کامپیوتر و سخت افزار

اینتل پردازنده های نسل یازدهم Tiger Lake را بازنشسته می‌کند

به تازگی شرکت اینتل یک «اعلان تغییر محصول» (PCN) جدید منتشر کرده که طبق آن، پردازنده های نسل یازدهمی Tiger Lake این شرکت قرار است بازنشسته بشوند. اینطور که گفته شده، برخی از پردازنده‌های دسکتاپ و لپ تاپ Tiger Lake تا ژانویه 2024 بازنشسته خواهند شد. این فرآیند از همین هفته آغاز شده و تا خروج کامل پردازنده‌ها از چرخه پشتیبانی، چندین مرحله را طی خواهد کرد.

خداحافظی با پردازنده های Tiger Lake

اینتل چهار پردازنده دسکتاپ و پنج پردازنده لپ تاپ از سری Tiger Lake را برای بازنشستگی لیست کرده که پردازنده Core i7 11800H هم جزو آن‌هاست، پردازنده‌ای که محبوب‌ترین پردازنده اینتل در بین لپ تاپ‌های گیمینگ هم‌رده خود بود. در واقع اینتل قرار نیست تمام پردازنده‌های Tiger Lake را به صورت همزمان بازنشسته کند و اکثر پردازنده‌های بازنشسته شده، از پردازنده‌های 45 واتی Tiger Lake-H هستند.

چهار پردازنده دسکتاپ اعلام شده نیز همگی از سری Tiger Lake-B و 65 واتی هستند. این پردازنده‌ها، پردازنده‌های هیبریدی دسکتاپ/لپ تاپ هستند و در سیستم‌های آماده Intel NUC Extreme استفاده شده بودند. در واقع شرکت اینتل توانسته بود از سیلیکون‌های لپ تاپ Tiger Lake برای پردازنده‌های دسکتاپ استفاده کند و این پردازنده‌ها بیشتر در سیستم‌های آماده کوچک و کم‌مصرف استفاده می‌شدند.

شاید برایتان جالب باشد؛ هیچ کدام از پردازنده‌های نسل یازدهمی Tiger Lake به صورت رسمی به بازار DIY عرضه نشدند و عرضه آن‌ها به صورت انحصاری برای OEMها بود. با این وجود، لپ تاپ‌های گیمینگ و کامپیوترهای NUC زیادی در بازار با پردازنده‌های Tiger Lake وجود دارند و اتفاقاً به راحتی قابل خرید هم هستند و به صورت گسترده عرضه می‌شوند.

بیشتر بخوانید ...   کاهش 5 درصدی قیمت انویدیا GeForce RTX 4060 Ti

عصر 14 نانومتر به پایان رسیده است

چند ماه پیش، شرکت اینتل بازنشسته شدن پردازنده‌های دسکتاپ نسل یازدهمی Rocket Lake را هم اعلام کرده بود. کمابیش از همان زمان هم مشخص بود که پردازنده‌های Tiger Lake نیز قرار است دیر یا زود بازنشسته بشوند. با این حساب، عصر پردازنده‌های 14 نانومتری اینتل به طور کامل به پایان می‌رسد و وارد عصر نودهای جدیدترِ این شرکت می‌شویم. همین حالا هم پردازنده‌های 10 نانومتری اینتل در دو سری Alder Lake و Raptor Lake در بازار حاضر هستند.

مطالب مرتبط

بدون امتیاز