رمزارزها

صرافی های ارز دیجیتالی که ایران را تحریم کردند

در سال‌های اخیر، تحریم‌های بین‌المللی به‌طور قابل توجهی بر اقتصاد ایران تاثیر گذاشته‌اند. این تحریم‌ها از دسترسی ایرانیان به سیستم بانکی بین‌المللی ممانعت می‌کنند. امری که موجب افزایش تقاضا و استفاده از ارزهای دیجیتال در ایران شد. با این حال، علی‌رغم رشد تقاضا، چندین صرافی ارز دیجیتال بین‌المللی به دلیل نگرانی‌های مربوط به مقررات و خطر مواجه شدن با جریمه‌های مالی سنگین، خدمات خود را به کاربران مستقر در ایران متوقف کرده‌اند. درنتیجه، در حال حاضر صرافی‌های رمزنگاری مختلفی در داخل ایران فعالیت می‌کنند که امکان دسترسی و خرید ارزهای دیجیتال را به ایرانیان می‌دهند.

تحریم ایران توسط صرافی‌های ارز دیجیتال

یکی از عوامل اصلی که منجر به قطع خدمات صنعت مبادلات رمزنگاری به کاربران ایرانی شده، نگرانی از نقض مقررات است. این ترس به دلیل قرار گرفتن ایران در فهرست تحریم‌های بین‌المللی است که موسسات مالی در سراسر جهان را ملزم می‌کند تجارت با ایران را متوقف کنند.

صرافی‌های کریپتو نیز از این قاعده مستثنا نیستند و ملزم به رعایت مقررات مشابه با سایر موسسات مالی هستند. به این معنا که در صورت نقض تحریم‌ها با اجازه دادن به اتباع ایرانی برای تجارت ارزهای دیجیتال، ممکن است با جریمه‌های قابل توجهی از سوی دولت‌های متبوع خود روبه‌رو شوند.

تصمیم چندین صرافی ارز دیجیتال بین‌المللی تاثیر قابل توجهی بر بازار رو به رشد کریپتو در ایران داشته است. به‌طوری که خواهان خرید و فروش ارزهای دیجیتال را در ایران با چالش‌هایی عدیده مواجه کرده است. البته این امر منجر به گسترش صرافی‌های رمزنگاری داخلی شده است. صرافی‌هایی که در داخل ایران فعالیت می‌کنند و خدمات نسبتا محدودتری را به کاربران ایرانی ارائه می‌دهند.

صرافی‌های رمزنگاری ایرانی قادر به ارائه خدمات مشابه با همتایان بین‌المللی خود نیستند. اما آن‌ها توانسته‌اند خود را با چالش‌ها و محدودیت‌ها وفق دهند و راه‌حل‌های نوآورانه‌ای را برای دسترسی به خرید ارز دیجیتال، نگهداری و فروش آن‌ها به مشتریان خود ارائه دهند.

فهرست صرافی‌های ارز دیجیتال تحریم شده

دولت ایالات متحده از سال ۲۰۱۹ چندین صرافی ارز دیجیتال ازجمله بیت پی (BitPay)، بایننس (Binance) و بیت ترکس (Bittrex) را تحریم کرده است. این صرافی‌ها متهم به تسهیل مبادلات با افراد و نهادها در ایران و نقض قوانین تحریمی آمریکا شده‌اند.

دولت ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه این صرافی‌ها اعمال کرده است تا آن‌ها را از تعامل با ایران بازدارد و ایرانی‌ها را از استفاده از ارزهای دیجیتال به‌عنوان ابزاری برای دور زدن تحریم‌ها منصرف کند.

این اقدامات تاثیر قابل توجهی بر صرافی ارز دیجیتال تحریم شده داشته‌اند. آن‌ها از انجام معاملات با افراد و نهادهای آمریکایی منع شده‌اند که توانایی آن‌ها را برای انجام تجارت در بازار ایالات متحده محدود کرده است. علاوه بر این، تحریم‌ها به اعتبار این صرافی‌ها لطمه زده و جذابیت آن‌ها را برای سایر معامله‌گران بین‌المللی کاهش داده است.

صرافی ارز دیجیتال بایننس؛ تحریم ایران

بایننس، صرافی ارز دیجیتال پیشرو در جهان، اخیرا تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرد. این تصمیم در نتیجه تحریم‌های آمریکا و قرار گرفتن کشور در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) بود. تصمیم بایننس برای اعمال این تحریم‌ها ضربه مهمی به صنعت ارزهای دیجیتال ایران بود که در سال‌های اخیر در مسیر رشد فراوان قرار داشت.

کاربران ایرانی در سال‌های اخیر به‌طور فعال از ارز دیجیتال به‌عنوان راهی برای دور زدن تحریم‌ها و دسترسی به بازارهای بین‌المللی استفاده کرده‌اند. اما تصمیم بایننس برای تحریم ایران، انجام این کار را بسیار دشوارتر خواهد کرد. البته این حرکت روی خود بایننس نیز تاثیر خواهد گذاشت، زیرا سود تجارت با معامله‌گران ایرانی را از دست خواهد داد.

از سوی دیگر، تصمیم بایننس برای اعمال تحریم علیه ایران را می‌توان در راستای افزایش سیاست‌های سختگیرانه KYC (احراز هویت مشتریان) و AML (ضد پولشویی) دانست. بنابراین سایر صرافی‌هایی که از این مقررات پیروی می‌کنند هم به نوعی ایران را تحریم کرده‌اند. زیرا کاربران ایرانی قادر نخواهند بود از داخل کشور در این پلتفرم‌ها احراز هویت شوند.

صرافی ارز دیجیتال؛ دور زدن تحریم‌ها

همان‌طور که می‌دانید، تحریم‌ها انجام امور عادی بانکی به‌ویژه حواله و انتقال وجوه توسط ایرانیان در سطح بین‌المللی را دشوار می‌کنند. در حالی که استفاده از ارز دیجیتال ممکن است راه‌حلی آسان به نظر برسد، اما می‌تواند عواقب قانونی زیادی داشته باشد.

استفاده از ارزهای دیجیتال برای معاملات مالی با اشخاص یا نهادهای تحریم شده، غیرمجاز است. زیرا ارزهای دیجیتال نیز به‌عنوان دارایی شناخته می‌شوند و معاملات دارایی با ایران همچنان ممنوع هستند.

درواقع، استفاده از رمز ارزها برای دور زدن بانک‌های ایالات متحده، احتمال برخی از اقدامات اداری را افزایش می‌دهد. زیرا اگر مشخص شود یک صرافی ارز دیجیتال از رمز ارزها برای دور زدن تحریم استفاده می‌کند، عواقب چنین جریمه‌ای به دلیل نقض عمدی تحریم‌های آمریکا افزایش می‌یابد.

مجازات استفاده از ارز دیجیتال برای دور زدن بانک‌های ایالات متحده و تحریم‌های OFAC شامل جریمه سنگین مالی است که با احضاریه اداری شروع می‌شود. عدم پاسخگویی و عدم همکاری صرافی نقض‌کننده باعث افزایش جریمه خواهد شد.

دور زدن تحریم‌ها توسط صرافی‌های ارز دیجیتال بر اساس صلاحیت قضایی که ایالات متحده برای آن شخص یا نهاد دارد، ممکن است جزای کیفری و حتی حبس در پی داشته باشد. جریمه‌های مالی نیز بر اساس تعداد تخلفات، تعداد دفعات وقوع تخلف و میزان نقض رژیم تحریمی خاص تعیین می‌شوند.

گزینه‌های جایگزین برای معامله‌گران ایرانی چیست؟

هم اکنون چندین صرافی ارز دیجیتال جایگزین برای معامله‌گران ایرانی وجود دارد، اما بسیاری از این صرافی‌ها به‌اندازه صرافی‌های تحریم‌کننده، معتبر نیستند. همچنین معامله‌گران ایرانی می‌توانند از بازارهای همتا به همتا، صرافی‌های غیرمتمرکز یا صرافی‌های داخلی مطمئن مثل صرافی ارز دیجیتال والکس برای خرید و فروش ارز دیجیتال استفاده کنند. با این حال، این جایگزین‌ها با خطرات و چالش‌های مختلفی مانند نقدینگی کمتر، قیمت‌های بالاتر و عدم نظارت همراه هستند.

جمع‌بندی

تحریم ارزهای دیجیتال تاثیر قابل توجهی بر بازار کریپتو در ایران داشته است. این اقدامات، دسترسی ایران به مبادلات ارز دیجیتال بین‌المللی را محدود کرده‌اند که به کاهش حجم کلی بازار منجر می‌شود. با این حال، صرافی‌های جایگزینی وجود دارند که فرصت‌هایی را در اختیار معامله‌گران ایرانی قرار می‌دهند. اما سرمایه‌گذاران ایرانی باید آگاه باشند و برای به حداقل رساندن ریسک معامله در یک صرافی ارز دیجیتال خارجی، اقدامات احتیاطی را فراموش نکنند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا