بازار خودرو

ماشین فونیکس تیگو 7 پرو – بررسی ویدیویی مشخصات فنی و امکانات

سال ۱۳۹۶ بود که مدیران خودرو در گامی تازه چری تیگو ۷ را به‌عنوان پرچمدار محصولات خود تحت عنوان فونیکس و با قیمتی بیش از یک‌صد میلیون تومان به بازار معرفی کرد، خودرویی که توانست به سبب مشخصات فنی و کیفی خوب خود، جایگاه مناسبی را در بازار بدست آورد و این روزها نیز با قیمتی در حدود یک میلیارد تومان عرضه می شود، اما حالا مدیران خودرو تصمیم گرفته تا نسل دوم تیگو 7 را با نام کامل فونیکس تیگو 7 پرو و قیمتی بیشتر روانه بازار نماید، خودرویی که حالا به گیربکسی متفاوت مجهز شده و از قدرت موتور بالاتری را نیز نسبت به تیگو 7 معمولی ارائه می‌دهد.

در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر مشخصات تیگو ۷ پرو فونیکس:

تست و بررسی تیگو 7 پرو؛ تجربه شهر و جاده

بررسی فونیکس تیگو 7 پرو در پیست آزادی + تست شتاب و ترمز

تیگو ۷

تجربه رانندگی و آزمایش فنی فونیکس تیگو ۷ پرو در پیست آزادی

به محض نشستن پشت فرمان تیگو ۷ پرو خود را در فضایی مدرن و با‌کیفیت خواهید یافت که ایراد‌گرفتن از آن سخت به نظر می‌رسد. تقریباً در تمامی کابین و در بخش‌های قابل دید کابین شاهد استفاده از چرم و قطعات با‌کیفیتی هستیم و بدون دقت به سایر اجزایی که در قسمت‌های زیرین قرار گرفته‌اند. یافتن پلاستیک خشک سخت به نظر می‌رسد.

فرمان برقی عملکرد نرمی دارد و شیفتر دنده نیز در تیگو ۷ به‌صورت الکترونیکی در آمده و بنابراین فضای خالی جدید در بخش زیرین کنسول میانی ایجاد شده‌است. عملکرد خودرو از نظر شتاب‌گیری قابل قبول به نظر می‌رسد و دست‌یابی به سرعت صد کیلومتر در ساعت، در زمانی حدود ۱۱.۲ الی ۱۱.۸ ثانیه امکان‌پذیر است.

تیگو ۷ پرو

ترمز هم عملکرد خوبی را از خود نشان می‌دهد و رسیدن به سکون کامل از سرعت یکصد کیلومتر بر ساعت در کمتر از ۴۰ متر (۳۹.۶ متر) ممکن می‌شود؛ عددی که تیگو ۷ را در زمره بهترین کراس‌اوور‌های صفر کیلومتر موجود در بازار قرار می‌دهد.

مهم‌ترین نکته تفاوت نسبت به نسل قبلی را باید در تعویض گیربکس دوبل کلاچ با گیربکس سی وی تی دانست که عملکردی نسبتاً کند دارد و همین مسئله نیز بر شتاب خودرو نسبت به مدل قبلی تأثیر منفی به‌دنبال داشته است.

تیگو ۷ پرو

همچنین به نظر می‌رسد که سیستم فنربندی نیز حالا از تنظیم نرم‌تری برخودار است و همین عامل سبب حرکت گهواره‌ای زیاد خودرو در گذر از پیچ‌ها می‌شود.

در‌نهایت باید تیگو ۷ را کراس‌اووری نسبتاً لوکس با رفتاری نرم و خانوادگی قلمداد کرد که تا حد زیادی از کاراکتر نسبتاً اسپرت نسل قبلی خود فاصله گرفته است و حالا با عنوان خودرویی ۱.۲ میلیارد تومانی، رقیب‌های گران‌قیمتی را نیز در مقابل خود می‌بیند.

لازم به تأکید است که در این خودرو از بنزین سوپر استفاده می‌شود و به نظر می‌رسد که در صورت استفاده از بنزین معمولی، با کاهش عملکرد پیشرانه مواجه خواهیم بود.

تیگو ۷ پرو

طراحی ظاهری فونیکس تیگو 7 پرو

در نمای جلوی تیگو ۷ پرو شاهد استفاده مجدد از زبان طراحی جدید چری هستیم که شامل جلو‌پنجره بزرگ شش‌ضلعی و چراغ‌های LED با طرح گرافیکی خاص می‌شود. نمای بغل با خط و خطوطی ساده و به‌دور از اغراق شکل گرفته و در نمای عقب نیز طراحی مشمول نمایی نسبتاً هماهنگ با نمای جلو می‌شود. مهم‌ترین تغییر را باید در تغییر استایل کلی بدنه توصیف کرد. به شکلی که تیگو ۷ در نسل اول، اساساً به‌عنوان یک کراس اوور عضلانی و با تمی اسپرت و جوان پسند با ابعادی در حد فاصل توسان و سانتافه معرفی شده بود، اما نسل دوم از طراحی اسپرت فاصله گرفته و حالا اندکی شکیل‌‌تر و بزرگ‌تر‌ در ابعاد سانتافه معرفی شده است.

تیگو ۷ پرو

تیگو 7 پرو برخلاف مدل قبلی تیگو که نزدیک به محصولات هیوندای طراحی شده بود، در نسل دوم (نسخه فونیکس تیگو 7 پرو) به ساختاری لوکس و گران‌قیمت تغییر شکل داده است و حالا بیشتر نزدیک به محصولات DS7 به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید ...   تایید واردات رنو کولیوس و رنو مگان به ایران ؛ واردات فرانسوی‌ها آزاد شد؟

در نمای عقب اما ماجرا به کلی متفاوت است و با توجه به اضاف‌ شدن یک چراغ عریض (سرتاسری)، شاهد طراحی جدیدی برای این خودرو هستیم و جالب اینکه در زمان روشن‌شدن چراغ‌های عقب، بخش مرکزی (وسط) روشن نمی‌شود و گرافیک کلی چراغ‌ها به بسیار نزدیک به نسل اخیر رنو کولئوس است.

تیگو ۷ پرو

با این حال لازم به تأکید است که طراحی کلی فونیکس تیگو ۷ پرو در مجموع متناسب و کم‌نقص انجام پذیرفته و شاهد خلق یک خودرو کراس اوور نسبتاً لوکس با طراحی مدرن و به‌دور از کپی‌برداری هستیم که به سختی با سایر خودروهای اشتباه گرفته می‌شود.

قیمت روز تیگو ۷ پرو در بازار آزاد

قیمت کارخانه‌ای فونیکس تیگو 7 پرو صفر کیلومتر کارکرد 1.256.000.000

فونیکس تیگو ۷ پرو در بازار آزاد از بهایی برابر با در کارخانه برخوردار است و از جمله معدود خودروهای تک‌نرخی موجود در بازار است. امسال نخستین سالی است که مدیران خودرو این محصول را راهی بازار کرده و فعلاً خبری از نسخه‌های قدیمی از آن در بازار نیست.

مقایسه مشخصات فنی و امکانات رفاهی تیگو 7 پرو و معمولی

تفاوت‌های فنی تیگو 7 پرو و معمولی

تیگو 7 در نسخه اولیه به موتوری 1.5 لیتری توربو با مهندسی کمپانی AVL اتریش مجهز بود که 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد، اما در نسخه جدید (تیگو 7 پرو) این قدرت به 156 اسب بخار و 230 نیوتن متر ارتقا یافته است. در حالی که پارامترهای فنی موتور تغییر چندانی را نشان نمی‌دهد و افزایش قدرت را باید ناشی از تغییر در برنامه ریزی ECU خودرو دانست.

تیگو ۷ پرو موتور

همچنین از گیربکس دوبل کلاچ خشک تیگو 7 باید به‌عنوان پاشنه آشیل این خودرو یادکرد که سازگاری چندانی با ترافیک سنگین کلان‌شهرهای ایران نداشت و با پدیده افزایش غیر‌مجاز محدوده دمای عملیاتی مواجه می‌شد. در نسخه پرو یا همان نسل دوم تیگو 7 اما این گیربکس جای خود را به یک گیربکس 9 سرعته اتوماتیک از نوع CVT داده است که این روزها در شمار زیادی از محصولات مدیران خودرو از ایکس 22 جدید گرفته تا آریزو 5 پرو، آریزو 6 و ایکس 55 پرو و… مورد استفاده قرار می‌گیرد و ظاهراً سازگاری خوبی با پیشرانه توربو 1.5 لیتری و شرایط رانندگی ایرانیان دارد.

تغییرات کابین تیگو 7 پرو

در داخل کابین تیگو ۷ پرو، چند صفحه نمایشگر لمسی جایگزین ادوات و دکمه‌های نصب شده در کنسول میانی نسل قبلی شده‌اند و حالا حتی پنل مربوط به تنظیمات سیستم تهویه مطبوع نیز به شکل لمسی تغییر یافته‌است. گیربکس به مکانیزم تعویض دنده الکترونیکی مجهز شده است و بنابراین از دست دنده جدیدی بهتره می‌برد که دیگر با اتصالات مکانیکی به گیربکس متصل نیست و همین عامل نیز باعث شده تا امکان ایجاد یک فضای خالی در بخش زیرین کنسول مرکزی ایجاد شود.

تیگو ۷ پرو

از حیث امکانات رفاهی مدیران خودرو فهرست رسمی از تجهیزات و امکانات و آپشن‌های تیگو ۷ پرو را منتشر کرده است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

مقایسه امکانات و آپشن‌های تیگو ۷ پرو و تیگو ۷ معمولی

امکانات و آپشن‌های تیگو ۷ پرو امکانات و آپشن‌های تیگو ۷
ترمز و پایداری ABS – EBD – ESP – BOS – BAS – HDC – HHC – TCS – ESS ABS – EBD – TCS – HHC – DTC – EBA – ASR
کیسه هوا کیسه هوا برای سرنشینان جلو، کیسه هوای جانبی، مجموعاً 6 کیسه هوا کیسه هوا برای سرنشینان جلو – کیسه هوای جانبی – کیسه هوای پرده‌ای – مجموعاً 6 کیسه هوا
سیستم صوتی 3 صفحه نمایش بزرگ 7 اینچی (پشت آمپر)، 8 اینچی (تهویه مطبوع) و 10.25 اینچی (سیستم صوتی) – شارژ وایرلس صفحه نمایش 9 اینچی و 4.8 اینچی پشت آمپر – ورودی USB – بلوتوث – 6 بلندگو
دیگر تجهیزات رینگ 18 اینچی – تهویه مطبوع دوگانه – سیستم استارت-استاپ – آینه های تاشو برقی – اتوهلد – سانروف پانوراما – چراغ مخصوص روز – باز شدن خودکار در صندوق عقب، ترمز پارک برقی – دوربین 360 درجه – سنسورهای پارک پیرامونی – سنسورهای نور و باران – ترمزدستی برقی مجهز به سیستم اتوهلد – سامانه کنترل حرکت در شیب – کروز کنترل – سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با امکان تنظیم مجزا برای سرنشین کناری و دریچه جداگانه برای سرنشینان پشتی – چراغ خوش‌آمدگویی و چراغ بدرقه – سامانه نظارت بر فشار باد تایرها – فرمان برقی – آینه الکتروکرومیک – صندلی‌های برقی جلو مجهز به گرمکن رینگ 18 اینچی – سقف پانوراما – دوربین 360 درجه – دوربین عقبت و جلو به صورت دینامیک – سنسور پارک در جلو و عقب – کروز کنترل – سیستم رانندگی ECO – سنسور نور – فرمان برقی – کنترل سیستم باد لاستیک ها TPMS – گرمکن صندلی‌های جلو – سیستم ورود بدون کلید – تهویه مطبوع دوگانه – چراغ‌های اتوماتیک مجهز به زنون – چراغ‌های مه‌شکن تطبیق پذیر با حرکت فرمان – ترمز‌دستی برقی مجهز به سیستم اتوهلد – سامانه کنترل حرکت در سربالایی – صندلی راننده با تنظیمات برقی – برف‌پاک‌کن هوشمند، کیلس و استارتر دکمه‌ای – چراغ خوش‌آمدگویی – امکان انتخاب حالت‌های رانندگی مثل اسپرت و اکونومیک – آینه‌های تاشو برقی
تیگو ۷ پرو

قیمت و شرایط بازار تیگو ۷ پرو

چندی پیش مدیران خودرو قیمت تیگو 7 پرو را اعلام کرد و این محصول را که به نوعی مدرن‌تر و آپشنال‌تر از تیگو ۷ معمولی 1٫256٫720٫000 (حدودا یک میلیارد و ۲۵۶ میلیون تومان) قیمت‌گذاری کرد.

در حال حاضر تیگو ۷ معمولی با بهایی برابر با 1٫102٫820٫000 تومان به دست مشتری می‌رسد.

همچنین مدل تیگو ۸ پرو نیز بهایی برابر با 1٫794٫730٫000 تومان دارد.

مدل‌های تیگو ۷ معمولی و تیگو ۸ پرو خودروهای یک رده پایین‌تر و یک رده بالاتر از تیگو ۷ پرو محسوب می‌شوند.

قیمت کارخانه چری تیگو 7 صفر کیولمتر 1,102,000,000
چری تیگو 7 اکسلنت، مدل 1398 درحد نو 48 هزار کیلومتر کارکرد 978.000.000
چری تیگو 7 اکسلنت، مدل 1397 80 هزار کیلومتر کارکرد 890.000.000
چری تیگو 7 IE، مدل 1399 8 هزار کیلومتر کارکرد 1,080,000,000
تیگو ۷ درحد نو 1400 8 هزار کیلومتر کارکرد 1,130,000,000
تیگو ۷

با این حساب فونیکس تیگو ۷ پرو را باید رقیبی جدی اما گران‌قیمت برای خودروهایی نظیر فیدلیتی بهمن موتور و KMC K7 کرمان موتور توصیف کرد. رقابتی در کلاس کراس اوورهای خانوادگی لوکس با موتورهای توربو و سیستم انتقال قدرت تک‌دیفرانسیل که حالا جای خودروهای وارداتی را در بازار خودرو ایران پر کرده‌اند.

تیگو ۷ پرو


Source link

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا