کامپیوتر و سخت افزار

سوختگی پردازنده Ryzen 7 7800X3D روی مادربردهای ایسوس – GamersNexus، خریدار پردازنده‌ها

در حال حاضر یک رشته پربازدید روی سایت Reddit باز شده که در آن، تصاویر یک پردازنده Ryzen 7 7800X3D که دچار سوختگی شده منتشر شده‌اند. در این رشته خبری از رضایت کاربر یا آموزش‌های مفید نیست و با یک حادثه ناراحت‌کننده سروکار داریم. پردازنده مورد بحث حین کار ناگهان دچار سوختگی شده و یک لکه کوچک به عنوان اثر سوختگی روی آن وجود دارد. متأسفانه نه تنها پردازنده دچار سوختگی شده، بلکه مادربرد گرانقیمت این کاربر نیز دیگر قابل استفاده نیست.

سوختگی پردازنده Ryzen 7 7800X3D

اینطور که به نظر می‌رسد، سوختگی پردازنده Ryzen 7 7800X3D منحصر به همین یک مورد نیست و بین موارد مشابه، یک وجه اشتراک وجود دارد: مادربرد ایسوس. شرکت ایسوس به دنبال همین اتفاقات، جدیدترین بایوسی که برای مادربردهای AMD منتشر کرده بود را موقتاً از دسترس خارج کرده تا بتواند از بروز مشکل روی سیستم‌های بیشتر جلوگیری کند. اما به نظر می‌آید که رگلاتور ولتاژ پردازنده روی این مادربردها مسئول خرابی پردازنده‌هاست. یوتیوبر روسی و تکنیسین سخت افزاری «Vik-Off» نیز به مشکل مشابهی با پردازنده Ryzen 9 7950X3D و مادربرد ROG ایسوس برخورده است:

نکته جالب این است که تمام پردازنده‌های سوخته، دچار سوختگی ناگهانی در یک نقطۀ به‌خصوص شده‌اند. این نقطه، درست همان جایی است که چیپلت حافظه 3D V-Cache روی بستر برد قرار دارد. به همین خاطر، حدس می‌زنیم که افزایش ولتاژ ناگهانی در این ناحیه از پردازنده باعث آسیب به بلوک کش X3D و سوختگی آن شده باشد. البته همچنان باید بررسی‌های دقیق‌تری در این خصوص انجام بشوند.

حالا که صحبت از «بررسی‌های دقیق» شده، بد نیست به این اشاره کنیم که کاربر بخت برگشته مورد بحث ما می‌تواند بدون ضرر و خسارت، یک پردازنده و مادربرد جدید پرداخت کند. «استیو»، یوتیوبر معروف سخت افزاری صفحه GamersNexus، پیشنهاد خرید پردازنده و مادربردِ آسیب دیده را به این کاربر داده و حاضر است بهای یک پردازنده و مادربرد نو را به وی پرداخت کند. در نتیجه، این کاربر می‌تواند بدون نیاز به مراجعه به گارانتی و طی کردن فرآیند آن، پردازنده و مادربرد نو خریداری کند و استیو نیز به بررسی علت این سوختگی‌های سریالی بپردازد.

بیشتر بخوانید ...   پردازنده گرافیکی EVGA RTX 3090 Ti بازهم رکورد جهانی 3DMark Port Royal را شکست

مطالب مرتبط

بدون امتیاز