کامپیوتر و سخت افزار

تفاوت خروجی های CPU-FAN و CPU-OPT مادربرد در چیست؟

احتمالا شما هم متوجه شده‌اید که دو خروجی برق با نام‌های CPU OPT و CPU FAN بر روی مادربرد شما وجود دارد. در نگاه اول آنها کاملا شبیه به یکدیگر به نظر می‌رسند و از نظر عملکردی نیز اتصالات CPU FAN و CPU OPT بسیار شبیه به هم هستند زیرا برای خنک کردن و در نتیجه برای عملکرد روان سیستم سخت افزار استفاده می‌شوند. اما مراقب باشید، چند تفاوت اساسی بین CPU-FAN و CPU-OPT وجود دارد، که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

6 اشتباه اساسی که هنگام نصب مادربرد باید از آن‌ها اجتناب کنید

CPU-FAN یک خروجی اختصاصی برای خنک کاری و کنترل

هدر CPU OPT یک اتصال اضافی برای لوازم جانبی خنک کننده پردازنده خاص است، مانند خنک کننده‌های تخصصی با فن‌های متعدد یا قسمت‌های مختلف یک خنک کننده مایع. می‌توان گفت که به صورت کلی، CPU OPT و CPU FAN از نظر عملکرد یکسان هستند. این کانکتور یک اتصال 12 ولتی DC با حداقل یک آمپر را فراهم می‌کند تا اطمینان حاصل شود که برق کافی برای برای عملکرد مناسب خنک کننده پردازنده تامین شود.

با وجود عملکرد تقریبا یکسان، اما چند تفاوت بین CPU-FAN و CPU-OPT وجود دارد. CPU OPT قبل از بوت شدن سیستم بررسی نمی‌کند که آیا یک اتصال وجود دارد یا خیر. در مقابل، CPU FAN در صورت عدم اتصال، خطا را گزارش می‌کند و از بوت شدن کامل خودداری می‌کند.

CPU OPT فقط برق دستگاه متصل را تامین می‌کند، در حالی که CPU FAN هم برق را تامین می‌کند و هم با سیستم BIOS یا UEFI مادربرد برای ارائه داده‌های آماری ارتباط برقرار می‌کند.

شما می‌توانید چندین دستگاه را با استفاده از یک تقسیم کننده یا هاب به CPU OPT متصل کنید، در حالی که FAN CPU فقط به خنک کننده اصلی پردازنده مرکزی متصل می‌شود.

تفاوت CPU-FAN و CPU-OPT

CPU OPT بخش مهمی از اکوسیستم مادربرد است که تجهیزات خنک کننده اولیه و ثانویه را از هم جدا می‌کند. این خروجی امکان آزمایش با اسپلیترها و فن‌های کیس اضافی را فراهم می‌کند. به صورت پیش نیاز باید در نظر گرفت که هر چیزی که به آن متصل است در مجموع به کمتر از یک آمپر جریان نیاز دارد.

این درحالی است که CPU FAN فقط باید برای فن اصلی CPU استفاده شود. با این حال، هنگام استفاده از اسپلیترها باید مراقب بود زیرا آنها نقطه احتمالی دیگری از خرابی را به سیستم اضافه می‌کنند. در بدترین حالت، یک تقسیم کننده در فن CPU می‌تواند منجر به خطاهایی شود. به عنوان مثال، خنک کننده ممکن است تماس حرارتی نامناسبی داشته باشد، فن ممکن است اشتباه وصل شده باشد یا کل سیستم خنک کننده ممکن است معیوب باشد.

تفاوت CPU-FAN و CPU-OPT

فن‌های کیس را می‌توان بدون هیچ مشکلی به CPU OPT متصل کرد، البته تا زمانی که در مجموع کمتر از یک آمپر نیاز باشد. برخی از مادربردها ممکن است از طریق CPU OPT انرژی بیشتری نسبت به FAN CPU ارائه دهند. به همین دلیل توصیه می‌شود دفترچه راهنمای مادربرد خود را بررسی کنید تا ببینید آیا می‌توانید از برق اضافی بهره‌مند شوید یا خیر. یک جایگزین برای این خروجی، یک هاب فن است که از یک منبع تغذیه خارجی مانند کابل برق SATA استفاده می‌کند.

هنگام نصب خنک کننده‌های مایع AIO، بسیار مهم است که دستورالعمل‌های سازنده را به دقت بخوانید تا از اتصال صحیح اطمینان حاصل کنید. در اکثر موارد که دو هدر 4 پین وجود دارد، یکی برای فن‌ها و دیگری برای پمپ است. همیشه اطمینان حاصل کنید که هدر فن به CPU FAN و هدر پمپ به کانکتور AIO-PUMP روی مادربرد متصل است. اگر مادربرد شما اتصال AIO-PUMP ندارد، دستورالعمل‌های سازنده را بررسی کنید تا ببینید آیا امکان اتصال با CPU OPT وجود دارد یا خیر.

هر دو خروجی CPU FAN و CPU OPT نقش مهمی در خنک سازی و همچنین برای عملکرد روان سیستم شما دارند. استفاده صحیح از این اتصالات به عملکرد بهینه و پایداری رایانه شما کمک می کند.

مطالب مرتبط:

بدون امتیاز