طراح پیشین اپل، طرح مفهومی شیشهای را برای iOS 26 به نمایش گذاشت
به مناسبت نزدیک شدن به کنفرانس WWDC 2025، یکی از طراحان پیشین اپل، طرحی جذاب از طراحیهای بالقوه iOS 26 را به نمایش گذاشته است که تمرکز عمدهای بر بازسازی رابط کاربری با الهام از جنس شیشه را دارد.
«سباستین دِ ویت»، که همبنیانگذار اپلیکیشن عکاسی Lux و از طراحان سابق اپل به شمار میرود، مجموعهای از ایدههای خلاقانه را با عنوان Living Glass ارائه داده که نشاندهنده رویکردی نو در طراحی رابط کاربری iOS است. او توضیح میدهد که این طراحی بهگونهای طراحی شده تا خصوصیات و بافتهای فیزیکی شیشه در ظاهر رابط کاربری سیستمعامل بازتاب یابد.
در پست خود اشاره کرده است:
«از دیدگاه فلسفی طراحی، اگر من در جایگاه اپل بودم، این تغییر را بهعنوان رسیدن به رابطی توصیف میکردم که نهایتاً با ویژگیهای زیباییشناسانه و مادی محصولات این برند همخوانی دارد. این رابط از مادهای مشابه ساخته شده و احساس میکند که شیشه حقیقتاً زنده شده است.»
د ویت در این طرح تنها به تغییرات ظاهری اکتفا نکرده و بررسی عمیقتری را در زمینه فلسفه طراحی انجام داده است. او با الهام گرفتن از visionOS (سیستمعامل هدست ویژن پرو) ایدههایی را مطرح کرده که در آنها عناصر رابط با محیط، نور و حرکات کاربر تعامل دارند.
در طرحهای مفهومی د ویت، تمامی عناصر رابط کاربری به شکل سطوح شیشهای متحرک طراحی شدهاند که دارای بازتاب، شکست نور و سایههای واقعی هستند. دکمهها، نوارها و آیکونها بهگونهای شکل گرفتهاند که انگار از سطح شیشهای دستگاه به بیرون آمده و با محیط اطراف خود تعامل میکنند. او بر این باور است که این نوع طراحی میتواند هماهنگی بیشتری میان سختافزار و نرمافزار ایجاد کند، همانطور که در گذشته با رابط Aqua در macOS مشاهده شده بود.
تاریخچه طراحی iOS توسط اپل
او همچنین روند طراحی iOS را در سه دوره مختلف تقسیمبندی کرده است. نخستین دوره، «سایهدار» نام دارد که تا iOS 6 ادامه داشت و بهشدت بر مکتب اسکئومورفیسم متکی بود؛ بدین معنا که طراحیها از بافتها و سایههای واقعگرایانه بهره میبردند تا گذار کاربران از دکمههای فیزیکی به صفحات لمسی تسهیل شود.
سپس «دوره تخت» ظهور یافت؛ دورانی که با بازطراحی جنجالی iOS 7 آغاز شد که در آن جلوههای بصری حذف گردید و به جای آن از تایپوگرافی ساده و طراحی مینیمالیستی بهره گرفته شد. اگرچه این طراحی در آغاز به شدت خشک به نظر میرسید، اما د ویت خاطرنشان میکند که iOS با گذشت زمان توانسته است عمق بصری خود را با افکتهای تاری و سایههای ظریف دوباره به دست آورد.
حال، د ویت معتقد است که نشانههایی از ظهور یک دوره ثالث در طراحی iOS به چشم میخورد؛ دورهای که با عناصری همچون «داینامیک آیلند» (Dynamic Island) و انیمیشن جدید سیری، مشخصههایی از مواد فیزیکی را در رابط کاربری نمایان میکند.
او در این باره توضیح میدهد:
«در حقیقت، ما بهنوعی به رابطهای اسکئومورفیک بازگشتهایم – ولی این بار نه با روکشی که صرفاً شبیه به مادهای باشد، بلکه با رابطی شفاف، گرافیکی و با رفتارهایی مشابه آنچه از دنیای واقعی شناسایی میکنیم.»
با وجود چالشهای فنی، د ویت بر این عقیده است که تنها شرکتی چون اپل میتواند چنین رابطی را بهعنوان استاندارد به یک پلتفرم با میلیونها توسعهدهنده عرضه کند. او تصریح کرده که ابزارهای طراحی کنونی مانند Figma قادر به پیادهسازی رفتارات دینامیک مورد نظرش نیستند و این میتواند نقطه قوتی برای اپل باشد.
اپل تصمیم دارد نسخه جدید iOS را در کنفرانس WWDC که در روز دوشنبه 19 خرداد برگزار خواهد شد، رونمایی کند. گزارشات قبلی نیز حاکی از بازطراحی با الهام از visionOS و به کارگیری جلوههای «شیشهای» بودهاند. باید منتظر بمانیم و ببینیم تا چه حد از دیدگاه د ویت در نسخه نهایی iOS 26 تحقق خواهد یافت. به تازگی همچنین ویژگیهای جدید دیگری از این سیستم عامل منتشر شده بودند.