بازی و سرگرمی

دانلود غیرقانونی بازی های کامپیوتری تاثیری در میزان فروش آن‌ها ندارد

به تازگی کمیسیون اروپا نتایج مربوط به تحقیق اخیر خود در رابطه با دانلود غیرقانونی بازی های کامپیوتری و همچنین سایر محصولات صنعت سرگرمی را منتشر ساخته است. پژوهشی که نتایج کلی و نهایی آن به این نکته اشاره دارد که دانلود غیرقانونی بازی های کامپیوتری و همچنین سایر محصولات مشابه موجود در صنعت سرگرمی نظیر فیلم‌های سینمایی، سریال‌های تلویزیونی، کتاب‌ها و موسیقی‌های دیجیتال تاثیر چندانی بر فروش نهایی این محصولات ندارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید.

از آن‌ جا که وسعت و گستردگی استفاده‌ی غیر مجاز از محصولات دیجیتال و تاثیر این پدیده بر نرخ جابه‌جایی و همچنین میزان فروش این محصولات، از اهمیت فراوانی برای کمیسیون اروپا برخوردار است، این سازمان اخیرا اقدام به انجام پژوهشی در زمینه‌ی تاثیر استفاده‌ی غیر مجاز از محصولات دارای حق کپی رایت بر میزان فروش کلی این محصولات نموده است. پژوهشی که هدف اصلی از انجام آن یافتن ارتباطی منطقی میان نقض آنلاین قانون کپی رایت و میزان فروش محصولات دارای حق کپی رایت بوده است.

تاثیر دانلود غیرقانونی بازی های کامپیوتری بر میزان فروش این آثار

به طور کل پژوهش انجام شده توسط کمیسیون اروپا قصد پاسخ گفتن به دو پرسش مجزا را داشته است. نخست آن که چگونه دانلود غیرقانونی بازی های کامپیوتری و سایر آثار مشابه و در کل نقض آنلاین قانون کپی رایت بر فروش محصولات دارای حق کپی رایت تاثیرگذار است؟ و دوم آن که ناقضان حق کپی رایت تا چه اندازه نسبت به پرداخت پول برای در اختیار گرفتن محصولاتی که دارای حق کپی رایت هستند تمایل دارند؟

پژوهشگران کمیسیون اروپا به منظور یافتن پاسخ مناسبی برای پرسش‌های یاد شده، از داده‌های آماری مربوط به سال ۲۰۱۴ میلادی بهره گرفته‌اند و در جریان این تحقیق چهار گونه‌ی مختلف از محصولات دارای حق کپی رایت از جمله بازی‌های کامپیوتری، ترک‌های موسیقی، کتاب و محصولات صوتی تصویری مختلف نظیر فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی را مد نظر قرار داده‌اند.

در این میان پژوهش مذکور تنها روی کاربران شش کشور اروپایی یعنی آلمان، انگلستان، اسپانیا، فرانسه، لهستان و سوئد انجام گرفته است. بنابر نظر پژوهشگران کمیسیون اروپا این شش کشور با توجه به دلایل بوم شناختی انتخاب شده‌اند و در مجموع هر کدام از آن‌ها به نوعی اقوام مختلف ساکن در قاره‌ی اروپا را نمایندگی می‌کنند.

دانلود غیر مجاز

نتایج این پژوهش نشان از آن دارد که در سال ۲۰۱۴ میلادی به طور متوسط چیزی نزدیک به ۵۱ درصد از بزرگسالان و همچنین ۷۲ درصد از افراد کم سن و سال ساکن در اروپا اقدام به دانلود غیرقانونی بازی های کامپیوتری یا سایر محصولات مشابه موجود در صنعت سرگرمی نظیر کتاب‌های دیجیتال نموده‌اند یا به شکل غیر مجاز به استریم محتواهای صوتی و تصویری نظیر موسیقی، سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی پرداخته‌اند. این در حالی است که نرخ دانلود غیرقانونی بازی های کامپیوتری و سایر محصولات مشابه موجود در صنعت سرگرمی نظیر فیلم یا کتاب در دو کشور اسپانیا و لهستان بیش از چهار کشور دیگر بوده است.

در واقع نتایج این پژوهش به طور غیر مستقیم به اثبات این موضوع می‌پردازد که با میل کردن هر چه بیشتر فرهنگ کشورهای اروپایی به سمت فرهنگ جهان سوم، دانلود غیرقانونی بازی های کامپیوتری و سایر محصولات فرهنگی در آن کشورها نیز با سیر صعودی همراه می‌شود.

اما در مجموع نتایج این پژوهش هیچ گونه شواهد و مدارک قابل اعتنایی در مورد جابه‌جایی میزان فروش محصولات دارای حق کپی رایت در نتیجه‌ی استفاده یا دانلود غیرقانونی این محصولات به دست نداده است. به بیان ساده‌تر نتایج پژوهش مذکور به این نکته اشاره دارد که دانلود غیرقانونی بازی های کامپیوتری یا سایر محصولات موجود در صنعت سرگرمی تاثیر چندانی بر میزان فروش کلی این محصولات ندارد. البته نتایج به دست آمده از این پژوهش لزوما به آن معنی نیست که دانلود غیرقانونی بازی های کامپیوتری، فیلم‌های سینمایی، ترک‌های موسیقی یا کتاب‌های دیجیتال به طور کل هیچ گونه تاثیری بر فروش این قبیل محصولات ندارد. بلکه پژوهش مذکور تنها بر این نکته تاکید می‌ورزد که در حال حاضر هیچ‌گونه آمار و شواهد قابل استنادی مبنی بر تاثیر دانلود غیرقانونی بازی های کامپیوتری یا سایر محصولات مشابه بر میزان فروش کلی این محصولات وجود ندارد.

دانلود غیرقانونی بازی های کامپیوتری متفاوت با آثار صوتی تصویری

البته در زمینه‌ی وجود ارتباط مستقیم میان نقض قانون کپی رایت با میزان فروش محصولات دارای قانون کپی رایت، استثنائاتی نیز وجود دارد. به این معنی که نتایج پژوهش انجام شده توسط کمیسیون اروپا به اثبات این موضوع پرداخته که برخلاف بازی های کامپیوتری، کتاب‌های دیجیتال یا ترک‌ها و آلبوم های موسیقی، دانلود غیرقانونی فیلم‌های سینمایی مطرح اخیر در میزان فروش کلی این فیلم‌ها تاثیرگذار بوده است. به گونه‌ای که این تاثیر حتی در مواردی تا چهل درصد به نرخ جابه جایی فروش این فیلم‌ها انجامیده است.

دانلود غیر قانونی

فرای این موضوع، پژوهش انجام شده توسط کمیسیون اروپا نتایج جالب دیگری را نیز عیان ساخته است. به عنوان مثال بر طبق نتایج این پژوهش دانلود غیرقانونی بازی های کامپیوتری یا سایر محصولات مشابه هیچ ارتباط مستقیمی با قیمت این محصولات ندارد. به عبارت بهتر کاهش یا افزایش قیمت یک بازی کامپیوتری یا کتاب دیجیتال تاثیر مستقیمی بر دانلود یا عدم دانلود غیرقانونی آن بازی یا کتاب خاص نخواهد داشت و این موضوع تنها به میل باطنی دانلود کنندگان غیرمجاز محصولات دیجیتال بستگی دارد. به این معنی که اگر آن‌ها تمایلی به پرداخت پول برای در اختیار گرفتن یک محصول دیجیتال خاص نداشته باشند، افزایش یا کاهش قیمت آن محصول هیچ تاثیری در تغییر تمایل آن‌ها نسبت به دانلود غیرقانونی محصول مورد نظر نخواهد داشت.

البته این موضوع در مورد فیلم های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی صدق نمی‌کند و اندکی متفاوت است. به گونه‌ای که بر اساس پژوهش انجام شده توسط کمیسیون اروپا، کاهش قیمت فیلم‌های سینمایی یا حق پخش سریال‌های تلویزیونی می‌تواند منجر به کاهش نرخ دانلود غیرقانونی این آثار توسط کاربران گردد.

در واقع نتایج پژوهش انجام شده توسط کمیسیون اروپا بر این نکته تاکید دارد که به غیر از فیلم‌های سینمایی، هیچ ارتباط مشخص و قابل استنادی میان نقض قانون کپی رایت محصولات دیجیتال با میزان فروش این محصولات وجود ندارد. بنابراین اگر بخواهیم نتایج این پژوهش را تنها روی بازی های کامپیوتری متمرکز کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که لااقل در قاره‌ی اروپا دانلود غیرقانونی بازی های کامپیوتری تاثیر چندانی بر میزان فروش بازی‌ها ندارد. موضوعی که اگرچه به خودی خود نکته‌ای مثبت محسوب نمی‌شود، اما در بقای استودیوهای بازی‌سازی، به خصوص استودیوهای بازی‌سازی مستقل، تاثیر قابل توجهی دارد. هر چند که در مجموع نمی‌توان نتایج این پژوهش را به سایر نقاط جهان تعمیم داد و باید آن را تنها به قاره‌ی اروپا محدود کرد.

منبع: وب سایت رسمی این پژوهش (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش بازی مجله قرمز یاری کنید.


Source link

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا