کامپیوتر و سخت افزار

اینتل Falcon Shores را تنها به عنوان پردازنده گرافیکی عرضه می کند

اینتل پس از حذف گرافیک Rialto Bridge، برنامه‌های خود را برای Falcon Shores تغییر داده است. در واقع به جای آنچه که در ابتدا به عنوان XPU معرفی شده بود (محصولی که هسته های CPU و GPU را ترکیب می‌کند)، حالا قرار است اینتل Falcon Shores را تنها به عنوان یک پردازنده گرافیکی عرضه کند. این تغییر استراتژی را می‌توان یک پاسخ واضح از سوی اینتل به AMD MI300، نسل بعدی هیبریدی CDNA3/Zen4 این شرکت که به‌عنوان «APU exascale» و همچنین Grace-Hooper انویدیا در نظر گرفت.

Falcon Shores جانشین Gaudi3 و Ponte Vecchio

اینتل اعلام کرده که پردازنده گرافیکی Falcon Shores بخشی از سری Max GPU است و دارای حافظه HBM3 خواهد بود. این یک طراحی مبتنی بر کاشی مدولار مانند Ponte Vecchio خواهد بود و همچنین یک رابط برنامه نویسی واحد گرافیکی را ارائه می‌دهد. آنچه که در اعلامیه‌های امروز بیان شده است، می‌تواند به این معنی باشد که Ponte Vecchio به عنوان بهترین راه حل HPC GPU اینتل تا سال 2025 باقی خواهد ماند.

اینتل Falcon Shores  پردازنده گرافیکی
اینتل Falcon Shores  پردازنده گرافیکی

با این حال، این شرکت هنوز جانشینی برای تراشه هوش مصنوعی Gaudi خود مشخص نکرده است، اما در عوض یک Falcon Shores را به عنوان جانشین Gaudi3 و Ponte Vecchio پیشنهاد کرده است. Tom’s Hardware حدس می‌زند احتمالا معماری Gaudi به طور کامل یکپارچه نخواهد شد، اما برخی از قطعات در تراشه Falcon Shores گنجانده می‌شوند.

بیشتر بخوانید ...   آموزش جامع آشنایی با انواع کیبوردها و کاربرد آن‌ها

اینتل در مورد دلایل تغییرات در برنامه‌ی Falcon Shores، اینگونه توضیح داده که استراتژی این شرکت برای محصولات HPC ارائه دو خط تولید جداگانه در حال حاضر است که باید انعطاف پذیری بیشتری را فراهم کند. اینتل برنامه‌های خود را برای HPC XPU متوقف نمی‌کند، اما بخشی از عرضه اولیه Falcon Shores نخواهد بود.

اینتل Falcon Shores  پردازنده گرافیکی

اینتل می‌خواهد در ارائه خود در ISC 2023، برخی از معیارها را برای پردازنده گرافیکی مرکز داده Max 1550 600W را معرفی کند. این شرکت در حال مقایسه پردازنده گرافیکی پرچمدار خود با انویدیا H100 Hooper است که مبتنی بر رابط PCIe طراحی شده است. ویرایشگر HardwareLuxx خاطرنشان می‌کند: این نسخه از پردازنده گرافیکی انویدیا دارای TDP 350 وات است، بنابراین ممکن است زمانی که فرد میزان انرژی مصرفی هر دو تراشه را محاسبه کند، دیدگاه خود را تغییر دهد.

مطالب مرتبط:

بدون امتیاز