۹۵ درصد از به کارگیری هوش مصنوعی در سازمانها تأثیر قابل سنجشی بر درآمد و هزینهها ندارد
در حال حاضر، شاهد این هستیم که شمار قابل توجهی از شرکتها بهسرعت در حال پیادهسازی ابزارهای مختلف هوش مصنوعی در فعالیتهای خود هستند. با این حال، یک مطالعه جدید از سوی MIT نشان میدهد که اکثریت این آزمایشها در مسیر خود با ناکامی مواجه میشوند.
<pطبق گزارش نشریه فورچن، حدود ۹۵ درصد از این پروژهها موفق به دستیابی به اهداف تعیینشده خود نمیشوند، نه به دلیل آنکه مدلهای هوش مصنوعی به درستی عمل نمیکنند، بلکه به این علت که ابزارهای عمومی هوش مصنوعی مانند ChatGPT، با روندهای موجود در محیطهای شرکتی همخوانی ندارند.
اکثریت شرکتها از ابزارهای هوش مصنوعی بهطور بهینه استفاده نمیکنند
براساس یافتههای این تحقیق، تنها حدود ۵ درصد از برنامههای آزمایشی هوش مصنوعی توانستهاند تحولی شتابدهنده در درآمد ایجاد کنند. در این گزارش ذکر شده که بیشتر قریب به اتفاق این پروژهها نتایج قابل توجهی به همراه نداشتهاند و تأثیر آنها بر سود و زیان تقریباً ناچیز یا غیرقابلاندازهگیری بوده است. این دادهها بر پایه ۱۵۰ مصاحبه، یک نظرسنجی از ۳۵۰ کارمند و بررسی ۳۰۰ مورد اجرای عمومی هوش مصنوعی در شرکتها بهدست آمده است.
این ۵ درصد باقیمانده دارای ویژگیهایی متمایز هستند، زیرا بر روی یک موضوع خاص تمرکز کرده و آن را به شکل موثری پیادهسازی میکنند. آدیتیا چالاپالی، پژوهشگر MIT و نویسنده اصلی این تحقیق، بیان کرد: «برخی از پروژههای آزمایشی در شرکتهای بزرگ و همچنین استارتاپهای نوپا در عرصه هوش مصنوعی مولد، در حال درخشیدن هستند. علت این امر یک درد مشخص و اجرای مناسب آن، همچنین همکاری هوشمندانه با سازمانهایی است که از این ابزارها بهرهبرداری میکنند.»
یکی دیگر از چالشهای اساسی که بسیاری از سازمانها در حال بهرهبرداری از هوش مصنوعی با آن روبرو هستند، تعیین اولویتهای نادرست در زمینه بهکارگیری این ابزارها به شمار میرود. این پژوهش نشان میدهد که هوش مصنوعی در زمینه اتوماسیون امور پشتیبانی بیشترین بازدهی را دارد، که به معنای انجام وظایف اداری و تکراری است که بسیاری از شرکتها معمولاً بهصورت برونسپاری انجام میدهند. با این حال، بیش از نیمی از هزینههای اختصاصیافته به پروژههای هوش مصنوعی در بخشهای فروش و بازاریابی صرف میشود؛ صنایعی که بهطور منطقی نیازمند تعاملات انسانی هستند، به ویژه در موقعیتهایی که خریداران عمدتاً انسانها هستند، نه ماشینها.
این مطالعه همچنین نشان داد که بسیاری از سازمانها برای مشاغل مرتبط با پشتیبانی مشتری و مشاغل اداری که به تازگی خالی شدهاند، به جای استخدام افراد جدید، به دنبال جایگزینی هوش مصنوعی برای کارمندان انسانی خود هستند.