تست و بررسی کی ام سی J7؛ تجربه 1000 کیلومتر در شهر، جاده و ترافیک
از زمان عرضه نخستین خودروهای چینی به بازار ایران تا امروز، برندهای مختلفی از این کشور آسیایی به مشتریان ایرانی معرفی شدند. با این حال تنها چند برند چینی موفق شدند تا به شهرت و دوام جک برسند. خودروهای این برند طی چند سال اخیر با لوگو کرمان موتور به بازار عرضه شدهاند. از بین انواع خودروهای جک در ایران، تنها دو نسخه جک J4 و KMC J7 در بخش سدانها قرار دارند و باقی آنها از نوع کراساوور هستند. آنچه در مطلب امروز دیجیاتو خواهید خواند، تست و بررسی کی ام سی J7 به عنوان سدان نیمه لوکس این خودروساز است.
همکاری جک و کرمان موتور از دهه 1390 خورشیدی آغاز شد و برخلاف لیفان، این همکاری تا به امروز ادامه یافته است. خودروهای جک اکنون با برند کرمان موتور به بازار ایران عرضه میشوند که رویهای مرسوم در نامگذاری خودروها پس از تحریمهای اقتصادی است. پس از توقف تولید جک J5 به عنوان محصول محبوب و پرفروش در کرمان موتور، این شرکت تصمیم گرفت تا برادر بزرگتر آن را به خط تولید خود بیاورد. تولید کی ام سی J7 از 1401 در کرمان موتور آغاز شده است و تا به امروز ادامه دارد. اگر دچار همهگیری کراساوور سواری نشده باشید و البته در حساب بانکی شما به اندازه کافی وجه نقد موجود باشد، کی ام سی J7 یکی از گزینههای پیش روی شما برای خرید خواهد بود. پس در بررسی این خودرو با ما همراه شوید.
طراحی ظاهری
KMC J7 یکی از معدود سدانهای لیفتبک در بازار ما است که بیاختیار بیننده را به یاد سیتروئن زانتیا معروف میاندازد. سقف این خودرو با شیب ملایم به درب صندوق عقب خودرو ختم شده است و این دو قسمت در یکدیگر ادغام شدهاند. طراحی بخش جلویی خودرو نیز تهاجمی است و اسپرت بودن خودرو را به شما یادآور میشود. برخلاف بسیاری از خودروهای چینی، طراحی نمای جلو، عقب و جانبی کی ام سی J7 با یکدیگر هماهنگ است.
طراحی داخلی کی ام سی J7 نیز بیشک در بین خودروهای چینی موجود در ایران، منحصر به فرد است. کنسول میانی این خودرو به صورت یک بخش جداگانه از سایر اجزای کابین در نظر گرفته شده است که نمایشگر بزرگی را نیز شامل میشود. پنل ابزار خودرو نیز از نوع دیجیتالی است که تمهای مختلفی برای آن تعریف شده است.
فاصله بین دو محور کی ام سی J7 برابر با 2770 میلیمتر عنوان شده است که این خودرو را در جایگاهی همسان با هیوندای سوناتا، کیا اپتیما یا هوندا آکورد قرار میدهد. بنابراین جک J7 برخلاف آریزو 6 پرو یا بهمن ریسکپت پرایم، یک سدان کوچک نیست و سدانی متوسط محسوب میشود. با این حال در زمینه مشخصات فنی، تفاوت خاصی میان این سه خودرو وجود ندارد. در نتیجه کی ام سی J7 با وجود ابعاد بزرگتر، پیشرانه بزرگتری در اختیار ندارد.
بررسی کی ام سی J7 در بخش فنی
قسمت فنی کی ام سی J7 با دیگر محصولات جدید کرمان موتور یعنی کی ام سی K7 یا جک S5 فیسلیفت مشترک است. البته کد گیربکسهای این سه خودرو تفاوت دارد اما در نهایت همه آنها از یک خانواده هستند. ترکیب پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر و گیربکس شش سرعته دوکلاچه تر (Wet) در یک سدان بالارده چینی چندان عجیب به نظر نمیرسد اما در شرایط فعلی بازار ایران، همین ترکیب نیز غنیمت است!
حداکثر راندمان پیشرانه KMC J7 برابر با 172 اسب بخار قدرت و 280 نیوتنمتر گشتاور است که از رقبای نزدیک خود یعنی بهمن ریسپکت پرایم یا آریزو 6 پرو قویتر به نظر میرسد. البته راندمان این پیشرانه از رقیب جدید خود یعنی آریزو 6 جی تی (که در حقیقت آریزو 5 جی تی است) کمتر خواهد بود. پیشرانه KMC J7 از استاندارد عدم آلایندگی یورو 6 پیروی میکند و مطابق بررسی کی ام سی J7 در دیجیاتو، به بنزین باکیفیت نیاز دارد. حجم باک این خودرو نیز 55 لیتر است.
سیستم تعلیق کی ام سی J7 در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع مولتی لینک است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز 6 لیتر به ازای هر صد کیلومتر عنوان شده است که البته در شرایط واقعی رقم بالاتری (در حدود 9.5 لیتر در یکصد کیلومتر) را تجربه خواهید کرد. حداکثر سرعت KMC J7 نیز 170 کیلومتر بر ساعت خواهد بود.
تجربه رانندگی
بخش مکمل مشخصات فنی در تست و بررسی کی ام سی J7، تجربه رانندگی با این خودرو است. شتاب این خودرو نخستین مساله جذاب برای خوانندگان است. در تجربه رانندگی ما با این خودرو، شتاب صفر تا صدی بین 10.5 الی 11 ثانیه ثبت شد. بنابراین با وجود قدرت بیشتر KMC J7 نسبت به آریزو 6 پرو یا ریسپکت پرایم، شتاب صفر تا صد این خودرو رقم مشابهی به دست میآید.
گیربکس خودرو عملکرد خوبی را به اجرا میگذارد اما همانند اکثر خودروهای چینی، به سبک کردن سریع دندهها و ثبت عملکرد اقتصادی تمایل دارد. بنابراین اگر مایل هستید رانندگی اسپرت را با کی ام سی J7 تجربه کنید، بایستی خودرو را در حالت رانندگی اسپرت و گیربکس را هم بر روی حالت تیپ ترونیک قرار دهید. دو حالت رانندگی دیگر حالات اقتصادی یا اکو و راحت یا کامفورت هستند.
پدال شیفترهای تعبیه شده در KMC J7 اندازه کوچکی دارند و تعویض دنده با آنها چندان آسان نیست. همچنین عملکرد آنها با مقداری تاخیر همراه است. با این حال گیربکس برخلاف کی ام سی K7 خطای داغ شدن نمیدهد و حتی تحت فشار نیز تغییری در عملکرد آن ایجاد نمیشود.
سیستم تعلیق خودرو در عقب از نوع مولتی لینک است و این بخش از خودرو پایداری مناسبی دارد. با این حال در بخش جلویی خودرو اندکی کم فرمانی را احساس خواهید کرد. البته سیستم کنترل پایداری این کم فرمانی را کنترل میکند اما بازهم خطر از کنترل خارج شدن خودرو پابرجا خواهد بود.
صندلیهای خودرو ظاهر اسپرت دارند و شبیه به صندلیهای برند معروف ریکارو هستند. پشت سری صندلیهای جلو درون صندلی ادغام شده است که حس جذابی را هنگام رانندگی ایجاد میکنند. با این حال صندلیهای شبه اسپرت دید عقب خودرو را محدود کردهاند. ترکیب این صندلیها با شیشه عقب کوچک و بدنه لیفتبک، دید عقب راننده را به طور کامل محدود کرده است.
سواری این خودرو چگونه است؟
سیستم تعلیق این خودرو را در بخش قبل معرفی کردیم. با این حال ارتفاع کی ام سی J7 از سطح زمین بلندتر از سدانهای مشابه است و همانند هاچ بک کراسها احساس میشود. بنابراین مقداری خشکی سواری را در این خودرو حس خواهید کرد. البته این مساله در جادههای ایران که معدن انواع چاله و دست انداز هستند، یک مزیت محسوب میشود. بنابراین برخلاف خودروهایی همچون کیا اپتیما یا مزدا 3، کف خودرو به سطح زمین اصابت نمیکند.
نکته دیگر در مورد سواری کی ام سی J7، کورس اندک حرکت کمک فنرها است. بنابراین بایستی سرعتگیرها را با آرامش کامل رد کنید. در غیر این صورت کمکها به سرعت باز و بسته میشوند که نتیجه آن چیزی جز کوبش نخواهد بود. با این حال هندلینگ خودرو از کراساوورهای همرده و هم قیمت بهتر است.
اندکی قبل به صندلیهای این خودرو پرداختیم. فضای پا و سر برای چهار سرنشین بزرگسال در این خودرو کافی است. اما سرنشین پنجم روی صندلی عقب فضای اندکی را در اختیار خواهد داشت.
ترمزهای خودرو در چهار چرخ از نوع دیسکی هستند و توسط سیستمهای ایمنی پشتیبانی میشوند. عملکرد ترمزها قابل قبول است اما میتوانستیم ترمزهای قدرتمندتری را در این خودرو شاهد باشیم.
امکانات کابین
قصد نداریم در تست و بررسی کی ام سی J7 لیستی از آپشنهای این خودرو را به شما ارائه دهیم، چرا که میتوانید این لیست را در سایر مطالب مشاهده کنید. بنابراین در این بخش به عملکرد امکانات رفاهی و ایمنی خودرو خواهیم پرداخت.
آینههای جانبی خودرو دید مناسبی را برای راننده فراهم کردهاند. با این حال دوربین دید عقب بسیار پایین نصب شده است و بازه دید قابل قبولی را برای راننده فراهم نمیکند. بنابراین برای کسب دید بهتر، بایستی به دوربین 360 درجه خودرو متکی باشید.
سیستم صوتی خودرو عملکرد مطلوبی دارد اما برتر از رقبایش نیست، بنابراین میتوان به آن نمره قابل قبول داد. کولر خودرو نیز در شهرهایی همانند تهران و کرج و در فصل تابستان عملکرد مناسبی را به اجرا میگذارد. با این حال بعید به نظر میرسد که ساکنین مناطق جنوبی و گرمسیری ایران قادر به استفاده مطلوب از کولر KMC J7 در فصل گرما باشند.
نکته جالب در تست و بررسی کی ام سی J7 از نظر آپشنها، نحوه تنظیم ولوم سیستم صوتی است. امکان کم و زیاد کردن میزان صدا از روی نمایشگر وجود ندارد و تنها با استفاده از دکمههای کنترلی روی فرمان قادر به افزایش یا کاهش صدای محتوا خواهید بود!
کمبود امکانات رفاهی در کی ام سی J7، یکی از معایب اصلی این خودرو در مقایسه با رقبا است. برای مثال صندلیهای این خودرو حتی برای راننده به صورت کامل برقی نیستند. رادارهای مختلف نیز از این تیپ خودرو حذف شده است در حالی که سایر رقبا به این رادارها مجهز هستند. بنابراین در ازای پرداخت مبلغ بیشتر برای خرید KMC J7، آپشنهای کمتری در اختیار شما خواهند بود. این مساله ارزش خرید خودرو را زیر سوال برده است. بنابراین کرمان موتور بایستی هرچه سریعتر تعادل بین آپشنها و قیمت این خودرو را برقرار کند.
جمعبندی تست و بررسی کی ام سی J7، جانشین ناکام در رویای امپراطوری
تقریبا تمامی مصرفکنندگان در بازار خودرو ایران، جک J5 را به خاطر دارند. این خودرو به لطف چهره زیبا و مشخصات فنی مطلوب خود موفق شد تا تمامی رقبای خود را شکست دهد. با این حال جک J7 که برادر بزرگتر و مدرنتر این خودرو محسوب میشود، چنین شانسی نداشته است.
بیشک میتوان قیمت کی ام سی J7 را دلیل عمده شکست این خودرو قلمداد کرد. کرمان موتور محصول خود را گرانتر از دو خودرو دیگر در همین بخش به بازار عرضه کرد که نتیجه آن چیزی جز شکست نبود. در حال حاضر یعنی تیرماه 1402 نیز قیمت KMC J7 در بازار، حدود دویست میلیون تومان ارزانتر از نرخ کارخانه تعیین شده است.
سرنوشت کی ام سی J7 در بازار ایران را میتوان به سرنوشت نیکلای دوم، آخرین تزار روسیه تشبیه کرد. او سعی کرد تا تمامی راهکارهای پیشینیان خود را به کار گیرد، به امید اینکه امپراطوری تزاری همچنان پابرجا بماند. با این حال راهکارهای کهن تزارها در قرن بیستم میلادی پاسخگو نبودند و این امپراطوری سقوط کرد. جک J7 نیز با همین رویه وارد بازار ایران شد، با این تفاوت که شرایط سال 1401-1402 با شرایط ابتدای دهه 1390 به کلی متفاوت است. افزایش شدید و چند برابری قیمتها باعث شده است تا مشتریان نسبت به رقم پرداختی خود فوق العاده حساس باشند و بابت تک تک ریالهای پرداختی، ارزش افزودهای را مطالبه کنند. بنابراین در شرایطی که کراساوورهای رنگارنگ و پر آپشن بازار را احاطه کردهاند، کی ام سی J7 با قیمت 1.7 میلیارد تومانی شانس چندانی برای موفقیت در بازار ما نخواهد داشت.