نرم افزار و برنامه ها

فایرفاکس 121 با قابلیت‌های متنوع منتشر شد

فایرفاکس 121 همراه با ویژگی‌های جدیدی، ازجمله ارائه رندرهای گرافیکی بهبود‌یافته در لینوکس با پشتیبانی از حرکات تاچ‌پد، عملکرد گرافیکی بهتر و پشتیبانی از افزونه ویدیویی AV1 در ویندوز منتشر شد.

به‌عنوان بزرگ‌‌ترین مرورگر غیرکرومیوم بازار، فا‌یرفاکس در چند سال گذشته طرفداران زیادی پیدا کرده و حالا نسخه 121 آن با مجموعه‌ای از ویژگی‌های جدید منتشر شده است. طبق توضیحات ارائه‌شده توسط موزیلا، این به‌روزرسانی برای تمام سیستم‌عامل‌ها ویژگی‌هایی را به‌همراه دارد.

ویژگی‌های جدید فایرفاکس 121

مهم‌ترین ویژگی فایرفاکس 121 احتمالاً تغییراتی است که موزیلا در نحوه ارائه عناصر گرافیکی فایرفاکس برای لینوکس ایجاد کرده. موزیلا درباره این تغییر توضیح می‌دهد:

«در لینوکس، فایرفاکس اکنون به‌جای XWayland، به‌صورت پیش‌فرض از Wayland استفاده می‌کند. این ویژگی پشتیبانی از ژست‌های حرکتی تاچ‌پد و صفحه لمسی، تنظیمات DPI هر مانیتور، عملکرد گرافیکی بهتر و موارد دیگر را فراهم می‌کند.

توجه داشته باشید که به‌دلیل محدودیت‌های پروتکل Wayland، قابلیت Picture-in-Picture به انجام یک عملیات اضافی توسط کاربر (به‌طور کلی کلیک راست روی صفحه) یا تغییر پوسته/محیط دسکتاپ نیاز دارد.»

در ویندوز نیز فایرفاکس با به‌روزرسانی جدید خود، پشتیبانی از افزونه فرمت ویدیویی AV1 را فراهم کرده است. علاوه‌براین، کاربران macOS نیز اکنون می‌توانند از دستورات صوتی سیستم‌عامل خود استفاده کنند.

ازجمله تغییرات جدید فایرفا‌کس 121 که برای تمام سیستم‌عامل‌ها ارائه شده است می‌توان به قابلیتی اشاره کرد که لینک‌های یک متن را با کشیدن خط زیر آن‌ها مشخص می‌کند. همچنین اگر از فایرفا‌کس برای ویرایش فایل‌های PDF استفاده می‌کنید، اکنون ویژگی جدیدی در دسترس قرار گرفته است (تصویر بالا) که حذف فایل‌های رسانه‌ای مانند تصاویر را ساده‌تر می‌کند. درنهایت این به‌روزرسانی شامل اصلاحات امنیتی متفاوتی نیز می‌شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا