بهای بلیت قطار به میزان ۳۰ درصد افزایش یافت؛ افزایش قیمت بلیت اتوبوس رد شد
«ابوالقاسم سعیدی»، دبیر انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی مسافری و خدمات وابسته، از رشد ۳۰ درصدی بهای بلیت قطار خبر داد. او اعلام کرد که از نیمه دوم تیرماه ۱۴۰۴، قیمت بلیتهای قطار به میزان ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.
سعیدی این رشد قیمت را بهعنوان بخشی از رویه سالانه اعلام کرد. بهگفته او، شرکتهای ریلی در فروردینماه هر سال درخواست افزایش قیمت را به شرکت راهآهن ارائه میدهند تا پس از بررسی، اقدام لازم صورت گیرد. این افزایش ۳۰ درصدی بهای بلیت قطار اوایل تیرماه ۱۴۰۴ در شورای عالی ترابری کشور به تصویب رسید و از نیمه دوم تیرماه در بلیتها لحاظ گردیده است.
افزایش بلیت قطار به مرحله اجرا درآمد
افزایش ۳۰ درصدی بهای بلیت قطار در شرایط کنونی موجب شده است که نرخ سفر با قطار در برخی مسیرها از نرخ سفر با هواپیما بیشتر شود. با این حال، بعید به نظر میرسد که قیمت بلیت هواپیما نیز در همین سطح باقی بماند، به همین دلیل طی هفتههای آینده میتوانیم منتظر افزایش قیمت بلیت هواپیما باشیم.
شرکتهای حملونقل ریلی از نیمه دوم تیرماه ۱۴۰۴ و بر اساس مجوز صادر شده، قیمت بلیتهای خود را بین ۶ تا ۲۵ درصد افزایش دادهاند. در قطارهای پنج ستاره، میزان افزایش بیشتر است، چراکه این خدمات با استقبال بیشتری مواجه میباشد. در مقابل، بهای بلیت قطارهای سه و چهار ستاره کمتر محسوب میشود.
در حال حاضر، بلیت قطار پنج ستاره برای مسیر تهران – مشهد به دو میلیون تومان رسیده است. همچنین بلیت قطارهای پنج ستاره با کوپه دو تخته به مبلغ دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش میرسد. در شرایطی که پروازهای داخلی با انواع محدودیتها روبهرو هستند، خرید بلیت قطار بهعنوان گزینهای جایگزین برای سفر در نظر گرفته میشود.
تکذیب افزایش بهای بلیت اتوبوس
از طرف دیگر، «احمدرضا عامری»، مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای مسافربری، هرگونه افزایش بهای بلیت اتوبوس را انکار میکند. اظهارات عامری در حالی مطرح میشود که بهای بلیت اتوبوس در حال حاضر بهطور رسمی در سایتهای فروش افزایش یافته است.
بهعنوان نمونه، بلیت اتوبوس در مسیرهای ۴ ساعته که پیشتر حدود ۲۸۰ هزار تومان قیمت داشت، اکنون به ۳۳۵ هزار تومان افزایش یافته است. به عبارت دیگر، قیمت بلیت اتوبوس نیز به میزان ۲۰ درصد افزایش یافته است. البته این افزایش قیمت بنا به مسیرها، نوع اتوبوس و شرکتهای مسافربری متغیر خواهد بود.