کامپیوتر و سخت افزار

کاهش قیمت کارت گرافیک های RX 6950 XT و RX 6800 XT در پاسخ به عرضه RTX 4070

به تازگی شرکای برد شرکت AMD، قیمت دو کارت گرافیک Radeon RX 6950 XT و Radeon RX 6800 XT را به عنوان پاسخی برای عرضه کارت گرافیک GeForce RTX 4070 انویدیا کاهش داده‌اند.

کاهش قیمت کارت گرافیک RX 6950 XT

کارت گرافیک ASRock Phantom Gaming Radeon RX 6950 XT، کارت گرافیک پرچمدار RDNA 2 تیم قرمز است که به نسخه کامل پردازشگر Navi 21 و 16 گیگابایت حافظه GDDR6 مجهز شده است. این کارت گرافیک به یک سیستم خنک‌کننده سه فنه، فریم فلزی تقویت شده و سینی پشتی فلزی مجهز است و فن‌های آن تا یک حد دمایی مشخص اصلاً کار نمی‌کنند. قیمت این کارت گرافیک در حال حاضر روی فروشگاه Newegg تنها 629.99 دلار تعیین شده و حتی با استفاده از یک کد تخفیف مدت‌دار، می‌توان قیمت آن را به 609.99 دلار هم رساند.

شرکت AMD طی این دو نسل گذشته روی ارائه پهنای باند حافظه بیشتر کارت گرافیک‌هایش و در عین حال قیمت کمتر نسبت به رقبا مانور تبلیغاتی زیادی داده است. آخرین تلاش این شرکت نیز مطلبی بود که چندی پیش با عنوان «VRAM بیشتر بهتر است» منتشر کرده بود و حالا کارت گرافیک 16 گیگابایتی این شرکت، از کارت گرافیک جدید 12 گیگابایتی انویدیا ارزان‌تر است و قیمت کمتری دارد. البته تفاوت میان دو کارت گرافیک RTX 4070 و RX 6950 XT صرفاً به میزان کاهش قیمت و پهنای باند حافظه خلاصه نمی‌شود و به قدرت پردازشگر، توان حرارتی، بهینگی مصرف انرژی و حتی نوع بازی هم بستگی دارد. ولی به طور کلی اگر کاربر VRAM بیشتر بخواهد، پرچمدار نسل قبل تیم قرمز با قیمت پائین‌تر در دسترس اوست.

باندل با بازی The Last of Us Part 1

درست است که قیمت کارت گرافیک ASRock Phantom Gaming Radeon RX 6950 XT کاهش قابل توجهی پیدا کرده، اما این کارت گرافیک همچنان به صورت باندل با بازی The Last of Us Part 1 (به ارزش 60 دلار) عرضه می‌شود. البته این باندل تنها از 7 مارس تا 13 مارس همراه این کارت گرافیک است، اما به هر حال می‌توان آن را همراه کارت خریداری کرد. متأسفانه پورت بازی The Last of Us Part 1 روی پلتفرم PC چندان بی‌نقص پیش نرفته و از نظر بهینه‌سازی ایراداتی دارد. با وجود اینکه تیم توسعه بازی دارد تلاش خودش را برای بهینه کردن آن انجام می‌دهد، گیمرهای استیم هنوز نظر مساعدی درباره آن ندارند.

کارت گرافیک پرچمدار RX 6950 XT تنها کارتی نیست که دستخوش کاهش قیمت شده و قیمت کارت گرافیک ASRock Phantom RX 6800 XT تیم قرمز نیز تا 540 دلار پائین آمده، در حالی که همچنان با بازی The Last of Us Part 1 باندل است. این کارت گرافیک نیز مانند برادر بزرگ خودش 16 گیگابایت حافظه G6 دارد، اما پردازشگر آن نسبت به برادر بزرگ‌ترش ضعیف‌تر است و عملکرد ضعیف‌تری از خودش نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید ...   کارت گرافیک GeForce RTX 4070 رسماً معرفی شد

هر دو کارت گرافیک پرچمدار تیم قرمز در پردازش رَستری، شانه به شانه کارت گرافیک GeForce RTX 4070 حرکت می‌کنند، اما شرکت انویدیا در تبلیغات کارت گرافیک‌های جدید خودش از همیشه بیشتر روی Ray Tracing و DLSS 3 مانور داده و این دو قابلیت – مخصوصاً DLSS – عملکرد فنی کارت‌ها را به یک لیگ دیگر منتقل و آن‌جا بررسی می‌کنند. در سوی دیگر، هیچ کدام از این دو کارت – به طور کلی معماری RDNA 2 به اندازه معماری Ada Lovelace در گیمینگ بهینه عمل نمی‌کنند.

مطالب مرتبط

بدون امتیاز