بازار خودرو

چه تعداد خودرو دست دوم به کشور وارد می‎‌شود؟

بالاخره واردات خودرو دست دوم به کشور بعد از بحث‌وگمان‌های متعدد آزاد شد و این خودروها به‌زودی وارد کشور می‌شوند. اما چه تعداد خودرو قرار است به بازار تزریق شوند؟

واردات خودرو دست دوم به کشور بالاخره آزاد شد و به‌زودی شاهد حضور این خودروها در بازار کشور خواهیم بود. اما در کنار پیامدهای مثبتی که واردات این خودروها دارد، بسیاری از کارشناسان افزایش قیمت دلار و ارز را در چند روز گذشته به موضوع واردات خودروهای کارکرده ارتباط می‌دهند و می‌گویند پس‌از تصویب واردات این خودروها به کشور، قیمت ارز با افزایش ناگهانی همراه شده است. جزئیات کامل خیر را در ادامه نوشته بخوانید.

سرمایه گذاری پرسود و تضمینی دلاری

بیشتر بخوانید: معضل تامین ارز واردات خودرو برطرف شد

چند دستگاه خودرو دست دوم وارد کشور می‌شود؟

به‌‌‌اعتقاد برخی کارشناسان، لایحه موردنظر تقاضای ارز در بازار غیررسمی را تا حدودی تحریک کرده است. طبق لایحه دوفوریتی واردات خودروهای کارکرده، تمام اشخاص حقیقی می‌توانند بدون داشتن کارت بازرگانی نسبت به واردات خودرو اقدام کنند، بنابراین وجود چنین ‌بندی بالقوه می‌تواند افزایش تقاضای ارز در بازار غیررسمی را بالا ببرد. به عبارت بهتر، این لایحه می‌تواند افراد حقیقی و همچنین شرکت‌های واردکننده‌‌‌ای را که به‌‌‌واسطه جمع‌‌‌آوری کدهای ملی قصد واردات خودرو دارند به ‌‌‌سمت تامین ارز از بازار غیررسمی سوق دهد و از همین رو برخی کارشناسان روند صعودی این روزهای نرخ ارز را ناشی از همین ماجرا می‌دانند.

چند دستگاه خودرو دست دوم وارد کشور می‌شود؟
از طرفی اما بانک مرکزی برای جلوگیری از افزایش تقاضای ارز در بازار غیررسمی بلافاصله ابلاغیه‌‌‌ای در روزهای گذشته مبنی بر مشخص بودن منشأ ارز در راستای واردات خودروهای کارکرده به کشور ابلاغ و عنوان کرد:

شرایط واردات خودروهای کارکرده مبتنی بر «ثبت‌سفارش» توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و اعلام «منشأ ارز» مورد تایید بانک مرکزی، تهیه و ابلاغ خواهد شد.

همان‌‌‌ طور که بانک مرکزی در ابلاغیه اخیر خود اشاره کرده، ثبت‌سفارش صرفاً به‌‌‌واسطه اعلام منشأ ارز است. مشخص است که با توجه به اعلام مکرر بانک مرکزی مبنی بر غیررسمی دانستن بازار آزاد ارز، طبیعتا هرگونه تامین ارزی که از این بازار صورت بگیرد منشأ نامشخص و غیرقانونی دارد و اجازه ثبت‌سفارش برای واردات خودرو به آن داده نمی‌شود.

همچنین نکته دیگری که از ابلاغیه اخیر بانک مرکزی برداشت می‌شود این است که با توجه به تعداد کارت‌‌‌های بازرگانی صادراتی فعال (وجود حدود ۵ تا ۱۰‌هزار کارت بازرگانی فعال)، تعداد افرادی که امکان واردات خودرو به کشور را دارند در همین حدود است، زیرا صرفاً منشأ ارز حاصل از صادرات محصولات و اجناس این افراد به خارج از کشور مشخص است و از نظر بانک مرکزی منع قانونی برای واردات ندارند. بنابراین در چنین شرایطی با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی بنابر واردات هر خودرو به‌‌‌ازای یک کد ملی و به‌‌‌شرط تصویب لایحه واردات خودروهای کارکرده در مجلس و تایید توسط شورای نگهبان و هیات عالی نظارت و تصویب نهایی قانون، پیش‌بینی می‌شود ۵ تا ۱۰‌هزار خودروی کارکرده طی امسال وارد شود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص واردات خودرو دست دوم چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.


Source link

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا