نرم افزار و برنامه ها

اپل تا چند هفته دیگر قابلیت سایدلودینگ در iOS را برای اروپایی‌ها ممکن می‌کند

قانون ضدانحصار بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا (DMA) که سال 2023 تصویب شد، اپل را مجبور می‌کند تا به کاربران اجازه دهد اپلیکیشن‌ها را از خارج از اپ استور نیز نصب کنند؛ فرایندی که به سایدلودینگ شناخته می‌شود. اپل هنوز مشخص نکرده است که دقیقاً چگونه این قانون را اجرا می‌کند، اما طبق گزارش‌ها، این شرکت قصد دارد در هفته‌های آتی قابلیت سایدلودینگ را در اروپا فراهم کند.

براساس گزارش «مارک گرمن» در بلومبرگ، اپل برای فعال‌کردن سایدلودینگ در اروپا طی هفته‌های آینده آماده می‌شود. این اقدام به فروشگاه‌های شخص ثالث امکان می‌دهد که بدون نیاز به رعایت قوانین اپ استور اپل، روی آیفون و آیپد برنامه نصب کنند. البته این قابلیت همه کاربران آیفون و آیپد را شامل نمی‌شود و تنها به دستگاه‌های اروپایی محدود می‌شود.

ازاین‌رو، اپل ظاهراً اپ استور را به دو نسخه تقسیم خواهد کرد؛ یک نسخه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و دیگری سایر نقاط جهان را پوشش می‌دهد. درحالی‌که اپل دلیل این امر را توضیح نداده است، اما احتمالاً این اقدام برای آسان‌ترشدن پیروی اپل از قوانین اتحادیه اروپا باشد، بدون آنکه تغییراتی در بازارهای دیگر ایجاد شود.

قابلیت سایدلودینگ اپ‌ها در اروپا

سایدلودینگ اپل

DMA از اپل می‌خواهد که به توسعه‌دهندگان اجازه دهد اپلیکیشن‌های iOS را در خارج از اپ استور توزیع کنند. برنامه‌های شخص ثالث همچنین مجاز به استفاده از پلتفرم‌های پرداخت شخص ثالث برای خریدهای درون‌برنامه‌ای خواهند بود.

«کریگ فدریگی»، معاون نرم‌افزار اپل، سال گذشته اذعان کرد که این شرکت باید قوانین اتحادیه اروپا را رعایت کند. آخرین مهلت شرکت‌ها برای پیروی از قانون اتحادیه اروپا 7 مارس (17 اسفندماه) است.

براساس برخی گزارش‌ها، اپل در آپدیت iOS 16.2 یک سیستم داخلی جدید معرفی کرده است که به این شرکت اجازه می‌دهد برخی ویژگی‌های سیستم‌عامل را براساس موقعیت مکانی کاربر تغییر دهد. این سیستم می‌تواند برای اطمینان از اینکه فقط کاربرانی که در اتحادیه اروپا قرار دارند می‌توانند به سایدلودینگ دسترسی داشته باشند، به‌کار رود.

از سوی دیگر، ژاپن نیز درحال آماده‌سازی قانون ضدتراست خود است تا اپل را وادار کند سایدلودینگ را در این کشور نیز فعال کند. مانند اتحادیه اروپا، ژاپن نیز از اپل می‌خواهد که به توسعه‌دهندگان اجازه دهد روش‌های پرداخت جایگزین را در برنامه‌های خود داشته باشند.

وزارت دادگستری ایالات‌متحده (DOJ) نیز به‌نظر می‌رسد که آماده است اپل را مجبور کند تا سایدلودینگ روی آیفون و آیپد را در این کشور مجاز کند. با توجه به وضعیت کنونی، ممکن است که اپل درنهایت به‌جای رسیدگی به تک‌تک این کشورها، سایدلودینگ را در سطح جهانی در دسترس قرار دهد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا