هوش مصنوعی

موسیقی‌های ساخته‌شده با هوش مصنوعی ناقض کپی‌رایت هستند

شرکت ضبط و پخش موسیقی آمریکایی «گروه موسیقی یونیورسال» به‌‌تازگی اعلام کرده است که تعدادی از قطعات موسیقی ساخته‌شده توسط هوش مصنوعی در سرویس‌های اپل موزیک و اسپاتیفای ناقض قانون کپی‌رایت هستند. همچنین اشاره شده است که برخی از این قطعات، کاور آهنگ‌های کنونی به شمار می‌روند که همچنان تحت حمایت قانون حق تکثیر قرار دارند.

موسیقی ساخته‌شده با هوش مصنوعی چطور کپی‌رایت را نقض کرده است؟

گروه موسیقی یونیورسال (UMG) که به‌عنوان دومین شرکت پخش موسیقی بزرگ در سراسر جهان شناخته می‌شود، در ادعایی جنجالی از اپل، اسپاتیفای و چند شرکت استریم موسیقی دیگر درخواست کرده است که تعداد زیادی از قطعات تولیدی توسط AI را از سرویس‌های خود حذف کنند. همچنین این شرکت خواسته است که سرویس‌های مذکور از بارگذاری ملودی و ترانه ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی جلوگیری کنند.

گروه موسیقی یونیورسال (UMG)

موسیقی‌های ساخته‌شده با هوش مصنوعی شباهت بسیاری با چت‌‌بات‌های مبتنی بر این فناوری دارند؛ به‌طوری که کامپیوتر با بررسی حجم عظیمی از ترانه‌ها و ملودی‌ها در آهنگ‌های موجود، خود را تمرین می‌دهد و سپس از آن‌ها در ساخت قطعات جدید استفاده می‌کند. گفته می‌شود که هم چت‌بات‌ها و هم ابزارهای ساخت خودکار موسیقی می‌توانند ناقض کپی‌رایت باشند؛ به‌طوری که احتمالاً ارائه یک جمله از یک نویسنده در کتاب و مقاله توسط آن‌ها یا به‌کارگیری اشعار و ملودی‌ها در آهنگ‌ها وجود دارد.

شرکت UMG تقریباً حق نشر یک سوم از بازار موسیقی جهانی را در دست دارد و به‌عنوان عرضه‌کننده آثار خوانندگان مشهور شناخته می‌شود. طبیعی است که گسترش استفاده از هوش مصنوعی موجب ترس این شرکت نسبت به از‌دست‌دادن جایگاه خود شود و به همین دلیل تقاضای خود را با ارسال ایمیل به سرویس‌های مطرح ازجمله اپل موزیک و اسپاتیفای، مطرح کند. اپل و اسپاتیفای تاکنون واکنش رسمی به این ادعا نشان نداده‌اند.


Source link

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا