ورود برند شیرین عسل به صنعت خودروسازی ؛ تب تند خودروسازی بین تولیدکنندگان مواد غذایی!
بعد از ماجرای تلاش زرماکارون برای ورود به صنعت خودرو، حالا خبر از ورود برند شیرین عسل به صنعت خودروسازی در آینده نزدیک رسیده است تا شمار تولیدکنندگان مواد غذایی متمایل به حضور در صنعت خودروسازی کشور به عدد دو برسد!
در این آشفته بازار خودرو کشور، هر روز خبری عجیبتر از قبل برای بازار خودرو به گوش میرسد. سال گذشته بود که زرماکارون به عنوان یک برند شناختهشده در حوزه تولید مواد غذایی مدعی ورود جدی به صنعت خودروسازی با برند زرخودرو و احداث کارخانه شد. حال و در دومین ماه سل 1402، یک تولیدکننده مواد خوراکی دیگر یعنی شیرین عسل خبر از ورود قریبالوقوع خود به بازار خودرو، احداث کارخانه و راهاندازی خط تولید داده است.
بیشتر بخوانید: زمان مرحله دوم ثبت نام طرح یکپارچه فروش خودرو اردیبهشت 1402 اعلام شد
ورود برند شیرین عسل به صنعت خودروسازی
به گزارش تکراتو، خبر ورود شیرین عسل به بازار خودرو شاید ابتدا یک شوخی عجیب به نظر برسد، اما بازار خودرو ایران به حدی اتفاقات عجیب و خندهدار در سالیان اخیر به خود دیده که دیگر هیچ اتفاقی در دنیای فانتزی مافیای خودروی ایران عجیب تلقی نمیشود.
حال و در روزهایی که پراید در آستانه ورود به کانال 400 میلیون تومانی است، طبیعتا تلاش یک تولیدکننده مواد خوراکی برای ورود به صنعت خودرو به هیچ وجه اتفاقی عجیب و نادر نیست، خصوصا که حتی این مورد تکراری است و همانطور که گفتیم سال گذشته بود که زرماکارون با اعتماد به نفس خاصی خود را قطب جدید صنعت خودروسازی کشور و رقیب ایرانخودرو و سایپا معرفی کرد.
البته که زرماکارون با حدود یکسال هنوز هیچ اقدام جدی و مهمی در حوزه خودرو نداشته و تقریبا بعید هم به نظر میرسد که اتفاق خاصی در این بازار رقم بزند، اما حالا نوبت به شیرین عسل رسیده تا با ادعایی مشابه ورود خود به بازار خودرو را تایید کند.
یونس ژائله سعدآباد، مالک و مدیرعامل هلدینگ غذایی شیرین عسل، در گفتگو با تجارتنیوز در خصوص ورود برند شیرین عسل به صنعت خودروسازی گفت:
مجوز تولید خودرو توسط این شرکت در روز چهارشنبه، 30 فروردین 1402، صادر شد و فعلاً به مرحله اجرا نرسیده است.
او افزود: خط تولید و کارخانه تولید خودرو توسط شیرین عسل در حال ساخت است. اما مشخص نیست که محصولات این شرکت چه زمانی در بازار کشور عرضه شود.
پیش از این نیز صابر پرنیان، رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی، در رابطه با مدل خودروی تولیدی توسط هلدینگ غذایی شیرین عسل به ایسنا گفته بود: این خودرو یک خودرو روز اروپایی است که در ۱۸ ماهه اول به صورت قطعات کاملاً منفصل از هم تولید و تقریبا در ۱۸ ماهه آتی داخلیسازی خودرو انجام میشود.
او تاکید کرد: این شرکت خودروسازی انواع خودروهای سواری بنزینی، گازسوز، دیزلی و انواع کامیونهای کشنده را تولید خواهد کرد.
آیا واقعا شیرین عسل توان تولید خودرو دارد؟
برای پاسخ به این سوال باید به این نکته اشاره کرد که بازار خودروی کشور پذیرش چندانی برای جذب تیراژ بالای خودرو ندارد. در نتیجه صحبت از تولید خودروی جدید از طرف یک گروه غیرتخصصی در صنعت خودرو نیز تاثیری در بازار نمیگذارد.
همچنین ادعای این گروه در رابطه با تولید انواع خودرو تا کامیونت نشاندهنده دسترسی به منابع وسیع مالی است. در غیر این صورت به نظر نمیرسد اقدام خاصی در تولید خودروها صورت بگیرد.
از سوی دیگر، دستهایی که کمتر کسی توان دیدن آن را دارد، طی سالها اجازه ورود خودروی وارداتی به بازار ایران را ندادهاند، حالا آیا رانت جدیدی شکل گرفته که تولیدکنندگان مواد غذایی بهراحتی و یکی پس از دیگری این دستها را پشتسر میگذارند و وعده تولید خودرو را میدهند. وعدهای که برای زر ماکارون یک میلیون دستگاه و برای شیرین عسل در تیراژ 210 هزار دستگاه است.
با این حال کارشناسان معتقدند اگر این شرکتها وارد صنعت خودروسازی هم شوند، بعید است تیراژ تولید بیش از 5000 تا 10 هزار دستگاه داشته باشند باشد. البته این تعداد تیراژ نیز برای شرکتهای تخصصی تولید خودروست. اما این شرکتها به صورت تخصصی در صنعت خودرو فعالیت نداشتهاند.
بیشتر بخوانید:
دیدگاه شما در خصوص ورود برند شیرین عسل به صنعت خودروسازی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنتها با تکراتو در میان بگذارید.