پرونده چالش مرگبار بیهوشی در تیکتاک باید بررسی شود
دادگاه تجدیدنظر در پنسیلوانیا آمریکا اعلام کرده است که تیکتاک نمیتواند در پرونده رسیدگی به چالش جنجالی «بیهوشی» (Blackout) از تبصره ۲۳۰ قانون نزاکت در ارتباطات ایالات متحده به نفع خود استفاده کند. بر اساس تبصره ۲۳۰، شبکههای اجتماعی را نمیتوان برای محتواهای انتشاریافته توسط کاربران مورد تعقیب قضایی قرار داد. پیشتر یک دادگاه پاییندستی با استناد به این تبصره، بررسی این شکایت را رد کرده بود، اما حالا باید درباره آن به قضاوت بنشیند.
به گزارش The Verge، بلکاوت یا خفگی یا بیهوشی ازجمله خطرناکترین چالشهای تیکتاکی بود که در سال ۲۰۲۲ در این شبکه اجتماعی ترند شد. نحوه انجام این چالش به این صورت بود که کاربران باید با خفهکردن خود با یک پارچه یا طناب، به حالت شبه بیهوشی درمیآمدند. این چالش از همان ابتدا انتقادات زیادی را برانگیخت و حتی باعث مرگ دو کودک نیز شد. گفته میشود در کل ۷ کودک در نتیجه این چالش جان باختند.
تیکتاک از سال ۲۰۲۲ تاکنون با شکایتهای متعددی از طرف والدینی که فرزندانشان را در این چالش ازدستدادهاند، مواجه شده است.
تیکتاک از همان ابتدا مسئولیت چالش بلکاوت را نپذیرفت
محتواهای مرتبط با چالش بلکاوت در صفحه For You تیکتاک برای کاربران نمایش داده میشد. به عقیده دادگاه، باتوجه به اینکه محتواهای این بخش از اپلیکیشن از طریق الگوریتمهای توسعهیافته توسط خود تیکتاک مشخص میشود، این سرویس نمیتواند از تبصره ۲۳۰ قانون نزاکت در ارتباطات آمریکا برای حفاظت از خود استفاده کند.
اما تیکتاک از همان ابتدا از پذیرش مسئولیت چالش بلکاوت شانه خالی کرد. این سرویس در بیانیه خود اعلام کرد که کاربران از جاهایی غیر از پلتفرم تیکتاک با این چالش آشنا شدهاند. بااینحال، متخصصان بر این باورند که محتواهای تیکتاک براساس علایق کاربران به آنها نشان داده میشود و این پلتفرم میتوانسته انتشار محتواهای چالش بلکاوت را محدودتر کند.
تیکتاک پیشازاین امیدوار بود که بتواند با استفاده از قانون تبصره ۲۳۰ مانع از صدور حکم علیه خود شود. اما به گفته قاضی پرونده، محتواهای پیشنهادشده توسط تیکتاک به کاربران شامل مفاد تبصره ۲۳۰ نمیشود؛ زیرا توزیع این محتواها به دست خود تیکتاک صورت گرفته است. رسیدگی به این پرونده حالا در دادگاه پاییندست از سر گرفته میشود و باید درباره آن تصمیمگیری کند. تیکتاک هنوز واکنشی به این حکم نشان نداده است.