بازار خودرو

گزارش جامع صادرات خودرو در سال 1401 منتشر شد؛ رشد قابل توجه صادرات در هر دو بخش خودرو و قطعه!

براساس گزارش جامع صادرات خودرو در سال 1401 ،  به‌نظر در ارزش صادرات این محصولات ایرانی شاهد رشد 19 میلیون دلاری معادل 96.3 درصد بوده‌ایم.

طبق بررسی آخرین آمار صادرات خودرو کشور در سال 1401 تا تاریخ 20 اسفندماه سال پیش 37 میلیون و 800 هزار دلار خودرو صادر شده که در مقایسه با 19 میلیون دلار سال 1400 رشد 96.3 درصدی را تجربه کرده است. همچنین بیشترین حجم خودرو صادراتی هم به دنا و تارا مربوط می‌شود. البته در این بازه زمانی 13 میلیون دلار قطعه نیز صادر شده که باز هم در مقایسه با سال 1400 که 7 میلیون دلار بوده، نشانگر رشد 89.9 درصدی است.

کریپتال گلوبال

بنابراین در کل ارزش صادرات خودرو و قطعه کشور در سال 1401 به بیش از 51 میلیون دلار رسیده که نسبت به سال 1400 رشد 96.1 درصدی را تجربه کرده است. همچنین طبق گزارش جامع صادرات خودرو در سال 1401 و بررسی آخرین شرایط سایت‌های تولیدی خودروسازان ایرانی در کشورهای خارجی، شرکت ایران‌خودرو سایت فعال در کشورهای آذربایجان با ظرفیت تولید 10 هزار دستگاه در سال در صورت تکمیل خط، سنگال با ظرفیت تولید 10 هزار دستگاه در سال و عراق با ظرفیت متغیر را در اختیار دارد. همچنین سایت‌های این شرکت در کشورهای سوریه و ونزوئلا نیز فعلاً غیرفعال است.

بیشتر بخوانید: عرضه هایما در مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه تایید شد؛ خبری از دیگر محصولات ایرانخودرو نیست [+جزئیات]

تشریح گزارش جامع صادرات خودرو در سال 1401

از طرفی شرکت سایپا هم دو سایت فعال در کشورهای عراق و تونس در اختیار دارد که ظرفیت تولید در عراق 20 هزار دستگاه در سال و ظرفیت تولید در تونس نیز 5 هزار دستگاه در سال بوده است. همچنین برخی سایت‌های این شرکت هم در کشورهای الجزایر، ونزوئلا و سوریه فعالیتی ندارد.

به علاوه، بررسی آخرین وضعیت قراردادها و توافقات خودرویی نیز حاکی از آن است که خودروسازان ایرانی قرارداد 7 میلیون دلاری برای صادرات 4080 دستگاه قطعات منفصله با کشور عراق، قرارداد 10 میلیون دلاری جهت صادرات قطعات خودرو و خدمات با کشور تونس و قرارداد 15 میلیون دلاری به‌منظور صادرات قطعات منفصله با کشور الجزایر دارند.

گزارش جامع صادرات خودرو در سال 1401

لازم به ذکر است که قرارداد با کشور سوریه جهت آغاز صادرات قطعات منفصله هم به علت تغییر قوانین سوریه فعلاً با توقف روبرو شده است. در حوزه تفاهم‌نامه هم خودروسازان ایرانی تفاهم‌نامه‌ای با کشور بلاروس جهت صادرات خودروهای سواری به ارزش 3 میلیارد دلاری، با کشور روسیه به‌منظور صادرات محصولات سواری در قالب CBU به ارزش 18 میلیون دلار، با کشور آذربایجان برای همکاری مشترک در سطح SKD (با ایران‌خودرو) به ارزش 3 میلیارد دلار و با کشور ونزوئلا جهت صادرات 200 هزار دستگاه خودروی سواری به ارزش 2 میلیارد دلار به امضا رسانده‌اند.

از طرفی براساس ادعای وزارت صمت در بخش همکاری‌های خارجی قراردادی با نماینده جدید در کشور ارمنستان هم جهت توسعه بازار در آن کشور امضا شده است. صادرات قطعات ریخته‌گری به مشتریان جدید در کشورهای ترکیه، بلاروس و کشورهای اروپایی و توسعه سبد محصولات ریخته‌گری به قطعات صادراتی اعم از انواع قطعات صنعتی چدنی، قطعات خودروهای سبک و سنگین، قطعات تزئینی و قطعات نیروگاهی هم اجرایی شده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص گزارش جامع صادرات خودرو در سال 1401 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.


Source link

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا