لپ تاپ

مراحل تعمیر پاور لپ تاپ

روشن نشدن لپ‌تاپ زمانی که به شارژر متصل است، مسئله‌ای نگران کننده است و می‌تواند هزینه‌های بسیاری را به همراه داشته باشد. روش‌های متعددی برای مراقبت از باتری وجود دارد اما در بین پریز برق و رایانه چندین قسمت مختلف وجود دارد که می‌توانند از کار بیفتند و در نتیجه باعث روشن نشدن دستگاه شوند. برخی از این مشکلات را می‌توان به راحتی و به کمک ترفندهای نرم‌افزاری یا جایگزین کردن باتری جدید رفع کرد اما سایر مشکلات ممکن است نیاز به مراجعه به مراکز تعمیر لپ تاپ برای تعمیر پاور لپ تاپ یا تعویض دیگر قطعات سیستم داشته باشند. اگر لپ تاپ شما با این نقص مواجه شده بهتر است قبل از ناامید شدن یا پرداخت هزینه‌های سنگین با عواملی که سبب بروز این مسئله می‌شوند آشنا شوید و در نهایت بهترین گزینه را انتخاب کنید.

عرضه سرفیس مایکروسافت 15 اینچی به بازار

عوامل عدم روشن نشدن دستگاه

آیا آداپتور کاملا متصل است؟

شاید این موضوع در ابتدا کمی احمقانه باشد اما قبل از این که اقدام به تعمیر پاور لپ تاپ کنید، مطمئن شوید که آداپتور به دستگاه متصل است. اگر شارژر وصل بود اما سیستم همچنان روشن نمی‌شد، ممکن است نقص در پریز برق باشد پس بهتر است در این صورت پریز برق را جا به جا کنید.

ضعیف شدن باتری

از دیگر نواقص عدم روشن شدن لپتاپ، ضعیف شدن باتری است. برای اثبات این مشکل در صورتی که باتری از دستگاه جدا می‌شود باید باتری را خارج کنید و سپس به مدت پانزده ثانیه برای خارج شدن انرژی باقی‌مانده در دستگاه دکمه پاور را نگه‌دارید و بعد از آن آداپتور را به لپ‌تاپ متصل و آن را روشن کنید. اگر دستگاه روشن شد به این معنا است که شارژر سالم است و نیازی به تعویض یا تعمیر پاور لپ تاپ نیست اما باتری برخی از لپتاپ‌ها جدا نمی‌شوند در این صورت می‌توانید به یک مرکز تعمیر لپ‌تاپ مراجعه کنید.

از اتصال صحیح پورت USB-C مطمئن شوید

پورت USB-C از جدیدترین لوازم جانبی لپتاپ‌ها هستند که برای شارژ و انتقال اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از دستگاه‌ها دارای دو پورت هستند که یکی برای انتقال و دیگر برای شارژ باتری است در صورتی که به صورت اشتباه متصل شوند لپ‌تاپ شارژ نمی‌شود. برای رفع این مشکل نیازی به تعمیر پاور لپ تاپ نیست فقط کافی است که جایگاه USB را به درستی تشخیص دهید.

بریده شدن یا سوختن سیم شارژر

بریده شدن سیم شارژر از دیگر عواملی است که می‌تواند جریان برق را به دستگاه منتقل نکند. این اتفاق ممکن است به دلیل کشیدن سیم، جویده شدن توسط حیوان خانگی یا حتی سوختن آن باشد در این صورت نیازی به مراجعه برای تعمیر پاور لپ تاپ نیستو بهتر است که به صورت کلی سیم تعویض شود.

گرم شدن باتری لپ تاپ

گرم شدن باتری لپ‌تاپ از دیگر مواردی است که می‌تواند باعث خاموش شدن دستگاه در حین انجام کاری شود. برای برطرف کردن این نقص نیازی به تعمیر پاور لپ تاپ نیست و تنها باید از گرم شدن باتری جلوگیری کرد. استفاده از دستگاه‌های خنک کننده گزینه مناسب است. همچنین از قرار دادن دستگاه بر روی زمین، پتو، روی پا و دیگر مواردی که سبب گرم شدن بیش از اندازه دستگاه می‌شود خودداری کنید. این مشکل بیشتر برای دستگاه‌های قدیمی رخ می‌دهد اما رعایت نکردن نکات مهم در این زمینه نیز می‌تواند سبب خراب شدن باتری‌های جدید شود.

چک کردن تنظیمات

برخی از تنظیمات لپتاپ‌ها می‌تواند باعث خاموش شدن ناگهانی دستگاه شوند و به اشتباه باعث تعمیر یا تعویض قطعات مانند تعمیر پاور لپ تاپ شود. برای چک کردن تنظیمات وارد قسمت Settings شوید و گزینه power & sleep settings  را انتخاب کرده و بر روی گزینه Change settings کلید کنید. تمام گزینه‌های خواب، صفحه نمایش و … را که ممکن است به اشتباه تایید شده باشند را غیرفعال کنید. این کار به طولانی شدن عمر باتری لپ تاپ کمک بسیاری می‌کنند.

آپدیت کردن درایورهای لپ‌تاپ

از دیگر مواردی که می‌توانند لپ‌تاپ را خاموش و باتری آن را دچار مشکل کند، آپدیت نبودن درایورها است و در این صورت نیازی به تعمیر پاور لپ تاپ نیست. برای آپدیت کردن باید وارد Start Menu شد و عبارت Device Manager را جستجو کرد. بعد از پیدا کردن این گزینه در زیر قسمت باتری گزینه هایی برای شارژر و دیگری Microsoft ACPI Compliant Method Battery است، بر روی گزینه مورد نظر راست کلیک کنید و سپس گزینه Update Driver را انتخاب کنید. بعد از آپدیت شدن دستگاه را از شارژر جدا و آن را ری‌استارت کنید، در صورتی که نقص رفع نشد باید از وب سایت سازنده دستگاه خود نسخه جدید درایور را دانلود کنید یا ویندوز را مجددا نصب کنید.

بیشتر بخوانید ...   بررسی لپ تاپ ام اس آی مدرن ۱۵ با پردازنده نسل سیزدهم اینتل

مراحل تعمیر پاور لپ تاپ

خراب شدن پاور لپتاپ

از دیگر مواردی که باعث شارژ نشدن دستگاه و خاموش شدن آن می‌شود وجود نقص در پاور است. در صورت وجود این مشکل می‌توان با پرداخت هزینه‌های کم اقدام به تعمیر پاور لپ تاپ کرد اما برای این کار به دلیل حساسیت قطعه حتما باید از افراد متخصص استفاده شود.

ابزار لازم برای تعمیر

از کجا متوجه شویم پاور لپ تاپ دچار مشکل شده است؟

خاموش شدن ناگهانی لپتاپ زمانی که به شارژر متصل است و عدم شارژ نکردن باتری و بررسی دیگر موارد اولین عامل برای فهمیدن نقص در آداپتور است که باید در اسرع وقت اقدام به تعویض یا تعمیر پاور لپ تاپ در یکی از مراکز معتبر در این حوزه کرد.

مراحل تعمیر پاور لپ تاپ

۱) از عدم اتصال به برق مطمئن شوید

اولین نکته‌ای که باید در هنگام تعمیر پاور لپ تاپ رعایت کرد، عدم اتصال شارژر به برق است. قبل از شروع هر گونه فعالیتی باید از وصل نبودن آداپتور به پریز برق و لپتاپ اطمینان حاصل و سپس شروع به انجام سایر مراحل کرد.

۲) تشخیص ولتاژ کابل‌ها

دومین مرحله برای تعمیر پاور لپ تاپ مشخص کردن ولتاژ کابل‌ها است. افراد متخصص در این زمینه برای انجام این کار از دستگاه مولتی متر یا ولت سنج استفاده می‌کنند. کابلی که به لپتاپ متصل می‌شود، کابل با ولتاژ پایین و کابل متصل به پریز برق دارای ولتاژ بالا است.

۳) باز کردن پاور

از دیگر مراحلی که در هنگام تعمیر پاور لپ تاپ با دقت انجام شود، باز کردن آداپتور است. شارژر هر دستگاهی با توجه به برند و مدل آن دارای ویژگی‌های متفاوتی است اما ساده‌ترین روش برای باز کردن استفاده از یک پیچ‌گوشتی پهن است. در مراکز معتبر و مجاز تعمیرات لپ‌تاپ نیز برای انجام این کار آداپتور را در یک دستگاه گیره مانند قرار می‌دهند و با ابزارهای مخصوص درپوش را جدا می‌کنند.

۴) برداشتن محفظه

جدا کردن محفظه چهارمین کار برای تعمیر پاور لپ تاپ است. رعایت نکات ایمنی مهمترین مسئله در این مرحله است به همین دلیل باید توسط افرادی با مهارت‌ها و توانایی‌هایی در این زمینه انجام شود.

۵) عیب‌یابی پاور لپ تاپ

مهمترین مرحله برای تعمیر پاور لپ تاپ عیب‌یابی آن است. ممکن است علت ایجاد این نقص در قسمت مادربرد یا کابل‌های آن باشد. در این مرحله برای تشخیص باید از دستگاه ولتاژ سنج استفاده کرد. دستگاه روی مادربرد و نزدیک به کابل متصل به پریز برق قرار می‌گیرد تا ولتاژ آن مشخص شود همانطور که گفته شد این کابل ولتاژ بالایی دارد و مشکل معمولا از این قسمت نیست در ادامه دستگاه را روی پین جک کابل کم فشار قرار می‌دهند. اگر مشکل از این قسمت باشد باید اقدام به تعویض جک کرد.

۶) تعمیر جک پاور

برای جدا کردن جک و تعمیر پاور لپ تاپ از یک قلع‌کش استفاده می‌شود به کمک این ابزار می‌توان قلع‌های قدیمی را جدا کرد و محل اتصال پین جک با مادربرد را دوباره متصل کرد.

۷) تعویض جک پاور

در صورتی که جک قبلی قابل استفاده نبود بهتر است برای تعمیر پاور لپ تاپ از یک جک آداپتور جدید استفاده شود. بعد از جدا کردن پین‌ها و خارج کردن جک فضای این قطعه به کمک یک فرچه یا مسواک و تینر باید تمیز و جک جدید جایگزین شود.

۸) اتصال مجدد اجزا آداپتور

زمانی که تمامی مراحل تعمیر پاور لپ تاپ انجام شد می‌توان آداپتور را مجددا سرهم کرد. برای این کار از چسب تفنگی استفاده می‌شود. بعد از انجام تمامی مراحل باید دستگاه را به شارژر متصل و آن را روشن کرد.

کلام آخر

 

تعمیر پاور لپ تاپ شاید کار دشواری نباشد اما به توانایی‌های مخصوص و ایمنی بالایی نیاز دارد و بهتر است به مراکز تخصصی برای تعمیر این قطعه مراجعه شود. در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با این مراحل آشنا کنیم تا از اقداماتی که روی کامپیوتر شخصی شما انجام می‌شود اطلاع داشته باشید. شما نیز اگر نقص دیگری در آداپتور شارژ خود داشته‌اید با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


Source link

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا