کامپیوتر و سخت افزار

بایوس جدید MSI از پردازنده AMD Ryzen 7000X3D محافظت می کند

در چند روز گذشته، برخی از کاربران گزارش دادند که پردازنده‌های Ryzen 7000X3D آنها از کار افتاده است. یک توضیح بسیار محتمل تا کنون، تحمیل بیش از حد ولتاژ به این پردازنده بود. هرچند که این مشکل چندان جدی به نظر نمی‌رسد، اما ممکن است باز هم برخی از پردازنده‌ها آسیب ببینند و دیگر قابل تعمیر نباشند. اما نقشه پین سوکت AM5 AMD می‌تواند نشان‌ دهنده‌ی دلیل از کار افتادن پردازنده‌های AMD Ryzen 7000X3D باشد. در این بین MSI با انتشار یک بایوس جدید سعی دارد با محدود کردن ولتاژ از پردازنده AMD Ryzen 7000X3D محافظت کند.

واکنش سریع AMD و شرکای آن به این مشکل

AMD و شرکای تولید کننده مادربرد، برای مقابله با این مشکل به سرعت وارد عمل شده‌اند تا بایوس جدید را منتشر کنند. به عنوان یک حرکت رو به جلو، AMD ممکن است ولتاژ بیش از حد را برای پردازنده‌های Ryzen 7000X3D محدود کند. به گزارش AnandTech، کاربران اکنون فقط باید گزینه‌های undervolting را ببینند.

به گفته ایگور والوسک، قسمت آسیب دیده پردازنده‌های مرکزی در واقع به ولتاژ CPU مرتبط است. تمام پین‌های تماس آسیب دیده بخشی از ریل ولتاژ VDDCR هستند که برق را به هسته می‌رساند. با این حال، هنوز هیچ نظریه‌ای وجود ندارد که بیان کند چرا آن پین‌های خاص بیشتر از سایرین تحت تأثیر قرار می‌گیرند. پین‌های سوخته احتمالاً نتیجه مشکل است نه دلیل این مشکل.

نمودار پینی که من مونتاژ کردم (AMD فقط 4 ربع جداگانه را در اینجا فراهم می‌کند که متأسفانه حتی به اندازه یکسان نیستند) حالا یک بار دیگر محل آسیب را نشان می‌دهد. با این حال، باید در نظر داشته باشید که اتصالات سوکت از نظر فضایی از خط جدا شده‌اند، در حالی که طرح شطرنجی است. اگر افست و جابجایی‌های احتمالی اتصالات را در نظر بگیرید، ناحیه‌ای که در تصویر زیر توسط من به رنگ بنفش مشخص شده است روشن می‌شود. همه مخاطبین آسیب دیده پردازنده را با VDDCR (منبع تغذیه هسته CPU) تامین می‌کنند.

— Igor’sLAB

بایوس جدید MSI

این مشکل احتمالاً محدود به پردازنده‌های بهینه‌سازی شده برای کاربر نیست، بلکه سیستم‌هایی است که به سادگی EXPO (پروفایل‌های اورکلاک حافظه) را اجرا می‌کنند که توسط این سری از پردازنده‌های مرکزی AMD پشتیبانی می‌شوند. خبر بد این است که این نوع “تیونینگ” هنوز اورکلاک در نظر گرفته می‌شود، بنابراین از نظر فنی، می‌تواند بر ادعاهای گارانتی تأثیر بگذارد.

سازندگان مادربرد یا با حذف BIOSهای آسیب دیده یا با انتشار موارد جدید سریع به این مشکل نسبتا سریع پاسخ دادند. حتی MSI یک پست اختصاصی Reddit برای این مشکل دارد، آن هم در حالی که هنوز هیچ مشکلی با مادربردهای MSI تاکنون گزارش نشده است. AMD اکنون در حال بررسی این موضوع است، بنابراین ممکن است در مقطعی یک خبر رسمی از آنها دریافت کنیم.

در همین حال، ایسوس در واقع جایگزینی پردازنده مرکزی و مادربرد را به کاربر آسیب دیده پیشنهاد داد. تا زمانی که سایر کاربران از این موضوع آگاه باشند و صرفاً به آخرین بایوس رسمی متکی باشند، این سیستم‌ها نباید تحت تأثیر قرار گیرند. این یکی از آخرین گزارش‌ها در مورد این موضوع است.

مطالب مرتبط:

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)