موبایل

بررسی پوکو X5 پرو ؛ موشکافی سیستم، دوربین، عملکرد و باتری

در این مطلب نقد و بررسی پوکو X5 پرو را برای شما آماده کردیم که یکی از بهترین گوشی‌های میان‌رده شیائومی پوکو در سال 2023 است.

سرمایه گذاری پرسود و تضمینی دلاری

گوشی‌های میان‌رده شیائومی با برند پوکو به مرور زمان بسیار بهتر و پیشرفته‌تر شده‌اند و حالا طراحی جذاب و مشخصات فنی قوی را با قیمت مناسب در اختیار کاربران قرار می‌دهند. گوشی‌های پوکو X5 و X5 Pro به میزان زیادی شبیه به قبل هستند؛ اما با اینکه نسبت به سری پوکو X4 تغییرات کمی داشتند، همچنان جزء گوشی‌های بسیار ارزشمند محسوب می‌شوند.

در بررسی پوکو X5 پرو مشخصات فنی و امکانات این گوشی را با هم مرور می‌کنیم. X5 پرو شباهت‌هازی زیادی با X5 معمولی دارد؛ اما نسخه پرو امکاناتی مثل دوربین اصلی بهتر، شارژ سریع‌تر و نرم‌افزار جدیدتری را ارائه می‌کند. در مجموع می‌توان گفت که باز هم شیائومی با امکانات و مشخصات پوکو ایکس 5 پرو کاربرانی با بودجه محدود را راضی نگه داشته و جای خوشحالی است که با چنین مبلغی می‌توان به این امکانات دسترسی داشت.

بیشتر بخوانید:

بررسی ردمی نوت 11 پرو فورجی

بررسی گلکسی A33 فایو جی

نقد و بررسی پوکو X5 پرو

همانطور که قبلاً اشاره شد، پوکو X5 پرو یک گوشی میان‌رده است. قیمت این گوشی با 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی از 299 دلار شروع می‌شود. این گوشی به رنگ‌های مشکی، آبی و زرد تولید شده و تقریباً در همه بازارهای جهان عرضه می‌شود. این گوشی را می‌توان یکی از بهترین گوشی های پوکو 2023 و بهترین گوشی های شیائومی 2023 به شمار آورد که با میان‌رده‌های فهرست بهترین گوشی های سامسونگ 2023 و بهترین گوشی های 2023 رقابت می‌کند. این گوشی همچنین می‌تواند یکی از بهترین گوشی های گیمینگ 2023 در بازار میان‌رده‌ها باشد.

نقد و بررسی پوکو X5 پرو
بررسی پوکو X5 پرو

در جدول زیر مشخصات فنی این گوشی را مشاهده می‌کنید و در بخش‌های بعدی، بررسی Poco X5 Pro را از نظر طراحی، مشخصات فنی و سایر ویژگی‌ها ادامه می‌دهیم.

بررسی پوکو ایکس 5 پرو مشخصات فنی پوکو X5 Pro
طراحی و ساختار
  • 162.9×76×7.9 میلی‌متر
  • 181 گرم
  • پنل جلو شیشه‌ای (گوریلا گلس 5)، پنل پشت و فریم پلاستیکی
  • گواهی IP53 (مقاوم در برابر گردوغبار و پاشش آب)
  • دو سیم‌کارته (نانوسیم، dual stand by)
نمایشگر
  • AMOLED، نمایش 1 میلیارد رنگ، نرخ نوسازی 120 هرتز، پشتیبانی از دالبی ویژن و +HDR10، روشنایی 500 نیت در حالت typ و 900 نیت در حالت HBM
  • 6.67 اینچ، نسبت نمایشگر به بدنه 86.8 درصد
  • رزولوشن 2400×1080 پیکسل، نسبت تصویر 20:9، تراکم پیکسلی 395 ppi
  • کورنینگ گوریلا گلس 5
نرم‌افزار اندروید 12 با رابط کاربری MIUI 14 مخصوص پوکو
تراشه
  • اسنپدراگون SM7325 778G 5G (6 نانومتری)
  • پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای (1 هسته 2.4 گیگاهرتزی Cortex-A78 و 3 هسته 2.2 گیگاهرتزی Cortex-A78 و 4 هسته 1.9 گیگاهرتزی Cortex-A55)
  • پردازنده گرافیکی Adreno 642L
رم و حافظه داخلی
  • رم 6 با حافظه 128 گیگابایت
  • رم 8 با حافظه 256 گیگابایت
  • نوع حافظه داخلی UFS 2.2
  • پشتیبانی از درگاه حافظه ندارد
دوربین اصلی
  • دوربین اصلی لنز واید 108 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4، فوکوس خودکار تشخیص فاز
  • لنز اولتراواید 8 مگاپیکسلی با پوشش 120 درجه و دیافراگم f/2.2
  • لنز ماکرو 2 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4
  • فلش LED، پانوراما و HDR
  • قابلیت ضبط ویدیو 4K با سرعت 30 فریم‌برثانیه، 1080 پیکسل با سرعت 30، 60 و 120 فریم‌برثانیه
دوربین سلفی
  • لنز واید 16 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4
  • پشتیبانی از HDR، پانوراما
  • ضبط ویدیوی 1080 پیکسل با سرعت 30 و 60 فریم‌برثانیه
باتری
  • غیرقابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت 5000 میلی‌آمپرساعت
  • شارژ سریع 67 وات، پشتیبانی از PD3.0 و QC4 (شارژ 100 درصد در مدت 45 دقیقه)
  • شارژ معکوس باسیم 5 وات
صدا
  • اسپیکرهای استریو
  • پشتیبانی از جک هدفون 3.5 میلی‌متری
شبکه و قابلیت‌های اتصال
  • Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6، دوبانده و وای‌فای دایرکت
  • بلوتوث نسخه 5.2
  • NFC
  • GPS، GLONASS، BDS، GALILEO
  • پورت اینفرارد
  • USB Type-C 2.0 با پشتیبانی از OTG
  • اینترنت 5G
رنگ‌ها مشکی، آبی، زرد
سایر سنسورها
  • اسکنر اثر انگشت (لبه دستگاه)
  • شتاب‌سنج، ژیروسکوپ،‌ مجاورت، قطب‌نما

بررسی پوکو ایکس 5 پرو از نظر طراحی و ساخت

همان‌طور که در بخش مقدمه بررسی Poco X5 Pro اشاره شد، امسال پوکو ایکس 5 پرو شباهت‌هایی به سری X4 دارد. مهم‌ترین تغییر ظاهری این گوشی نسبت به سال قبل، طراحی قسمت اطراف دوربین است که هنوز بخش زیادی از پشت گوشی را اشغال می‌کند اما فقط یک طرف آن برجسته شده و لوگوی POCO این بار 90 درجه چرخیده است.

بیرون زدگی دو لنز دوربین باعث شده که روی سطوح صاف تکان بخورد. این گوشی با ضخامت 7.9 میلی متر و وزن 181 گرم، نسبت به قبل باریک‌تر و سبک‌تر است. برای بررسی پوکو ایکس 5 پرو در این مطلب، از مدل زرد رنگ این گوشی استفاده شده و همان‌طور که مشاهده می‌کنید، دکمه پاور گوشی هم که اسکنر اثرانگشت را در خود جا داده، زرد رنگ است.

بررسی پوکو X5 پرو

متأسفانه، جنس پنل پشتی همچنان پلاستیکی است اما نه یک پلاستیک مرغوب. سعی شده پشت گوشی شبیه به یک گلس مات به نظر برسد اما متأسفانه حس‌وحال و ظاهری ارزان دارد. خوشبختانه داخل جعبه گوشی یک قاب سیلیکون شفاف ساده هم قرار گرفته است.

با بررسی پوکو X5 پرو متوجه می‌شویم که این دستگاه از گواهی IP53 برخوردار است؛ بنابراین کاملاً ضدآب نیست و تنها در برابر پاشش آب مقاومت می‌کند. کیفیت ساخت گوشی خوب است اما ویژگی و قابلیت خیلی خاصی در طراحی آن مشاهده نمی‌شود. پنل نمایشگر گوشی با گوریلا گلس 5 محافظت می‌شود؛ اما ساختار پشت گوشی چندان محکم و مرغوب نیست.

بیشتر بخوانید:

بررسی گلکسی S23 سامسونگ

بررسی پوکو ایکس 4 پرو 5G

بررسی پوکو X5 پرو از نظر نمایشگر و اسپیکر

بررسی پوکو ایکس 5 پرو نشان می‌دهد که از نظر نمایشگر، تغییرات چشمگیری نسبت به سری قبل صورت نگرفته و باز هم شاهد استفاده از یک پنل 6.67 اینچی AMOLED با حداکثر نرخ نوسازی 120 هرتز و رزولوشن فول اچ‌دی پلاس (2400×1080) هستیم.

این صفحه نمایش، بزرگ و شیک است و تکنولوژی طراحی پنل آن در کنار قابلیت پشتیبانی از رنگ‌های 10 بیتی و DCI-P3، تجربه فوق العاده‌ای از کار با پوکو X5 پرو را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. کنتراست تصویر عالی است و استفاده از نمایشگر برای هر کاری از جمله بازی و گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی لذت زیادی دارد.

این بار، حداکثر روشنایی تصویر از 1200 به 900 نیت کاهش یافته اما معمولاً برای اکثر شرایط، روشنایی 500 کفایت می‌کند. نرخ حساسیت لمسی هم از 360 به 240 هرتز کاهش یافته اما بعید است که تغییر چشمگیری را حس کنید؛ مگر برای بازی. واقعیت این است که چنین نمایشگری برای یک گوشی تقریباً اقتصادی، جزء بهترین نمایشگرها محسوب می‌شود و از بسیاری از گوشی‌هایی که با قیمتی شبیه به قیمت پوکو ایکس 5 پرو عرضه می‌شوند،‌ بهتر است.

بررسی پوکو X5 پرو
بررسی پوکو ایکس 5 پرو

اسپیکرهای پوکو X5 پرو هم جزء بهترین اسپیکرهایی هستند که در گوشی‌های میان‌رده مشاهده می‌شود. این گوشی اسپیکرهایی استریو دارد که صدایی گوش‌نواز دارند (حتی با شدت صدای 75 درصد) و شفافیت و تن خوب صدا را حفظ می‌کنند.

کمی کمبود قدرت باس در صدای گوشی حس می‌شود اما این موضوع چندان ناراحت کننده نیست. جک هدفون 3.5 میلی‌متری هم بالای گوشی قرار دارد.

بررسی پوکو X5 پرو از نظر عملکرد

در این قسمت، به بررسی مشخصات فنی پوکو X5 Pro می‌رسیم. در ابتدا، باید بگوییم که پوکو X5 پرو به عنوان یک گوشی مدعی گیمینگ، با شعار «راز پیروزی» تبلیغ شده  است؛ هر چند قبلاً در رابطه با X4 پرو به این نتیجه رسیدیم که چنین القاب و عناوینی برای این گوشی اغراق‌آمیز است.

خوشبختانه در ساخت پوکو ایکس 5 پرو از پردازنده اسنپدراگون 778G 5G استفاده شده است؛ در حالی‌که برای سری قبل از اسنپدراگون 695 5G استفاده شده بود. این پردازنده هم جزء پردازنده‌های 8 هسته‌ای 6 نانومتری است اما پیشرفته‌تر است و از هسته‌های 2.4 گیگاهرتزی Cortex-A78 بهره می‌برد.

از دیگر مشخصات پوکو ایکس 5 پرو باید به نسخه‌های رم و حافظه 6/128 و 8/256 گیگابایت و پشتیبانی از قابلیت توسعه رم پویای 3.0 اشاره کرد که با هدف اجرای اپلیکیشن‌های بیشتر در پس زمینه ساخته شده است. در این گوشی درگاهی برای نصب کارت microSD وجود ندارد؛ پس اگر قصد خرید دارید، باید ظرفیت حافظه مورد نظرتان را به دقت انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید ...   لیست قیمت گوشی پوکو امروز 9 خرداد 1402 [اقتصادی، میان‌رده و پرچمدار]

نقد و بررسی پوکو X5 پرو

قابلیت توسعه رم پویا را قبلاً در گوشی‌های دیگر هم مشاهده کرده بودیم، اما نمی‌توان درباره عملکرد و تأثیر آن قضاوت کرد؛ چون امکان خاموش و روشن کردن آن وجود ندارد. این گوشی برای استفاده‌های روزمره، روان و خوب کار می‌کند. چیپ‌ست گوشی جزء محصولات رده پرچمدار نیست؛ اما در مجموع با این سطح قیمت عملکرد خوب و روانی دارد.

بیشتر بخوانید:

بررسی ردمی نوت 10 پرو

بررسی گلکسی S23 اولترا سامسونگ

بررسی Poco X5 Pro از نظر دوربین

در این قسمت از بررسی پوکو X5 پرو به یکی از بخش‌های مهم، یعنی دوربین گوشی می‌رسیم. سیستم دوربین X5 پرو در مجموع شبیه به مدل‌های قبلی است. پشت گوشی یک دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی به همراه یک دوربین اولترا واید 8 مگاپیکسلی و یک ماکروی 2 مگاپیکسلی وجود دارد.

دوربین ماکروی این گوشی هم در منوی تنظیمات مخفی شده و برای آن یک گزینه اختصاصی در حالت‌های مختلف عکاسی در نظر گرفته نشده است. این دوربین (ماکرو) نسبت به برخی از دوربین‌های ماکرو در گوشی‌های اقتصادی عملکرد بهتری دارد؛ اما در مجموع یک لنز معمولی محسوب می‌شود و استفاده از آن به خاطر فوکوس ثابت سخت است. در نتیجه بهتر است وقتی واقعاً به آن نیاز دارید از آن استفاده کنید.

بررسی پوکو X5 پرو
بررسی پوکو X5 پرو

احتمال استفاده از دوربین‌های اصلی و اولتراواید نسبت به دوربین ماکرو بیشتر است. حسگر اصلی دوربین، یک حسگر بزرگ 1/1.52 اینچی است و یک دیافراگم f/1.9 دارد. می‌توانید عکس‌ها را به صورت 108 مگاپیکسلی کامل بگیرید اما بهتر است به گوشی اجازه دهید تا با استفاده از تکنولوژی ترکیب پیکسل‌ها حجم هر عکس را به 12 مگاپیکسل کاهش دهد.

وقتی در شرایط نوری خوب عکس‌برداری می‌کنید، کیفیت تصاویر از نظر سطح جزئیات، بازتولید رنگ‌ها و نوردهی خوب است. اما سیستم لرزشگیر نوری در این گوشی وجود ندارد که این یعنی احتمال محو شدن تصاویر، بخصوص در شرایطی با نور کم وجود دارد و فیلم‌ها هم (که حداکثر با کیفیت 4K و نرخ 30 فریم بر ثانیه قابل ضبط هستند) آنطور که باید و شاید روان نیستند.

می‌توانید با کلیک کردن روی گزینه زوم 0.6x در حالت معمولی دوربین، وارد حالت اولترا واید شوید که سطح رنگ‌های قبلی را حفظ می‌کند. اما کیفیت تصویر در این حالت افت ملموسی خواهد داشت. با این حال وجود این قابلیت در مواقعی که نیاز دارید بخش زیادی از منظره را در تصویر جای دهید، مفید است.

دوربین سلفی این گوشی هم 16 مگاپیکسلی است و کیفیت خیلی خوبی دارد. این دوربین یک حالت پرتره دارد که از نظر تفکیک سوژه اصلی از پس زمینه خوب کار می‌کند.

بررسی Poco X5 Pro از نظر ماندگاری شارژ و باتری

پوکو X5 پرو هم مثل X4 پرو یک باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی و سرعت شارژ باسیم 67 وات دارد. با توجه به پوشش پلاستیکی پشت این گوشی، قابلیت شارژ بی‌سیم در آن وجود ندارد.

نمی‌توان شیائومی را به خاطر تغییر ندادن ظرفیت باتری نسبت به سال پیش سرزنش کرد، چون با این وجود هم مشخصات فنی پوکو X5 Pro نسبت به خیلی از رقبای موجود در بازار بهتر است و خیلی از گوشی‌هایی با قیمتی دو برابر قیمت پوکو X5 پرو ، حتی شارژر ندارند.

برای استفاده‌های معمولی بعید است که X5 پرو مشکلی از نظر ماندگاری شارژ در طی روز ایجاد کند. برای کاربرانی که استفاده سنگینی از گوشی ندارند، ماندگاری شارژ می‌تواند در حد یک و نیم روز یا بیشتر باشد.

بررسی پوکو X5 پرو

با بررسی پوکو X5 پرو متوجه می‌شویم که با شارژر توربوی 67 واتی آن می‌توان ظرف 15 دقیقه گوشی را تا 49 درصد و ظرف نیم ساعت تا 84 درصد شارژ کرد (از شارژ صفر). این سرعت بسیار قابل توجه است اما نسبت به ایکس 4 پرو 10 درصد کمتر است.

بیشتر بخوانید:

بررسی گلکسی A32 فایوجی

بررسی گلکسی S22 اولترا

بررسی پوکو X5 پرو از نظر نرم‌افزار و اپلیکیشن‌ها

در این قسمت از بررسی پوکو ایکس 5 پرو به رابط کاربری MIUI 14 می‌رسیم که نسبت به قبل تغییرات کمی داشته است که از جمله آنها می‌توان به اضافه شدن سوپر آیکن‌ها، ویجت‌های جدید و حیوانات یا گیاهان مجازی اشاره کرد.

پس از طی کردن فرایند نسبتاً طولانی تنظیم و راه‌اندازی اولیه، با یک صفحه پر زرق و برق و رنگارنگ روبرو می‌شوید.

طراحی آیکون‌های گوشی کمی شبیه به تبلت‌های بچه گانه است! اما خوشبختانه می‌توان این طراحی را تغییر داد و از آیکون‌هایی متفاوت استفاده کرد؛ هر چند MIUI از نظر راحتی استفاده و قابل درک بودن، نسبت به رقبا عقب‌تر است.

بررسی پوکو X5 پرو
مشخصات پوکو ایکس 5 پرو

نکته دیگری که با بررسی پوکو X5 پرو با آن روبرو می‌شویم، حجم زیاد اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده است. شاید برخی از این اپلیکیشن‌ها مفید باشند اما تقریباً 17 مورد از آنها مختص برند می و پوکو نبودند و عمدتاً کپی اپلیکیشن‌های گوگل هستند، از جمله نت‌فلیکس، اوپرا، اسپاتیفای و غیره.

یکی از قابلیت‌های اضافه شده برای گیمرها، نوار Game Turbo است که می‌توانید با کشیدن صفحه از پهلو به آن دسترسی پیدا کنید. در این نوار میانبرهایی برای اپلیکیشن‌ها وجود دارد. علاوه‌براین، ابزارهایی مثل تغییر دهنده صدا، ضبط صفحه نمایش و ارتقاء دهنده کارایی نیز در دسترس هستند.

ظاهراً شیائومی از نظر تعداد آپدیت‌های سیستم‌عامل وضعیت مشخصی ندارد که این هم می‌تواند یکی دیگر از نقطه ضعف‌های این گوشی نسبت به رقبا باشد.

قیمت پوکو ایکس 5 پرو

با توجه به قیمت 299 یورویی مدل 6/128 گیگابایتی پوکو ایکس 5 پرو، امید زیادی نسبت به نسخه امسال وجود دارد. پایین‌تر بودن قیمت پوکو ایکس 5 پرو نسبت به محصولات مشابه سایر رقیبان، تأثیر زیادی در جلب خریدارانی دارد که مایل به پایبند ماندن به یک برند نیستند.

همان‌طور که اشاره شد، قیمت پوکو X5 پرو تنها 299 یورو برای رم 6 با حافظه 128 گیگابایتی است. اما اگر 349 یورو هزینه کنید، به 8 گیگابایت رم و 256 گیگابابت حافظه داخلی دسترسی خواهید داشت.

اگر به دنبال یک محصول ارزان‌تر هستید، می‌توانید پوکو ایکس 5 معمولی را انتخاب کنید که قیمت آن 279 پوند/ 249 دلار است. در این صورت سرعت شارژ پایین‌تر و دوربینی با کیفیت کمتر خواهید داشت، به همراه یکسری تفاوت جزئی دیگر.

جمع بندی

برای افرادی که به دنبال یک گوشی ارزشمند هستند، گوشی‌های پوکو شیائومی از جمله ایکس 5 پرو گزینه خوبی هستند. بررسی مشخصات فنی پوکو X5 Pro نشان می‌دهد که این گوشی تغییر زیادی نسبت به ایکس 4 پرو نداشته و خیلی از مشخصات پوکو ایکس 5 پرو از جمله نمایشگر 120 هرتزی AMOLED، سرعت شارژ 67 واتی و دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی آن مثل گذشته هستند.

تغییرات این گوشی نسبت به سری پیش شامل چیپ‌ست اسنپدراگون 778G و دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی بهتر به همراه طراحی شیک‌تر است. اما همچنان جنس این گوشی پلاستیکی است و MIUI نسبت به سایر سیستم‌عامل‌ها از نظر تمیزی و کاربردپذیری عقب‌تر است. اگر این موارد برای شما قابل چشم پوشی هستند، می‌توان گفت که پوکو ایکس 5 پرو نسبت به قیمت ارزش خوبی دارد.

سوالات متداول

نقاط قوت و ضعف پوکو ایکس 5 پرو چیست؟

طراحی باریک و سبک، دوربین اصلی خیلی خوب، ماندگاری شارژ طولانی، نمایشگر باکیفیت و تراشه پرقدرت (نسبت به قیمت) از جمله نقاط قوت پوکو ایکس 5 پرو هستند. از جمله نقاط ضعف این گوشی نیز می‌توان به ضعیف بودن دوربین‌های جانبی، تعداد زیاد اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده، نسخه اندروید 12 و عدم تعهد به آپدیت‌های نرم‌افزاری اشاره کرد.

قیمت پوکو ایکس 5 پرو در بازار ایران چقدر است؟

قیمت پوکو X5 پرو در زمان نگارش این مقاله حدود 14.800.000 تا 15.800.000 تومان است.

بیشتر بخوانید:

منبع: techadvisor

نظر شما درباره قیمت پوکو ایکس 5 پرو و مشخصات فنی این گوشی چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.


Source link

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا