کاهش قابل توجه عملکرد بینایی رانندگان امروزی، دلیل مهمی در افزایش حوادث رانندگی
تحقیقات تازهای که توسط موسسه ایمنی بزرگراههای آمریکا (IIHS) انجام شده، نشاندهنده این است که علیرغم پیشرفتهای قابل توجه در عرصه خودروسازی در طی سه دهه گذشته، دید رانندگان معاصر نسبت به رانندگی در دهه ۱۹۹۰ میلادی به طرز قابل توجهی کاهش یافته است. بر اساس اظهارات این موسسه، رانندگان در دهه ۱۹۹۰ میلادی قادر به دیدن جاده به میزان دو برابر بهتر از حال حاضر بودند. این امر به عنوان یکی از دلایل اصلی افزایش نرخ تصادفات و مرگومیر عابران پیاده و دوچرخهسواران شناخته شده است. در واقع، آمار مرگومیر عابران پیاده ناشی از تصادفات در آمریکا در طی ۲۵ سال اخیر ۳۷% افزایش یافته است، همچنین این رقم برای دوچرخهسواران به مراتب بدتر و به ۴۲% میرسد.
کاهش دید راننده در خودروهای جدید
موسسه ایمنی بزرگراههای آمریکا در تازهترین پژوهش خود، ۱۷ مدل پرفروش در این کشور را که بین سالهای ۱۹۹۷ تا ۲۰۲۳ عرضه شدهاند، بررسی کرده است. در این فهرست نام خودروهایی چون فورد F-150، شورولت سابربن، هوندا آکورد و هوندا CR-V، تویوتا کمری و جیپ گرند چروکی به چشم میخورد. در این مطالعه، میزان دید راننده با استفاده از دوربینهای ۳۶۰ درجهای که در موقعیت دید راننده قرار داشتند، سنجیده شد.
نتایج این تحقیق نگرانکننده بود. در فاصله ۱۰ متری جلو خودرو، دید برخی مدلها به ویژه شاسیبلندها از ۵۸% به شدت کاهش یافته است. به عنوان مثال، راننده هوندا CR-V مدل ۱۹۹۷ قادر بود ۶۸% از جلوی خودرو را ببیند، اما این رقم در مدل ۲۰۲۲ به ۲۸% کاهش یافته است. همچنین دید راننده شورولت سابربن نیز در این زمان از ۵۶% به ۲۸% رسیده است.
نقش طراحی در کاهش دید راننده
موسسه ایمنی بزرگراههای آمریکا به این نکته اشاره میکند که سبک طراحی جدید خودروها و الزامات ایمنی، موجب محدودیت در دید راننده به جلو و نواحی جانبی شدهاند. استفاده از کاپوتهای بلندتر و آینههای جانبی بزرگتر، توانایی مشاهده راننده در مقایسه با دو دهه گذشته را به طور قابل توجهی کاهش داده است. این تغییرات طراحی به چالشهایی برای رانندگان در شناسایی عابران پیاده و دوچرخهسواران منجر شده است.
خودروهای سدان عملکرد بهتری دارند
در مقایسه با شاسیبلندهای پرطرفدار، میزان کاهش دید راننده در خودروهای سدان نسبت به این دسته کمتر بوده است. سدانهایی مانند هوندا آکورد و تویوتا کمری دچار کاهش دید به مراتب کمتری نسبت به مدلهای بلندقامت شدهاند. در حقیقت، تغییرات در دید سدانها معادل با خطای اندازهگیری آزمایش است.
این یافتهها اهمیت توازن بین طراحی و ایمنی را برجسته میسازند. سدانها حفاظت بیشتری را برای عابران پیاده و دوچرخهسواران فراهم میکنند، در حالی که فروش شاسیبلندها در سالهای اخیر به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.
نگرانیها و راهحلهای آینده
«دیوید هارکی»، رییس IIHS در این باره اظهار میکند: «کاهش توان دید راننده در خودروهای جدید یک مسئله نگرانکننده است. باید بررسی کنیم که آیا این مشکل به طور گستردهتری در خودروهای جدید وجود دارد یا نه و همچنین تأثیر آن بر افزایش تلفات حوادث رانندگی را مورد ارزیابی قرار دهیم».
«بکی مولر»، مهندس ارشد مسئول در این تحقیقات، اضافه میکند که روش جدید IIHS برای سنجش دید راننده در خودروها میتواند به عنوان یک استاندارد ایمنی بصری برای اتومبیلها مورد استفاده قرار گیرد. طراحی خودروها نباید صرفاً بر اساس زیبایی انجام شود، بلکه باید جوانب ایمنی و دید مناسب راننده نیز در نظر گرفته شود. زمان آن فرارسیده است که صنعت خودرو نگاه عمیقتری به پیامدهای ناشی از رویکرد طراحی جدید داشته باشد.