موبایل

دولت‌ها از طریق نوتیفیکیشن‌ها از کاربران جاسوسی می‌کنند

یک سناتور آمریکایی ادعا کرده که برخی دولت‌ها به گوگل و اپل فشار آورده‌اند تا از طریق سرویس ارسال نوتیفیکیشن در گوشی‌های هوشمند به اطلاعات کاربران دست پیدا کنند. اگرچه او از هیچ کشور مشخصی اسم نبرده، اما می‌گوید این دولت‌ها خارج از آمریکا هستند.

به‌گزارش رویترز، سناتور «ران وایدن» در نامه‌ای به وزارت دادگستری ایالات‌متحده اعلام کرده است که مسئولان دولت‌های خارجی از گوگل و اپل درخواست اطلاعات داشته‌اند. اگرچه جزئیات زیادی درباره این درخواست‌ها در دسترس نیست، اما این نامه یک‌بار دیگر به ما نشان می‌دهد که دولت‌ها به چه روش‌هایی می‌توانند اطلاعات کاربران را به‌دست بیاورند.

امروزه تقریباً همه اپلیکیشن‌ها برای ارائه اطلاعات به کاربران از نوتیفیکیشن‌ها استفاده می‌کنند. اما نکته‌ای که احتمالاً خیلی از کاربران از آن بی‌خبرند، این است که تقریباً تمام این نوتیفیکیشن‌ها از سرورهای گوگل و اپل عبور می‌کنند. در نتیجه، این دو شرکت می‌توانند دسترسی مهمی به اطلاعات اپلیکیشن‌ها و همچنین کاربران داشته باشند. ازاین‌رو، دولت‌ها از طریق نظارت بر نوتیفیکیشن‌ها می‌توانند کاربران را تحت‌نظر قرار دهند.

سناتور وایدن از وزارت دادگستری آمریکا خواسته است تا هر سیاستی را که مانع از گفت‌وگوی عمومی پیرامون جاسوسی از نوتیفیکیشن‌ها می‌شود، لغو یا اصلاح کند.

جاسوسی از طریق نوتیفیکیشن گوشی‌ها واقعی است

اپل در واکنش به این نامه در بیانیه‌ای اعلام کرد که صحبت‌های وایدن فضایی را ایجاد کرده است تا آن‌ها بتوانند درباره شیوه نظارت دولت‌ها بر نوتیفیکیشن‌ها اطلاعات بیشتری به اشتراک بگذارند. در این بیانیه آمده است: «در این مورد، دولت فدرال ما را از اشتراک‌گذاری هر نوع اطلاعاتی منع کرده است. [اما] اکنون که این روش عمومی شده، گزارش شفافیت خود را به‌روز می‌کنیم تا جزئیات این نوع درخواست‌ها را ارائه نماییم.»

نامه وایدن براساس گزارشی از یک منبع آگاه تنظیم شده که درباره این جاسوسی به او خبر داده بود. دفتر آقای وایدن چیزی درباره هویت این منبع آگاه اعلام نکرده، اما یک منبع تأیید کرده است که هم دولت‌های خارجی و هم دولت ایالات‌متحده از اپل و گوگل اطلاعاتی خواسته‌اند تا برای مثال بتوانند هویت کاربران را به هویت مالکان اکانت‌های این دو شرکت وصل کنند.

گفته می‌شود که متحدان آمریکا هم ازجمله کشورهای خارجی بوده‌اند که این درخواست‌ها را از اپل و گوگل داشته‌اند. بااین‌حال، نمی‌دانیم که این درخواست‌ها چند وقت است که برای این دو شرکت ارسال می‌شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا