موبایل

سن دریافت اولین موبایل، چه ارتباطی با سلامت روان شما دارد؟

استفاده از گوشی‌های هوشمند گاهی اوقات می‌تواند باعث ایجاد حس استرس، اضطراب و منفی‌نگری در ما شود. اخیراً مطالعه‌ای به سراغ بررسی این موضوع رفته است که بفهمد استفاده از موبایل در سنین پایین‌تر در مقایسه با کسانی که دیرتر به موبایل دسترسی پیدا کرده‌اند، چه اثری روی سلامت روان آن‌ها داشته است.

به گزارش Wired، مطالعه‌ای جهانی از طرف Sapien Labs روی 27,969 جوان بزرگسال نشان می‌دهد که سن دریافت اولین گوشی یا تبلت توسط کودکان همبستگی بالایی با وضعیت سلامت روان آن‌ها در بزرگسالی دارد. این پژوهش روی افراد بین 18 تا 24 ساله تمرکز داشته است.

محققان در این مطالعه داده‌های خود را از طریق 47 عنصر مختلف ازجمله علائم و قابلیت‌های ذهنی گرفتند و بعد آن‌ها را از طریق «ضریب سلامت روان» (MHQ) و امتیازهای بُعدی (Dimensional) ارزیابی کردند.

کودکان هرچه دیرتر موبایل بگیرند، سلامت روان بهتری خواهند داشت

هرچه دیرتر موبایل اول خود را گرفته باشید، احتمالاً سلامت روان بهتری خواهید داشت

در پایان مشخص شد افرادی که اولین گوشی یا تبلت خود را در سنین بالاتر دریافت کرده بودند، در بزرگسالی وضعیت سلامت روان بهتری داشتند. آن‌ها به‌ویژه از نظر «خودِ اجتماعی» بهتر بودند که شامل عناصری مثل اعتماد به نفس و روابط مثبت می‌شود.

در سوی دیگر، کسانی که اولین گوشی خود را در سنین پایین گرفته بودند، بیشتر با احتمال مواجهه با افکار مربوط به خودکشی، پرخاشگری و جداشدن از واقعیت روبه‌رو می‌شدند. این الگوها در دختران بیشتر از پسران دیده شد، اما از نظر جغرافیایی، در تمام مناطق دنیا این الگوها یکسان بود.

پنج اختلال در سلامت روان که با دریافت زودهنگام موبایل در کودکی اثر خود را در بزرگسالی نشان می‌دهند

این یافته‌ها نشان می‌دهند که اثر بلندمدت تهیه گوشی در دوران کودکی فراتر از علائم افسردگی یا اضطراب است و به روش‌های منحصربه‌فرد روی سلامت روان تأثیر می‌گذارد. با کاهش سن دسترسی به گوشی در سراسر دنیا، به‌طور آشکار می‌توان افت ظرفیت اجتماعی و انعطاف‌پذیری افراد را در کنار افزایش گرایش به خودکشی و پرخاشگری مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید ...   میزان تولید سری آیفون 15 احتمالاً کمتر از سری آیفون 14 خواهد بود

«تارا تیاگاراجان»، محقق ارشد این پژوهش می‌گوید: «این یافته‌ها نشان می‌دهند که هر یک سال تأخیر در دریافت گوشی در کودکی می‌تواند با بهبود سلامت روان در درازمدت همراه باشد. مهم است که به مطالعه پیرامون این رابطه ادامه دهیم و سیاست‌ها و مداخلات مؤثری را تدوین کنیم تا به حمایت از سلامت روان در عصر دیجیتال یاری برسانیم و روند روبه‌افولی را که مشاهده کرده‌ایم، معکوس سازیم.»

این تحقیق البته تأکید می‌کند که انجام آزمایش‌های قطعی برای تشخیص یک رابطه مستقیم میان استفاده از گوشی و شناسایی اثرات آن شدنی نیست؛ چون از نظر اخلاقی نمی‌توان کودکان را به استفاده از موبایل وادار کرد.


Source link

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا