نرم افزار و برنامه ها

چگونه با ریموت دسکتاپ به سرور مجازی وصل شویم؟

سرور مجازی برای کسب‌وکارهایی که می‌خواهند با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه منابع اختصاصی و زیرساختی پایدار در اختیار داشته باشد، بهترین گزینه است. خرید VPS پیچیدگی زیادی ندارد و شما می‌توانید با مراجعه به سایت ارایه‌دهنده‌، به‌راحتی چند کلیک سرویس مد نظر خود را تهیه کنید.

اما بعد از خرید سرور مجازی باید بتوانید از سیستم‌عامل‌های مختلف مانند ویندوز یا لینوکس و … به آن وصل شوید. ما در این مطلب علاوه بر معرفی مزیت‌ها و کاربردهای سرور مجازی، یکی از روش‌های رایج اتصال به سرور مجازی یعنی اتصال به‌وسیله‌ی پروتکل RDP را به شما آموزش می‌دهیم.

سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی خصوصی یا VPS مخفف عبارت «Virtual Private Server» است. این سرویس، نوعی زیرساخت مجازی است که به‌شکل فیزیکی وجود ندارد و با استفاده از نرم‌افزارهای مجازی‌ساز مثل هایپروایزر روی سرور اختصاصی فیزیکی به‌وجود می‌آید. در واقع، شرکت‌های ارایه‌دهنده زیرساخت برای استفاده‌ی بهینه از سخت‌افزار سرور فیزیکی، آن را به‌‌شکل مجازی به چندین سرور مستقل تقسیم می‌کنند.

به هر سرور مجازی منابع، سیستم‌عامل و سرویس‌های مستقل اختصاص داده می‌شود؛ بنابراین، کسب‌وکارهای مختلف می‌توانند به‌جای استفاده از منابع سرور فیزیکی با هزینه‌ای بسیار ارزان‌تر امکانات مشابه را از سرورهای مجازی دریافت کنند.

امکان نصب سیستم‌عامل لینوکس، ویندوز و سایر سیستم‌عامل‌ها و برنامه‌های مختلف در سرور مجازی وجود دارد و شما می‌توانید با دسترسی کامل به محیط سرور صفر تا صد آن را پیکربندی کنید.

انواع سرور مجازی

سرور مجازی از نظر موقعیت جغرافیایی به دو نوع ایرانی و خارجی تقسیم می‌شود. موقعیت دیتاسنتر وی‌پی‌اس ایران در منطقه‌ی جغرافیایی ایران قرار گرفته و با خرید آن IP اختصاصی ایران به شما تعلق می‌گیرد. در وی‌پی‌اس خارج موقعیت دیتاسنتر در کشورهای خارجی (بیش‌تر اروپایی) قرار دارد و با خرید آن IP اختصاصی کشور مقصد دیتاسنتر، به کسب‌وکارها داده می‌شود. به‌طورکلی، هزینه‌ی سرور مجازی ایران به‌دلیل قرارگرفتن مراکز داده در ایران نسبت به سرور مجازی خارج ارزان‌تر است.

علاوه‌بر موقعیت جغرافیایی، سرور مجازی از نظر نوع مدیریت نیز به دو حالت مدیریت‌شده و مدیریت‌نشده عرضه می‌شود. در سرور مجازی مدیریت‌شده همه‌ی منابع به‌شکل سفارشی‌سازی‌شده در اختیارتان قرار می‌گیرد و سیستم‌عامل و سرویس‌های سرور به‌طور پیش‌فرض به‌دست شرکت ارایه‌دهنده‌ی سرور نصب می‌شوند. اما سرور مدیریت‌نشده همان‌طور که از نامش مشخص است، بدون هیچ‌گونه تنظیمات از سمت ارایه‌دهنده در اختیار شما قرار می‌گیرد.

کاربرد سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی برای کارهای مختلف و در زمینه‌های متفاوتی قابل استفاده است و نمی‌توان محدودیتی برای استفاده از آن در نظر گرفت. اما مهم‌ترین و محبوب‌ترین کاربرد آن میزبانی وب‌سایت‌های پرترافیک است. شما با استفاده از سرور مجازی می‌توانید از مزیت‌هایی مانند منابع اختصاصی و پایدار (حافظه RAM، دیسک ذخیره‌سازی و پردازنده) بهره‌مند شوید و در مقایسه با هاست‌های اشتراکی خدمات بهتر و امن‌تری را به کاربران خود ارایه دهید.

هم‌چنین استفاده از سرویس وی‌پی‌اس به‌عنوان گیم سرور، پراکسی سرور، محیطی برای تست و اجرای کدهای توسعه‌دهندگان و سرور ترید برای فعالیت در بازارهای بین‌المللی مالی و رمز ارزها نیز در بین کاربران این سرویس رایج است.

اتصال به سرور مجازی

برای استفاده از منابع VPS باید در اولین قدم بتوانید به آن متصل شوید. برای اتصال به سرور مجازی روش‌های مختلفی وجود دارد. براساس نوع سیستم‌عامل ویندوز، لینوکس یا سایر سیستم‌عامل‌ها، برنامه‌های مختلفی وجود دارند که امکان اتصال به سرور مجازی را برای شما فراهم می‌کنند. هم‌چنین می‌توانید با استفاده از گوشی اندروید یا IOS هم به سرور مجازی خود وصل شوید. ما در ادامه روش اتصال به سرور مجازی در ویندوز را به شما آموزش می‌دهیم.

چگونه با ویندوز به سرور مجازی متصل شویم؟

ریموت دسکتاپ (Remote Desktop Protocol)، پروتکلی برای اتصال به سیستم شخصی از راه دور است و شما با استفاده از این پروتکل می‌توانید به‌وسیله‌ی سیستم شخصی خود به کامپیوتری دیگر متصل شده و از منابع آن استفاده کنید. RDP رایج‌ترین پروتکل برای اتصال به سرور مجازی در ویندوز است. برای اتصال به وی‌پی‌اس با Remote Desktop Connection باید مراحل زیر را دنبال کنید.

در محیط ویندوز سیستم شخصی خود، کلید «Windows» را از صفحه کلید فشار دهید یا روی منوی «Start» کلیک کنید. در کادر جست‌وجو عبارت «Remote Desktop» را تایپ کنید و اینتر بزنید و برنامه‌ی Remote Desktop Connection  را باز کنید.

آدرس IP یا نام رایانه‌ای یا سروری که می‌خواهید به آن متصل شوید را وارد کنید و گزینه‌ی «Connect» را بزنید. (نکته: برای پیدا کردن IP، نام‌کاربری و رمزعبور سرور مجازی در سایت ارایه‌دهنده‌ی سرور به پنل کاربری خود مراجعه کنید.)

فراموش نکنید که RDC از گواهی‌ اختصاصی خود (SSL) برای تایید مشخصات رایانه‌ی‌ ریموت استفاده می‌کند و اگر نتواند هویت سرور مجازی را تایید کند، ممکن است یک هشدار امنیتی به شما نشان دهد. در صورت نمایش این هشدار روی گزینه «Yes» کلیک کنید و در پنجره‌ی جدیدی باز می‌شود نام‌کاربری و رمزعبور خود را بنویسید.

با وارد کردن این اطلاعات با موفقیت به سرور مجازی ویندوز متصل می‌شوید و می‌توانید به‌شکل ریموت به آن دسترسی داشته باشید.

اگر شما از سیستم‌عامل لینوکس روی سیستم شخصی‌تان استفاده می‌کنید، نگران نباشید، هنوز هم می‌توانید با Remote Desktop Protocol و به‌وسیله‌ی برنامه ریموت دسکتاپ Remmina به سرور مجازی ویندوز خود متصل شوید. برای این منظور باید برنامه Remmina را روی سیستم‌عامل لینوکس خود دانلود و نصب کنید و با وارد کردن اطلاعات سرور مجازی به آن وصل شوید.

جمع‌بندی

سرور مجازی برای کسب‌وکارهای بزرگ و درحال رشد گزینه‌ای مناسب است. شک نکنید که شما با منابع قدرتمند این سرویس می‌توانید مسیر رشد و توسعه کسب‌وکارتان را هموارتر کنید. برای این‌که بتوانید از VPS استفاده کنید باید بتوانید از راه دور به آن متصل شوید. برای اتصال به سرور مجازی ویندوز با پروتکل RDP به‌وسیله‌ی برنامه RDC و در سرور مجازی لینوکس با پروتکل SSL و به‌وسیله‌ی برنامه Putty می‌توانید به سرویس مجازی خود متصل شوید. در صورت تمایل به خرید و استفاده از سرور مجازی می‌توانید به وب‌سایت آروان کلاد به‌نشانی Arvancloud.ir مراجعه و سرویس‌های متنوع و مقرون‌به‌صرفه آن را مشاهده و انتخاب کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا