انتقال داده هوشمندتر شده است.

با ایجاد این واسط فعالیت‌های در حال اجرا در پس‌زمینه مثل پخش آهنگ، ضبط صدا و ناوبری تنها تا زمانی ادامه خواهند داشت که یا با موفقیت به پایان برسد یا دوباره زمان‌بندی شوند یا اتصال اینترنت برقرار باشد. فعالیت‌هایی که نیازمند اتصال اینترنت هستند، در صورت قطع اتصال متوقف می‌شوند و پس از وصل شدن اینترنت، دوباره ادامه پیدا می‌کند.

مدیریت فعالیت های در حال انجام در پس زمینه اندروید 14

افزایش اندازه متون

در اندروید ۱۴ افزایش اندازه (فونت) متون تا ۲۰۰ درصد امکان‌پذیر شده است.

افزایش اندازه متون در اندروید 14

امکان‌پذیرشدن انتخاب ترجیحات براساس منطقه محل زندگی

اگر در کشور یا منطقه‌ای زندگی می‌کنید که مثلاً به‌جای فارنهایت از سانتی‌گراد برای نمایش دما استفاده می‌شود یا نخستین روز هفته به‌جای دوشنبه شنبه است یا مجموعه اعداد خاصی استفاده می‌شود یا زبان کشورتان جنسیت‌محور است، جدیدترین نسخه اندروید به شما اجازه می‌دهد در سه مورد ترجیحات خود را مشخص کنید. نسخه ۲۰۲۳ اندروید یک رابطه برنامه‌نویسی کاربردی قابل استفاده برای تغییر نقش دستوری کلمات نیز فراهم کرده است؛ بنابراین اپلیکیشن‌های بومی‌سازی شده یا ترجمه‌شده می‌توانند افراد را بدون توهین کردن به آنها، خطاب کنند.

امکان‌پذیر شدن انتخاب ترجیحات بر اساس منطقه محل زندگی

قابلیت شنیدن فایل‌های صوتی غیرفشرده با هدفون‌های USB بدون از دست دادن تماس‌ها

گوش دادن به فایل‌های صوتی غیرفشرده (Lossless) با هدفون‌های USB قبلاً نیز در اندروید امکان‌پذیر بود؛ اما هنگام استفاده از هدفون‌های USB، کنترل صوتی گوشی به آنها سپرده می‌شد و صدای زنگ یا آلارم گوشی پخش نمی‌شد؛ اما در اندروید ۱۴ این مشکل برطرف شده و رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی استانداردی برای پخش فایل‌های صوتی Lossless و high res (دارای وضوح بالا) بدون از دست دادن تماس‌ها ایجاد شده است.

بهبود صفحه‌کلید، تاچ‌پد و قلم دیجیتال

طبق اطلاعات شنیده‌شده در یکی از جلسات توسعه‌دهنده، در جدیدترین نسخه اندروید قابلیت پیکربندی خودکار طرح برای صفحه‌کلید ایجاد شده، قابلیت تشخیص ژست‌های حرکتی برای تاچ پد بهبود یافته و قابلیت پیش‌بینی حرکت قلم دیجیتالی نیز پیشرفته‌تر شده است.

مشعل رحمان، توسعه‌دهنده، نیز در انجمن XDA Developers به وجود برخی از این ویژگی‌ها در یک نسخه بتای اندروید ۱۴ اشاره کرده است.

پشتیبانی از فرمت HDR 10bit یا Ultra HDR

به لطف پشتیبانی از این فرمت کاربران گوشی‌هایی که از HDR 10bit می‌توانند عکاسی با دوربین گوشی را با این فرمت انجام می‌دهند. این فرمت HDR که کسب اطلاعات بیشتر از سنسور دوربین گوشی را امکان‌پذیر می‌کند، منجر به زنده‌تر شدن رنگ‌های عکس و بهتر شدن کنتراست آن می‌شود.

پشتیبانی از فرمت HDR 10bit یا Ultra HDR

Ultra HDR سازگاری عقب روی بسیار خوبی با تصاویر JPEG دارد و در اپلیکیشن‌های ویرایش تصویر برقراری تعامل بدون محدودیت با تصاویر HDR را برای کاربران فراهم می‌کند؛ البته تنها گوشی‌هایی که نمایشگر آن‌ها روشنایی لازم برای نمایش تصاویر HDR 10bit را دارند، می‌توانند این تصاویر را آن‌طور که باید، نمایش دهند.

ایجاد قابلیت‌های جدید برای دوربین

یکی از این قابلیت‌ها ویژگی In-sensor zoom برای بهبود عملکرد گوشی برای گرفتن تصاویر زوم‌شده و بهره‌مندی بهتر از توانایی‌های سنسور در این زمینه است. با این قابلیت می‌توانید یک تصویر کراپ‌شده با فرمت RAW با تعداد پیکسل‌های یکسان با پیکسل‌های عکس کامل بگیرید تا کیفیت تصویر زوم‌شده کاملاً حفظ شود.

 ویژگی In-sensor zoom در اندروید 14

camera extensions قابلیت جدید دیگری است که پردازش طولانی‌تر تصاویر برای بهبود کیفیت آنها با استفاده از الگوریتم‌های پردازشی سنگین مثل الگوریتم‌های طراحی‌شده برای بهبود کیفیت تصاویر گرفته‌شده در نور کم را امکان‌پذیر می‌کند.

رابطه برنامه‌نویسی کاربردی Document Scanner، یکی دیگر از ویژگی‌های جدید ایجادشده برای دوربین در اندروید ۱۴ است که در چهارماهه آخر سال میلادی جاری منتشر خواهد شد و تبدیل رسیدها و متون فیزیکی و کاغذی به نمونه‌های دیجیتالی را امکان‌پذیر می‌کند.

کاربردی‌ترشدن دکمه به‌اشتراک‌گذاری (Share)

در اندروید ۱۴ زمانی که این دکمه را می‌زنید، یک منوی به اشتراک‌گذاری داخلی با نام shresheet ظاهر می‌شود که برای به اشتراک‌گذاری فایل‌ها، گزینه‌های بیشتری را در اختیارتان قرار می‌دهد و با استفاده از آن می‌توانید فایل خود را در تعداد بیشتری از اپلیکیشن‌ها به اشتراک بگذارید.

منوی Sharesheet در اندروید 14

با استفاده از این قابلیت می‌توانید گزینه‌های جدیدی برای به اشتراک‌گذاری نیز ایجاد کنید و این ویژگی را مطابق با میل خود سفارشی‌سازی کنید؛ مثلاً با این قابلیت می‌توانید در گوگل کروم یک صفحه وب را به سایر وسایل خود بفرستید.

سایر ویژگی‌های احتمالی موجود در نسخه نهایی اندروید ۱۴

سایر ویژگی‌های احتمالی موجود در نسخه نهایی اندروید ۱۴ به شرح زیر است:

  • قابلیت تبدیل گوشی به وب کم برای کامپیوتر
  • امکان استفاده از قابلیت ضبط فیلم از نمایشگر تنها برای یک اپلیکیشن (در صورت استفاده از این قابلیت تنها تصاویر یک اپلیکیشن ضبط خواهد شد و هر آنچه در نمایشگر نمایش داده می‌شود، ضبط نمی‌شود)
  • پنهان کردن پین‌ها برای جلوگیری از مشاهده شدن آنها توسط افراد نزدیک به شما و همچنین تأیید خودکار برای سریع‌تر شدن ورود با پین
  • ابزاری داخلی برای حذف اپلیکیشن‌های از پیش نصب‌شده (اپلیکیشن‌های bloatware)
  • دسترسی سریع خودکار به کارت‌های وفاداری در گوگل پلی استور

Source link

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا