موبایل

آرم فناوری افزایش کیفیت گرافیکی اختصاصی خود را معرفی کرد

شرکت آرم (ARM) به تازگی از فناوری افزایش دهنده کیفیت گرافیکی (Graphics Upscaler) اختصاصی خود رونمایی کرده است که می تواند اجرای روان تر بازی های موبایل با توان پردازشی کمتر را به ارمغان آورد. این فناوری به صورت متن باز در اختیار توسعه دهندگان قرار خواهد گرفت.

آنچه باید درباره افزایش دهنده کیفیت گرافیکی ARM بدانیم

بسیاری از سازندگان تراشه های موبایل از معماری ARM برای تولید محصولات خود بهره می گیرند در میان آن ها می توان به نام های مطرحی مثل کوالکام و مدیاتک اشاره کرد. این شرکت بریتانیایی اخیراً از فناوری جدیدی تحت عنوان Accuracy Super Resolution پرده برداشته که به منظور بهبود اجرای بازی ها روی گوشی های هوشمند توسعه یافته است. ابزار گفته شده تحت مجوز متن باز MIT در دسترس توسعه دهندگان قرار می گیرد تا بتوانند بازی های خود را بهینه سازی کنند.

فناوری افزایش دهنده کیفیت جدید ARM براساس فناوری FSR2 شرکت AMD توسعه پیدا کرده است که از ارتقادهنده موقت گرافیکی برای اجرای بهتر بازی های دسکتاپ استفاده می کند و می تواند فریم ریت خروجی را تاحدودی افزایش دهد. برخلاف برخی فناوری های مشابه که تنها از یک فریم برای بهبود خروجی بهره می گیرند، شاهد پردازش همزمان چندین فریم برای تولید خروجی باکیفیت تر در این فناوری هستیم.

افزاینده های کیفیت گرافیکی معمولاً در کارت های گرافیک پایین رده یا پردازنده های گرافیکی لپ تاپ مورد استفاده قرار می گیرند که قادر به اجرای بازی های سنگین با نرخ نوسازی تصویر قابل قبول نیستند. ازجمله نمونه های مطرح دیگر در این زمینه می توان به انویدیا DLSS و اینتل XeSS اشاره نمود که برای رایانه های دسکتاپ و لپ تاپ منتشر شده اند. اکنون فناوری افزاینده کیفیت گرافیکی معرفی شده توسط ARM می تواند در میان معدود ابزارهای موجود برای گوشی های هوشمند قرار بگیرد که نه تنها روی اجرای روان تر بازی ها تأثیر دارد؛ بلکه می تواند با کاهش مصرف انرژی، میزان شارژدهی دستگاه ها در حین بازی را افزایش دهد.

طبق نتایج ارائه شده توسط ARM، فناوری جدید این شرکت توانسته است عملکردی مشابه با فناوری های FSR2 و کوالکام GSR را از خود نشان دهد. ARM ادعا دارد که بهره گیری از ابزار مذکور می تواند تا ۵۳ درصد نرخ نوسازی تصویر بیشتری در مقایسه با رندر بازی ها روی رزولوشن اصلی دستگاه توسط پردازنده گرافیکی ImmortalisG720 و نمایشگر ۲۸۰۰ در ۱۲۶۰ پیکسل از خود نشان دهد. برای مقایسه می توان اشاره کرد که فناوری AMD FSR2 تنها تا ۳۶ درصد فریم ریت بیشتری ارائه می کند و عملکرد ضعیف تری در مقایسه با نمونه توسعه یافته توسط ARM از خود نشان می دهد.

ARM در جدول دیگری اقدام به نمایش عملکرد فناوری ASR روی یک دستگاه دارای تراشه مدیاتک دایمنستی ۹۳۰۰ کرده است. طبق داده های جدول مذکور، رندر بازی ها روی رزولوشن 540P و ارتقا گرافیکی آن می تواند میزان مصرف باتری را حدود ۲۰ درصد نسبت به رندر روی رزولوشن 1080p کاهش دهد.

پردازنده های مبتنی بر معماری ARM اکنون روی کامپیوترهای کوپایلوت پلاس هم مورد استفاده قرار می گیرد و سازندگان مطرحی مثل مایکروسافت، دل ، لنوو و سامسونگ از چنین تراشه هایی روی محصولات خود بهره می گیرند. احتمالاً قابلیت افزایش کیفیت گرافیکی ASR می تواند به لپ تاپ های ویندوزی که پردازشگر گرافیکی مجزا ندارند، کمک کند تا عملکرد بهتری در بازی ها از خود نشان دهند. البته این لپ تاپ ها از فناوری Automatic Super Resolution مایکروسافت که به صورت انحصاری برای تراشه های سری اسنپدراگون X توسعه یافته نیز بهره می گیرند. همچنین مایکروسافت اعلام کرده مشغول ساخت فناوری افزایش کیفیت گرافیکی جدیدی است که می توان از آن روی طیف وسیع تری از دستگاه های ویندوزی استفاده کرد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا