بازار خودرو

تکلیف قیمت خودروهای طرح یکپارچه فروش خودرو وزارت صمت مشخص شد

مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت در خبری اعلام کرد که پیش‌پرداخت خودروهای فروخته‌شده و قیمت خودروهای طرح یکپارچه فروش خودرو مشمول تورم نمی‌شوند.

«سپهر دادجوی توکلی»، مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت، با عنایت به افزایش اخیر قیمت خودرو، در واکنش به این پرسش که آیا پیش پرداخت خودرو شامل تورم خواهد شد یا خیر؟ و آیا به پیش پرداخت خودروهای فروخته شده در طرح یکپارچه افزایش قیمت تعلق خواهد گرفت؟ بیان داشت: «امروز مطلبی در فضای مجازی با عنوان «پیش پرداخت خودرو شامل تورم نمی‌شود» منتشر شده که به صورت دقیق عنوان نشده است.»

این موضوع در حالی مطرح می‌شود که 15 فروردین سال جاری شورای رقابت قیمت جدید خودروهای تولید داخلی را تصویب کرد و طبق مصوبه شورای رقابت افزایش قیمت خودروها به‌طور میانگین 29 درصد و حداقل 10 و حداکثر نیز 42 درصد اعلام شد. از طرفی وزارت صمت هم در آخرین روزهای اسفند 1401 عرضه خودرو در طرح یکپارچه را عملیاتی کرد که طی این عرضه حدود 900 هزار نفر برای خرید خودرو ثبت نام کردند و طبق اعلام وزارت صمت این خودروها امسال به مشتریان طبق وضعیت نوبت‌دهی آن‌ها تحویل داده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اولویت بندی تحویل خودروهای طرح فروش یکپارچه مشخص شد

موضوع افزایش قیمت خودروهای طرح یکپارچه فروش خودرو

در همین راستا، مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت ضمن تأکید بر مصوبه 473 شورای رقابت، عنوان کرد: «در جلسه 473 شورای رقابت اعضای شورا در رابطه با نحوه اقدام خودروسازان در موضوع پیش فروش خودرو به استناد ماده 58 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی مقرر کردند که چنانچه مراجع ذیصلاح در رابطه با خودروهای انحصاری مشمول دستورالعمل قیمت شورا، با پیش فروش خودرو موافقت کنند به نسبت مبلغ پرداختی بابت پیش‌پرداخت، هر مشتری درصدی از قیمت رسمی خودرو را در زمان ثبت‌نام (نسبت به قیمت کارخانه) پرداخت کرده است، در این صورت سهمی از خودرو که پیش پرداخت آن قبلاً انجام شده مشمول هیچگونه تورم قیمتی احتمالی نخواهد شد و صرفاً بقیه سهم باقیمانده مشمول تورم بخشی احتمالی خواهد بود. بدیهی است خودروهایی که قیمت آن تعیین نشده حق پیش فروش نخواهند داشت.»

بیشتر بخوانید ...   ازسرگیری تولید محصولات ایرانخودرو در سوریه ؛ ارمغان خودرویی سفر رئیسی!

او در ادامه افزود: «اما پیش فروش های اخیر در «طرح عرضه یکپارچه خودرو» که متولی آن وزارت صمت است از این مصوبه مستثنی هستند. در واقع شورای رقابت برای نحوه پیش فروش خودرو توسط وزارت صمت شرایطی تعیین نکرده است و فقط شرایط پیش فروش خودرو برای خودروسازان براساس مصوبه 473 تعیین شده است.»

قیمت خودروهای طرح یکپارچه فروش خودرو

او در نهایت اعلام کرد: «بنابراین اگر خودروسازی قبل از مصوبه افزایش قیمت خودرو،  اقدام به پیش فروش کرده باشد اکنون که قیمت‌ها افزایش یافته است، پیش پرداخت خریدار شامل تورم نمی‌شود اما باقی‌مانده قیمت خودرو مشمول تورم است.»

مدیر مرکز روابط عمومی وزارت صمت ضمن اشاره به اینکه شورای رقابت چگونگی فروش خودرو را به وزارت صمت سپرده است، خاطرنشان کرد: «بنابراین از آنجا که شورای رقابت نحوه پیش فروش خودرو را برای وزارت صمت تعیین نکرده است، خودروهایی فروخته شده در طرح یکپارچه مشمول مصوبه 473 نیست، از طرفی وزارت صمت در اطلاعیه های فروش خودرو اعلام کرده بود که خودروهای عرضه شده در طرح یکپارچه براساس قیمت‌های روز خواهد بود.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص عدم اعمال مصوبه 473 شورای رقابت روی قیمت خودروهای طرح یکپارچه فروش خودرو چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.


Source link

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا