بازار خودرو

نسل جدید ولوو XC90 در دست ساخت است، سوئدی‌ها موتور احتراق داخلی را فراموش نمی‌کنند

شرکت خودروسازی سوئدی ولوو در سال‌های اخیر بسیاری از مدل‌های احتراق داخلی خود را با نسخه‌های جدید تمام برقی جایگزین کرده است. با این حال، روندهای بازار و تغییرات در سلیقه مشتریان موجب شده تا این شرکت تصمیم به تجدید نظر در استراتژی خود بگیرد. نسل جدید ولوو XC90 که به‌عنوان شاسی‌بلند پیشرو این برند شناخته می‌شود، با پیشرانه درون‌سوز به بازار عرضه خواهد شد.

تولید ولوو XC90 از سال ۲۰۰۲ آغاز گردید. نسل دوم این خودرو نیز در سال ۲۰۱۴ معرفی شد و به بازار عرضه گشت. این نسل در سال ۲۰۲۴ بروزرسانی شده است تا به‌زودی با برادر برقی‌اش، یعنی ولوو EX90، روبه‌رو شود. با این حال، در حال حاضر چنین تعویضی انجام نخواهد شد.

فروش ولوو XC90 به طرز چشمگیری از فروش ولوو EX90 بیشتر است. در طی پنج ماه نخست سال ۲۰۲۵، تعداد ۱۴,۵۴۱ دستگاه از ولوو XC90 در اروپا به فروش رفت. در همین زمان، تنها ۳۷۹۴ دستگاه از ولوو EX90 توسط مشتریان اروپایی خریداری شد. این اختلاف قابل توجه در آمار فروش، ولوو را مجاب کرده است تا نسل سوم مدل محبوب XC90 را با پیشرانه درون‌سوز تولید کند.

مشخصات فنی احتمالی نسل سوم ولوو XC90

هنوز اطلاعات واضحی درباره پیشرانه نسل جدید شاسی‌بلند XC90 در دسترس نیست، اما رسانه‌های معتبر اروپایی گمان می‌زنند که این مدل با پیشرانه پلاگین هیبریدی ارائه خواهد شد. نسل سوم ولوو XC90 مشابهت‌های فنی با نسل جدید ولوو XC70 خواهد داشت که اوایل ماه مه ۲۰۲۵ معرفی می‌شود. هردو خودرو بر مبنای پلتفرم SMA (معماری ماژولار مقیاس‌پذیر ولوو) توسعه یافته‌اند و بخش عمده‌ای از تولید این خودروها در کارخانه‌های چینی صورت خواهد گرفت.

سیستم پلاگین هیبریدی ولوو XC70 شامل یک موتور توربوشارژر بنزینی ۱.۵ لیتری با کد BHE15-BFZ است که به‌عنوان ژنراتور برای موتور الکتریکی عمل می‌کند. این موتور توانایی تولید حداکثر ۱۶۳ اسب‌بخار قدرت را داراست. ولوو XC70 همچنین با دو گزینه باتری ارائه می‌شود که شامل باتری‌های ۳۹.۶ کیلووات ساعتی و ۲۱.۲ کیلووات ساعتی است. حداکثر برد این باتری‌ها بر اساس چرخه آزمایش اروپایی WLTP به ترتیب ۱۸۰ و ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.

این اقدام از سوی ولوو نشان‌دهنده رویکردی عمل‌گرایانه‌تر در مقابل انتقال به خودروهای الکتریکی است. مدیران خودروسازان جهانی دریافته‌اند که بازار به زمان بیشتری برای پذیرش فناوری‌های نوین نیاز دارد، بنابراین تصمیم به ادامه تولید موتورهای احتراق داخلی برای حداقل یک نسل دیگر گرفته‌اند.

مقالات مرتبط

دکمه بازگشت به بالا