رمزارزها

ساختار توکن‌های nft چگونه است؟

با وجود آن که هر بار صحبت از بازار کریپتو به میان می‌آید مسیرمان ناخودآگاه به سمت کوین‌هایی مثل بیت کوین و اتریوم می‌رود؛ اما باید گفت که بازار ارزهای دیجیتال بسیار گسترده‌تر از این چند کوین و توکن شناخته شده است. اگر سرکی به گوشه و کنار دنیای رمزارزها بکشید، مطالب جالب و سرگرم‌کننده‌ای وجود دارند که nft را می‌توان یکی از آن‌ها بر شمرد. اگر علاقه زیادی به گیمینگ و بازی‌های کامپیوتری دارید یا می‌خواهید آثار هنری دیجیتال خود را وارد دنیای دیگری کرده و از آن‌ها کسب درآمد کنید، آشنایی با nft می‌تواند کمک شایانی به شما بکند. در ادامه درباره توکن غیرقابل معاوضه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

توکن NFT چیست؟

برای این که با مفهوم توکن nft و غیر قابل معاوضه بودن آن آشنا شوید، پیش از هر چیز باید تعویض‌پذیری را شرح دهیم. حالتی را در نظر بگیرید که برای تبدیل مقداری پول به صرافی سنتی مراجعه می‌کنید. در این حالت شما با پرداخت مقدار معینی از یک ارز می‌توانید تعدادی ارز دیگر با ارزش برابر دریافت کنید. این مسئله به آن معناست که ارزهای فیات ارزهای تعویض‌پذیری هستند؛ یعنی در مرحله اول شما می‌توانید با پرداخت مقداری ارز، ارزهای کوچک‌تری از همان واحد دریافت کنید. برای مثال یک اسکناس ۱۰۰ هزار تومانی با دو اسکناس ۵۰ هزار تومانی ارزش یکسانی دارد.

از سوی دیگر شما می‌توانید با پرداخت ۱۰۰ هزار تومان چند اسکناس با واحد دلار دریافت کنید که ارزش برابری با صد هزار تومان دارند. این مسئله تعویض‌پذیری نامیده می‌شود. حال توکن غیرقابل معاوضه یا ان اف تی، توکن‌هایی هستند که واحدهای مختلف از آن‌ها ارزش برابری با هم ندارند؛ در نتیجه نمی‌توان آن‌ها را با هم مبادله کرد. از سوی دیگر، نمی‌توانید در ازای پرداخت تعداد مشخصی nft همواره مقدار معینی از ارزهای دیگر را دریافت کنید. به عنوان مثال یک nft می‌تواند ارزشی برابر با ۱۰ دلار داشته باشد؛ در حالی که ان اف تی دیگر صدها هزار دلار ارزش دارد. با این توضیح باید به مفهوم توکن ان اف تی پی برده باشید.

مهم‌ترین ویژگی‌های nft

بیان مهم‌ترین ویژگی‌های ان اف تی می‌تواند تاثیر زیادی بر درک درست از این ارزها داشته باشد. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های توکن غیرقابل معاوضه بررسی شده اند:

  • NFT غیر قابل تعویض است؛ یعنی نمی‌توان آن را با یک ان اف تی دیگر معاوضه کرد. این توکن‌ها کاملا منحصربه‌فرد هستند.
  • با وجود آن که توسعه‌دهندگان می‌توانند آن را به تعداد نامحدود تولید کنند، اما ترجیح بر این بوده که تداد کمی از آنها وجود داشته باشند؛ بنابراین آن‌ها را می‌توان توکن‌های کمیابی دانست.
  • ان اف تی قابل تقسیم نیست؛ یعنی هر توکن را نمی‌توان به توکن‌هایی با ارزش کمتر تقسیم کرد.
  • اطلاعات مالک توکن nft همواره در سیستم بلاک چین آن ثبت می‌شود. این مسئله همان گواهی اصالت است و نمی‌توان آن را به هیچ عنوان تغییر داد.

اگر بخواهیم اشاره‌ای به مزایای این نوع توکن داشته باشیم، باید بگوییم که قابلیت انتقال آن‌ها و همچنین محفوظ بودن اطلاعاتی مثل مالک و صاحب اثر، از جمله مزایای این توکن‌ها به حساب می‌آید. به این ترتیب حق مالکیت در آن‌ها محفوظ است و از آن جا که امکان تقلب در سیستم بلاکچین وجود ندارد، می‌توان با خیال راحت از آن‌ها استفاده کرد.

بیشتر بخوانید ...   بزرگترین صرافی رمزارزی جهان به دوبی مهاجرت می‌کند!

توکن غیرقابل معاوضه چه کاربردهایی دارد؟

حالا که با ویژگی‌ها و مزایای توکن غیرقابل معاوضه آشنا شده‌اید، ممکن است این سوال در ذهنتان شکل بگیرد که تفاوت این توکن‌ها چه کاربرد منحصربه‌فردی را برای آن‌ها ایجاد کرده است که توسط سایر توکن‌های قابل معاوضه امکان‌پذیر نبوده است؟ در ادامه چند مورد از کاربردهای ان اف تی را بیان کرده‌ایم.

ثبت آثار هنری دیجیتالی

افرادی که در حوزه هنرهای دیجیتال فعالیت دارند، می‌توانند آثار خود را با استفاده از این توکن‌ها به ثبت برسانند. از آن جا که اطلاعات ثبت شده روی بلاکچین غیرقابل تغییر هستند؛ در نتیجه مالکیت اثر برای صاحب آن تا همیشه حفظ می‌شود و مسائلی مثل کپی‌رایت دیگر نگرانی نخواهند داشت.

صنعت گیمینگ

اگر به صورت حرفه‎‌ای بازی‌های ویدئویی را دنبال می‌کنید و به صنعت گیمینگ علاقه‌مندید، می‌توانید با استفاده از ان اف تی دارایی خود را به بازی‌های مختلف انتقال دهید و در مواقعی که امکان استفاده از پرداخت‌های درون برنامه‌ای وجود ندارند، nft به شما کمک خواهد کرد. جالب است بدانید که بازی‌ها در دنیای متاورس جایگاهی ویژه خواهند داشت و به همین دلیل توکن نفت نیز می‌تواند کاربردی باشد.

دارایی‌های دیجیتال

باید گفت که هرگونه دارایی دیجیتال را می‌توان با استفاده از ان اف تی خرید و فروش کرد. برای مثال اگر قصد خرید یک دامنه اینترنتی را دارید، می‌توانید از ان اف تی برای خرید و فروش آن استفاده کنید.

دارایی‌های فیزیکی

نکته جالبی که در این بین وجود دارد این است که استفاده از ان اف تی تنها برای خرید و فروش دارایی‌های دیجیتال کاربرد ندارد؛ بلکه می‌توان از آن برای خرید و فروش هر دارایی فیزیکی مثل خانه ماشین و مواردی از این دست استفاده کرد. به این ترتیب می‌توان اطلاعات مالک را بر بستر بلاک چین به ثبت رساند تا سند محکمی برای اعلام مالکیت دارایی باشد.

نحوه ساخت توکن nft

ساخت توکن nft یا اصطلاحاً مینتینگ آن به هیچ وجه کار سختی نیست و نیازی به داشتن اطلاعات در حوزه بلاکچین نخواهید داشت. شما به راحتی می‌توانید وارد پلتفرم‌های ساخت ان اف تی مثل OpenSea شوید و در چند مرحله ساده، یک ان اف تی برای دارایی خود بسازید. برای مثال می‌توانید یک فایل صوتی از کارهای خود را آپلود کرده و با مشخص کردن ارزش آن و وارد کردن اطلاعات ساده و اولیه، توکن غیر قابل معاوضه را بسازید. البته برای خرید و فروش در این حوزه باید کیف پول ارز دیجیتال خود را به پلتفرم متصل کنید. باید بدانید که اکثر ان اف تی‌ها بر بستر بلاک چین اتریوم شکل می‌گیرند؛ اما به تازگی پیشرفت‌هایی نیز در این حوزه رخ داده است .

سخن پایانی

ممکن است با توجه به نظرات کارشناسان توکن nft در سال‌های آینده پیشرفت چشمگیری خواهد داشت و انحصار مالکیت برای دارایی‌های فیزیکی و غیر فیزیکی می‌تواند به واسطه این توکن‌ها انجام شود. اگر می‌خواهید در دنیای متاورس نیز فعالیت داشته باشید، بد نیست از همین حالا با توکن‌های غیر قابل معاوضه بیشتر آشنا شوید.


Source link

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا