پس از استعفای یاکارینو، تعداد کاربران روزانه ایکس به کاهش رفت
پس از استعفای رسمی «لیندا یاکارینو»، مدیرعامل شبکه اجتماعی ایکس در روز چهارشنبه، این پلتفرم با کاهش در استفاده روزانه و افزایش رقابت از سوی سایر شبکههای اجتماعی مواجه شده است. بر پایه اطلاعات تازه منتشر شده از سوی شرکت Sensor Tower، تعداد کاربران فعال روزانه ایکس در سهماهه دوم سال 2025 نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تقریبا 10 درصد کاهش پیدا کرده است.
براساس دادههای ارائهشده، هرچند کاربران روزانه ایکس هنوز 65 درصد بیشتر از تردز (Threads) متعلق به متا و 10 برابر بیشتر از بلواسکای (Bluesky) هستند، اما این برتری تضمینی ندارد. با توجه به آمارها، اپلیکیشن تردز در ماه ژوئن 2025 موفق شده به 115.1 میلیون کاربر فعال روزانه روی گوشیهای همراه دست یابد، که نشان از رشد سالانهای معادل 127.8 درصد دارد.
در همین بازه زمانی، شمار کاربران فعال روزانه ایکس دچار کاهشی معادل 15.2 درصد شده و به 132 میلیون نفر رسیده است.
علاوه بر این، دادههای Sensor Tower نشان میدهند که کاربران ایکس در سهماهه دوم 2025 بهطور میانگین، روزانه 31 دقیقه از این پلتفرم استفاده کردهاند؛ در حالی که این زمان برای تردز تنها 8 دقیقه برآورد شده است. همچنین، 48 درصد از کاربران ماهانه X در این بازه زمانی، بهطور روزانه به این شبکه اجتماعی سر زدهاند، در حالی که برای تردز این میزان 33 درصد است.
رشد سریع تردز و تهدید ایکس
با این حال، نباید رشد سریع تردز را نادیده گرفت. بر اساس آمار Sensor Tower، تعداد کاربران فعال روزانه این اپلیکیشن در سطح جهانی نسبت به سال گذشته 160 درصد افزایش یافته است که بخشی از این موفقیت به افزودن قابلیتهای جدید و ادغام با برنامههایی نظیر اینستاگرام و فیسبوک مرتبط است.
متا در حال حاضر بر توسعه زیرساختهای تبلیغاتی تردز تمرکز ویژهای دارد. در ماه آوریل، متا دسترسی به تبلیغات این پلتفرم را برای تبلیغدهندگان جهانی فراهم کرد و یک ماه بعد آغاز به آزمایش تبلیغات ویدیویی نمود.
در سمت دیگر، ایکس تحت هدایت یاکارینو توانست کیفیت وضعیت تبلیغاتی خود را بهبود بخشد، اگرچه این مسیر به چالشهای خاصی نیز دچار بوده است. دادههای Sensor Tower نشان میدهند که در سال 2025، بخشهای رسانه و سرگرمی، خرید و بازی به ترتیب 25، 22 و 7 درصد از هزینههای تبلیغاتی در ایکس را به خود اختصاص دادهاند.