موبایل

بررسی پوکو X5 شیائومی؛ موشکافی سیستم، دوربین، عملکرد و باتری

نمایشگر با کیفیت، دوربین قابل قبول، قدرت پردازش خوب و قیمت پوکو ایکس 5 از مواردی‌است که این گوشی را به یک گزینه عالی برای خاص پسندان تبدیل می‌کند. در ادامه به بررسی پوکو X5 فایوجی می‌پردازیم و مشخصات این گوشی را زیر ذره‌بین می‌بریم.

پوکو از گوشی جدید سری X خود رونمایی کرده که از نظر مشخصات و قابلیت‌های اتصال، نسبت به گوشی‌های پوکو M5 و پوکو M5s با شبکه اتصال LTE، یک سر و گردن بالاتر است. با این‌حال در این گوشی قابلیت ضبط ویدیوی 4K فدای شبکه 5G شده و می‌توان گفت که در این زمینه، M5s با پشتیبانی از ضبط ویدیوی 4K در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرد. صرف نظر از کاستی‌ها، این گوشی از ویژگی‌های قابل توجهی برخوردار است که در بررسی مشخصات پوکو ایکس 5 به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

سرمایه گذاری پرسود و تضمینی دلاری

بیشتر بخوانید:

بررسی پوکو ایکس 4 پرو 5G

بررسی پوکو F4 شیائومی

بررسی پوکو X5

یکی از مشخصات کلیدی این محصول که در ابتدای بررسی پوکو X5 باید با شما به اشتراک بگذارید، صفحه نمایش 6.67 اینچی AMOLED با نرخ نوسازی 120 هرتز است. این صفحه نمایش نسبت به نمایشگرهای سری M، حداکثر روشنایی بیشتری را به کاربران ارائه می‌دهد.

بررسی پوکو X5
بررسی پوکو X5

این گوشی از یک دوربین اصلی واید به همراه یک دوربین فوق عریض و ماکرو بهره می‌برد که کیفیت قابل قبولی دارند. از جمله مزیت‌هایی که کاربران با خرید این دستگاه از آن بهره‌مند می‌شوند، دریافت مجموعه کاملی از لوازم جانبی است که شامل یک شارژر 33 واتی، یک کابل USB A-to-C و یک قاب شفاف می‌شود.

در بررسی پوکو X5 متوجه شدیم که این دستگاه جایگاه مشترکی را برای کارت حافظه میکرو اس دی و سیمکارت دوم در نظر گرفته که می‌تواند باعث دل‌سردی بسیاری از علاقه‌مندان شود. همچنین نکته منفی دیگری که در بررسی پوکو X5 مشاهده می‌کنیم، تک اسپیکر بودن این دستگاه است که این روزها به ندرت در گوشی‌های شیائومی دیده می‌شود. در ادامه با جزئیات بیشتری به بررسی Poco X5 می‌پردازیم؛ اما قبل از آن، بد نیست نگاهی داشته باشیم به جدول مشخصات پوکو ایکس 5 شیائومی.

بررسی پوکو X5 مشخصات پوکو ایکس 5
معرفی و عرضه
  •  معرفی در 6 فوریه 2023 (17 بهمن 1401)
  •  عرضه در 7 فوریه 2023 (18 بهمن 1401)
طراحی و ساخت
  •  ابعاد 8×76.2×165.9 میلی‌متر (6.53 در 3.00 در 0.31  اینچ)
  •  وزن 189 گرم (6.67  اونس)
  •  پنل جلوی شیشه‌ای (گوریلا گلس 3)، پنل پشتی پلاستیکی، فریم پلاستیکی
  •  پشتیبانی از گواهی IP53 برای مقاومت در برابر گرد و غبار و پاشش آب
  •  دو سیمکارت هیبریدی (نانو سیم، dual stand by)
  •  رنگ بندی مشکی، آبی، سبز
نمایشگر
  •  AMOLED، نرخ نوسازی 120 هرتز، روشنایی 700 نیت در حالت HBM، حداکثر روشنایی 1200 نیت (peak)
  •  6.67 اینچ، نسبت نمایشگر به بدنه 85 درصد
  •  وضوح 2400×1080 پیکسل، تراکم پیکسلی 395 پیکسل در اینچ، نسبت تصویر 20:9
  •  کورنینگ گوریلا گلس 3
سخت افزار
  •  اسنپدراگون 695 5G (6 نانومتر)
  •  پردازنده 8 هسته‌ای (2 هسته 2.2 گیگاهرتزی Kryo 660 Gold، شش هسته 1.7 گیگاهرتزی Kryo 660 Silver)
  •  پردازنده گرافیکی Adreno 619
نرم افزار سیستم عامل اندروید 12 و رابط کاربری MIUI 13 for POCO
رم و حافظه
  •  128 گیگابایت حافظه با 6 گیگابایت رم
  •  256 گیگابایت حافظه با 8 گیگابایت رم
  •  نوع حافظه UFS 2.2
  •  پشتیبانی از درگاه حافظه microSDXC (مشترک با سیمکارت)
دوربین اصلی
  •  لنز واید 48 مگاپیکسل، دیافراگم f/1.8، سیستم فوکوس خودکار با تشخیص فاز (PDAF)
  •  لنز اولتراواید 8 مگاپیکسل، دیافراگم f/2.2، میدان دید 118 درجه، سایز سنسور 1.4 اینچ، سایز پیکسل 1.12 میکرومتر
  •  لنز ماکرو 2 مگاپیکسل، دیافراگم f/2.4
  •  فلاش LED دوگانه، HDR، پانوراما
  •  ضبط ویدیو 1080p با سرعت 30 فریم در ثانیه
دوربین سلفی
  •  لنز واید 13 مگاپیکسل، دیافراگم f/2.5
  •  HDR
  •  ضبط ویدیو 1080p با سرعت 30 فریم در ثانیه
باتری
  •  لیتیوم پلیمری 5000 میلی‌آمپر ساعتی غیر قابل تعویض
  •  شارژ سیمی 33 واتی
صدا
  •  مونو
  •  دارای جک هدفون 3.5 میلی‌متری
شبکه و قابلیت‌های اتصال
  •   Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac، دو بانده
  •  بلوتوث 5.1، A2DP ،LE
  •  GPS
  •  NFC (بسته به نوع بازار و منطقه)
  •  پورت اینفرارد
  •  USB Type-C 2.0 با پشتیبانی از OTG
  •  فناوری GSM / HSPA / LTE / 5G
سنسورها سنسور اثر انگشت (لبه گوشی)

بررسی پوکو X5 از نظر طراحی و ساختار

اولین موردی که در بررسی پوکو X5 به آن می‌پردازیم طراحی و ساختار این گوشی است. با یک نگاه کلی و اولیه به پوکو X5 متوجه می‌شویم که در تولید این دستگاه از همان فرمول قدیمی استفاده شده است. به این معنا که دوباره شاهد یک جزیره دوربین بزرگ با نشان POCO در سمت راست آن هستیم. از نظر فنی، تنها سمت چپ این محدوده مشکی رنگ به دوربین‌ها و فلش اختصاص داده شده اما به‌طور کلی، فضای بزرگی را در پنل پشتی اشغال کرده است.

بررسی پوکو X5 از نظر طراحی و ساختار

توضیحات دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی به‌صورت افقی در کنار دوربین حک شده است؛ درحالی‌که در نسخه پرو به صورت عمودی نوشته شده و این مسئله کمی تعجب برانگیز است. تفاوت دیگری که بین دو نسخه دیده می‌شود این است که محدوده مشکی رنگ در نسخه عادی حالتی مات دارد؛ اما در نسخه پرو از درخشندگی بیشتری برخوردار است.

با عبور از جزیره دوربین به جنس پنل پشتی Poco X5 می‌رسیم که از پلاستیک ساخته شده و با یک روکش مات ضد تابش پوشانده شده است. در بالای این گوشی که در سه رنگ سبز، مشکی و آبی تولید شده یک جک هدفون 3.5 میلی متری به همراه یک فرستنده مادون قرمز (IR بسته به نوع منطقه و بازار) و یک میکروفون قرار گرفته است. در سمت چپ یک درگاه کارت وجود دارد و در سمت راست نیز دکمه تنظیم صدا و دکمه پاور به چشم می‌خورد که اسکنر اثر انگشت در آن تعبیه شده است. در قسمت پایینی هم پورت USB تایپ C، اسپیکر و میکروفون اصلی دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

بررسی پوکو M4 شیائومی

بررسی پوکو ایکس 3 پرو

نمای جلوی پوکو X5 با حاشیه‌های متناسب و دوربین سلفی کوچک، یک ظاهر مدرن را به گوشی بخشیده است. شیشه محافظ گوریلا گلس 3 نیز برای محافظت به کار رفته که برای جلوگیری از خراش خوردگی بسیار خوب عمل می‌کند. ابعاد و وزن این گوشی نیز کاملا مطابق با استانداردهای یک اسمارت‌فون میان‌رده است که به ترتیب برابر 8×76.2×165.9 میلی‌متر و 189 گرم است.

به‌طور کلی می‌توان گفت که در پوکو X5 با یک طراحی متوسط روبرو هستیم که علیرغم برخی نکات منفی، مانند به جا ماندن اثر انگشت در پنل پشتی و ظاهر قدیمی، احساس خوبی را به کاربر منتقل می‌کند.

بررسی پوکو X5 از نظر نمایشگر

یکی از ویژگی‌های برجسته Poco X5 صفحه نمایش 6.67 اینچی AMOLED آن است که از حداکثر نرخ نوسازی 120 هرتز و نرخ نمونه‌برداری لمسی 240 هرتز پشتیبانی می‌کند. همچنین این نمایشگر وضوح تصویر 1080 در 2400 پیکسل، نسبت تصویر 20:9 و تراکم پیکسلی 395 پیکسل در اینچ را ارائه می‌دهد. علاوه‌براین، Poco X5 با برخورداری از قابلیت روشنایی تطبیقی در محیط‌های باز و روشن، حداکثر روشنایی 700 نیت را به نمایش می‌گذارد که برای یک گوشی میان‌رده مزیت بزرگی به حساب می‌آید.

بررسی پوکو ایکس 5
بررسی پوکو ایکس 5

یکی از موارد منفی که در بررسی پوکو X5 از نظر کیفیت صفحه نمایش با آن مواجه می‌شویم عدم پشتیبانی از حالت HDR حتی در پلتفرم‌های معمولی مانند YouTube است. با این حال گواهینامه Widevine L1 این اطمینان را می‌دهد که از وضوح فول اچ دی در برنامه‌هایی مانند نتفلیکس برخوردار خواهید شد.

بررسی پوکو X5 از نظر عملکرد

پس از موشکافی و بررسی پوکو ایکس 5 از نظر نمایشگر نوبت به بررسی مشخصات پوکو ایکس 5 در بخش عملکرد می‌رسد. تراشه اسنپدراگون 695 به کار رفته در این گوشی یک انتخاب عالی برای یک محصول میان رده با قابلیت 5G است.

این پردازنده هشت هسته‌ای با دو هسته 2.2 گیگاهرتزی Kryo 660 Gold و 6 هسته 1.7 گیگاهرتزی Kryo 660 Silver در ترکیب با پردازنده گرافیکی Adreno 619 در اجرای برنامه‌های مختلف بسیار قدرتمند عمل می‌کند. همچنین این گوشی در دو نسخه با 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی یا 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی به بازار عرضه می‌شود.

نکته دیگری که در بررسی پوکو X5 از نظر عملکرد متوجه شدیم این بود که تراشه به کار رفته در این گوشی موفق شده در تست CPU throttling بار ثابت را بدون کاهش عملکرد کنترل کند که این مسئله از اهمیت بالایی برخوردار است. در تصاویر زیر می‌توانید امتیازهای این گوشی را در بنچمارک‌های مختلف، در مقایسه با رقیبانش مشاهده کنید.

با گذر از بخش تراشه و رم، به بررسی Poco X5 از نظر سیستم نرم‌افزاری می‌رسیم. همان‌طور که انتظار می‌رفت پوکو ایکس 5 همراه با رابط کاربری MIUI 13 مبتنی بر سیستم عامل اندروید 12 به بازار عرضه می‌شود. از جمله ویژگی‌های برجسته این رابط کاربری می‌توان به قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن، سفارشی‌سازی تم‌های مختلف، سادگی و روان بودن رابط، افکت نوتیفیکیشن، دقت و سرعت فوق‌العاده در باز کردن قفل با اثر انگشت یا با چهره، شخصی‌سازی منو و تصاویر پس‌زمینه زیبا و چشم‌نواز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید ...   آپدیت اندروید 14 و One UI 6 برای این محصولات سامسونگ منتشر می‌شود [+فهرست دستگاه‌های واجد شرایط]

علاوه‌بر‌این، MIUI همیشه چندین برنامه اختصاصی مانند گالری، موسیقی، Mi Video، مدیریت فایل MIUI و Mi Remote با فرستنده مادون قرمز را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. یک برنامه امنیتی نیز برای کاربران در نظر گرفته شده که وظیفه اسکن بدافزارها، مدیریت بلک لیست، مدیریت مصرف داده، مجوز نصب برنامه، کنترل مصرف باتری، خالی کردن فضای پر شده رم و اعمال محدودیت روی یک سری برنامه‌های خاص را بر عهده دارد.

یکی دیگر از ویژگی‌های کاربردی رابط کاربری MIUI 13 گزینه Memory Extension است که به صورت پیش‌فرض فعال شده و از طریق آن می‌توان به صورت اختیاری 2، 3 و یا 5 گیگابایت از حافظه داخلی را به عنوان افزونه رم استفاده کرد. رابط کاربری MIUI 13 در این گوشی بر بستر اندروید 12 اجرا می‌شود.

بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید بهترین گوشی در هر بازه قیمتی

بررسی پوکو X4 GT شیائومی

بررسی پوکو X5 از نظر دوربین

پس از بررسی پوکو ایکس 5 از جنبه‌های گوناگون به سراغ بخش تصویربرداری می‌رویم. در مشخصات پوکو ایکس 5 می‌بینیم که در این قسمت از یک سیستم دوربین استاندارد (2+1) در پنل پشتی بهره می‌برد که از یک دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی، یک دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی و یک دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی تشکیل می‌شود. در جلو هم یک دوربین 13 مگاپیکسلی تعبیه شده که وضوحی متناسب و بالاتر از حد متوسط ​​را در تصاویر سلفی به کاربران ارائه می‌دهد.

بررسی مشخصات پوکو ایکس 5
بررسی مشخصات پوکو ایکس 5

دوربین اصلی این گوشی همان سنسور OmniVision OV48B با پیکسل‌های 0.8 میکرومتری و فرمت اپتیکال 1/2.0 اینچی است. در جلوی این سنسور نیز لنزی با فاصله کانونی کوتاه و دیافراگم f/1.8 قرار گرفته است.

دوربین فوق عریض نیز یک سنسور 8 مگاپیکسلی از OmniVision با فرمت اپتیکال 1/4.4 اینچی و پیکسل‌های 1.0 میکرومتری است که از فوکوس ثابت، میدان دید 118 درجه و دیافراگم f/2.2 برخوردار است.

دوربین سلفی از سنسور 3L6 سامسونگ استفاده می‌کند و داخل سوراخ پانچ در بالای نمایشگر قرار گرفته است. این دوربین 13 مگاپیکسلی از فرمت اپتیکال 1/3 اینچی، پیکسل 1.12 میکرومتری، فوکوس ثابت با فاصله کانونی 26 میلی‌متر و دیافراگم f/2.45 پشتیبانی می‌کند.

با بررسی پوکو ایکس 5 مشخص شد که اپلیکیشن دوربین در این گوشی هیچ تفاوتی با دیگر گوشی‌های MIUI ندارد. در اینجا نیز با کشیدن انگشت خود به چپ یا راست، حالت‌های مختلف تصویربرداری به جز ماکرو نمایش داده می‌شوند و در بالا هم گزینه‌هایی مانند زوم، زیباسازی، فلش، HDR، هوش مصنوعی و فیلتر قرار گرفته است. یک حالت Pro نیز برای دو دوربین اصلی و فوق عریض در نظر گرفته شده که به کمک آن می‌توانید از حداکثر 30 ثانیه سرعت شاتر (0.8 ثانیه برای فوق عریض) و ایزو تا حداکثر 6400 (1600) بهره‌مند شوید.

به طور کلی تصاویر خروجی از دوربین اصلی Poco X5 در روشنایی روز از کیفیت خوبی برخوردارند اما بدون نقص نیستند. این دوربین به خوبی جزئیات را ثبت می‌کند و هر آنچه از یک تصویر 12 مگاپیکسلی انتظار می‌رود را با رنگ‌های جذاب و زیبا به نمایش می‌گذارد؛ اما محدوده دینامیکی آن نسبتا محدود است و نویزهایی نیز در تصاویر به چشم می‌خورند.

با بررسی پوکو ایکس 5 متوجه می‌شویم که این گوشی برخلاف بسیاری از گوشی‌های رده‌بالای شیائومی به قابلیت Auto Night مجهز نیست؛ اما تصاویر خروجی X5 در شب قابل قبول هستند. در واقع سایه‌ها و هایلایت‌های بی‌نظیر و محدوده دینامیکی ثبت شده، برای یک گوشی در این محدوده قیمت بسیار خوب و معقول است. البته در صحنه‌هایی با نورپردازی سرد کمی اشباع رنگ کاهش پیدا می‌کند و در منابع نوری گرم، رنگ نارنجی غالب می‌شود و تصویر زیبایی را به ثبت می‌رساند.

متاسفانه زوم 2 برابر هیچ یک از قابلیت‌های HDR و عکاسی شب وجود ندارد بنابراین تصاویر در این حالت از کنتراست شدید، فوکوس نامناسب و نویز برخوردار هستند. حالت Closeup هم جای چندان تعریفی ندارد و محدوده دینامیکی باریک به همراه تشخیص نویز و پیکسل در تصاویر از جمله مشکلات این حالت هستند.

در مقابل، حالت پرتره نتایج شگفت‌انگیز و دور از انتظاری را به کاربران ارائه می‌دهد. ایکس 5 در این حالت با دقت بالایی سوژه را تشخیص می‌دهد و به صورت پیش فرض فضای اطراف را تار می‌کند.

بررسی پوکو X5
تصویر ثبت شده توسط پوکو X5 در حالت پرتره

دوربین‌های اصلی و سلفی این گوشی توانایی ضبط ویدیو با کیفیت 1080p در سرعت 30 فریم در ثانیه را دارند. با این‌حال در بررسی پوکو X5 از نظر فیلم‌برداری به این نتیجه می‌رسیم که اسنپدراگون 695 محدودیت‌های زیادی را در این بخش به وجود آورده است. کیفیت و وضوح متوسط، لرزش و تاری، کنتراست بالا، محدوده دینامیکی باریک و عدم تعادل رنگ سفید در فیلم‌ها از جمله مشکلات این بخش هستند.

بیشتر بخوانید:

بررسی شیائومی ردمی نوت 11 پرو فایو جی

بررسی شیائومی 12 تی پرو

بررسی پوکو X5 از نظر باتری و شارژدهی

پوکو X5 برای تامین انرژی خود از یک باتری 5000 میلی‌آمپر‌ساعتی استفاده می‌کند که می‌توان گفت ظرفیت استاندارد و مناسبی برای گوشی‌های امروزی است. همچنین این باتری در طول بررسی پوکو ایکس 5 و آزمایش‌های انجام گرفته، عملکرد خوبی را از خود نشان داده است.

پوکو ایکس 5 می‌تواند در حالت تنظیمات نمایشگر 60 هرتز، 39 ساعت تماس صوتی و بیش از 21 ساعت پخش ویدیو را بدون وقفه اجرا کند. همچنین در حالت 120 هرتز نیز 12 ساعت وبگردی از طریق وای فای را ارائه می‌دهد که این ارقام برای یک گوشی میان‌رده بسیار خوب و چشمگیر هستند.

بررسی مشخصات فنی پوکو X5

در مشخصات پوکو ایکس 5 می‌بینیم که این گوشی، همراه با یک آداپتور 33 واتی عرضه می‌شود که نسبت به ایکس 5 پرو با شارژر 67 واتی کمی کند است. با این‌حال سرعت شارژ به‌طور کلی مناسب است؛ چراکه طبق تست‌های صورت گرفته، شارژ این گوشی در مدت یک ساعت از 0 به 100 درصد و در مدت 15 دقیقه از 0 به 35 درصد می‌رسد. این نتایج می‌تواند جلوه و جایگاه Poco X5 را در میان رقبا به طرز چشمگیری بالا ببرد.

بررسی پوکو X5 از نظر کیفیت صدا و قابلیت‌های اتصال

متاسفانه در بررسی پوکو ایکس 5 از نظر کیفیت صدا جای تعریفی وجود ندارد؛ چراکه تنها یک بلندگو در پایین این گوشی قرار گرفته و همان‌طور که گفتیم، این مسئله در میان گوشی‌های شیائومی بسیار کم دیده می‌شود. در واقع در میان گوشی‌های 2022 و 2023 تنها پوکو ایکس 5 و دو مدل Redmi Note 12 با این مشخصه وجود دارند.

با این‌حال اگرچه کیفیت و بلندی صدا چندان جالب نیست، ولی Poco X5 دسیبل مناسبی را ارائه می‌دهد که می‌تواند به میزان کمی ضعف گوشی در بخش صدا را جبران کند.

در جدول مشخصات فنی پوکو X5 می‌‌بینیم که این گوشی از Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac، بلوتوث 5.1 از نوع کم‌مصرف LE، مادون قرمز، GPS و پورت USB Type-C 2.0 پشتیبانی می‌کند. قابلیت NFC در این گوشی به منطقه و بازار عرضه بستگی دارد. این گوشی هوشمند از اتصال شبکه 5G برخوردار شده و یک اسکنر اثر انگشت هم در لبه سمت راستی آن قرار گرفته است.

قیمت پوکو X5

قیمت پوکو ایکس 5 در زمان نگارش مقاله در آمریکا 250 دلار برای نسخه 6 گیگابایتی است. نسخه 8 گیگابایتی نیز با قیمت 320 دلار به فروش می‌رسد. قیمت پوکو X5 در بازار ایران حدود 13.100.000 تا 13.500.000 تومان است.

سوالات متداول

آیا پوکو X5 ارزش خرید دارد؟

تا این لحظه مشخصات فنی پوکو X5 را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار دادیم و صادقانه بگوییم که این گوشی با توجه به قیمت و ویژگی‌هایی که دارد از ارزش خرید بالایی برخوردار است. یک سری مشکلات مانند ضبط ویدیوی ضعیف بدون تثبیت‌کننده و تک بلندگو بودن کمی نا امیدکننده به نظر می‌رسند؛ اما همان‌طور که مشخص است، لیست معایب بسیار کوتاه هستند و در مقابل ما از مشخصات قابل توجهی مانند صفحه نمایش AMOLED با نرخ نوسازی 120 هرتز، عمر باتری و سرعت شارژ مناسب، سیستم دوربین قابل قبول، فرستنده مادون قرمز و جک هدفون برخوردار می‌شویم.

قیمت پوکو ایکس 5 در بازار ایران چقدر است؟

قیمت پوکو X5 در زمان نگارش این مقاله حدود 11.500.000 تا 12.000.000 تومان است.

بیشتر بخوانید:

منبع: gsmarena

نظر شما درباره بررسی پوکو X5 چیست؟ گوشی دیگری را می‌شناسید که در این رنج قیمتی ارزش خرید بالاتری داشته باشد؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.


Source link

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا