موبایل

ارز وارداتی برای تمام گوشی‌ها تک نرخی می‌شود

ارز وارداتی برای تمام گوشی‌ها تک‌نرخی خواهد شد.

طبق اعلام مهدی عبقری دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه، ارز وارداتی برای تمام گوشی‌ها تک نرخی می‌شود. این تصمیم بنابه درخواست این انجمن از بانک مرکزی انجام خواهد شد چرا که انجمن از بانک مرکزی خواسته است تا ارز نیمایی به واردات گوشی‌های موبایل تعلق نگیرد. دلیل اصلی این تصمیم نیز کمبود ارز نیمایی و استفاده از آن برای واردات کالاهای ضروری‌تر و همچنین جلوگیری از منفعت‌طلبی سودجویان عنوان شده است.

بیشتر بخوانید: پشت پرده دریافت کد ملی در زمان خرید موبایل ؛‌ حقه جدید گرانفروشی!

ارز وارداتی برای تمام گوشی‌ها تک نرخی می‌شود

اواخر سال گذشته در حالی که ارز نیمایی فقط به موبایل‌های زیر ۳۰۰ دلار تعلق می‌گرفت، مهدی عبقری اعلام کرد که انجمن از بانک مرکزی درخواست کرده ارز نیمایی به واردات گوشی موبایل تعلق نگیرد. درخواست ارز تک‌نرخی سامانه برای واردات موبایل به گفته‌ او به این دلیل بود که «هم کشور دچار کمبود ارز نشود و هم فرصت‌طلبی ایجاد نشود و بهتر از این ارز به کالاهای ضروری‌تر و اساسی‌تر تعلق بگیرد.»

عبقری وعده داده بود که واردات موبایل با ارز تالار دوم مرکز مبادله باعث ایجاد بازار رقابتی شده و در نتیجه قیمت موبایل را افزایش نخواهد داد. اما درخواست نرخ ارز تالار دوم مرکز مبادله علاوه بر موبایل‌های زیر ۳۰۰ دلار برای موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار هم درنظر گرفته شده بود.

ارز وارداتی برای تمام گوشی‌ها تک نرخی می‌شود

حالا درخواست انجمن پذیرفته شده است و عبقری در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرده که تا چند روز آینده این موضوع اجرایی می‌شود تا همه موبایل‌ها با ارز تالار دوم مرکز مبادله وارد شوند. تا پیش از این درخواست واردات موبایل‌های ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار با ارز تالار دوم مرکز مبادله و گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار با ارز حاصل از صادرات خود بود و موبایل‌های زیر ۳۰۰ دلار هم با ارز نیمایی می‌توانستند وارد شوند اما ارز نیمایی ابتدا برای گوشی‌های زیر ۳۰۰ دلار برداشته شد و به زودی موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار هم به جای واردات با ارز حاصل از صادرات با همان ارز تالار دوم مرکز مبادله وارد می‌شوند:

با درخواست انجمن برای تخصیص ارز تالار دوم مرکز مبادله برای موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار موافقت شده و نامه آن نیز ابلاغ شده، اما همچنان اجرایی نشده است. پیش بینی می‌شود تا چند روز آینده این موضوع اجرایی شود.

نرخ دلار امروز در مرکز مبادله ۳۶ هزار و ۶۰۰ تومان و ارز نیما از دی ماه ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

بیشتر بخوانید ...   رندرهای گوگل پیکسل 8a افشا شد؛ طراحی مشابه پیکسل 8

عبقری همچنین در ادامه گفت‌وگو با ایسنا به موضوع درخواست مبلغ اضافه در مقابل نگرفتن کد ملی خریدار اشاره کرده و آن را تخلف صنفی خواند: «دریافت کد ملی برای درج آن در سامانه فروش است تا مشخص شود کالا به چه کسی با چه کد ملی فروخته شده و ارتباطی به مالیات ندارد.» درواقع سامانه افق می‌خواهد مشخص کند که کالاهای وارداتی به چه نحوی عرضه شده و با قیمت‌گذاری کالایی تطبیق داده شود.

موضوعی که روز چهارشنبه رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی تصویری هم اعلام کرده بود. محمدرضا رمضان گفته بود: «تقاضای پول به جای دریافت کد ملی تخلف مغازه‌دار است و مصرف‌کننده می‌تواند به اتحادیه شکایت کند و این شکایت بر اساس قیمت در سایت شرکت‌های واردکننده بررسی خواهد شد.» دبیر انجمن واردکنندگان موبایل هم با تاکید بر اینکه چنین اقدامی تخلف است گفت:

«سامانه افق برای درج اطلاعات فروش کالا است. شرکت‌های بازرگانی به محض فروش کالا به عمده فروش اطلاعات آن و کد فعالان اقتصادی که شماره جواز کسب یا کد اقتصادی شرکت است را در سامانه درج می‌کنند. عمده‌فروش هم هنگام فروش اطلاعات واحدهای فروش را درج می‌کنند و این روند برای خرده‌فروش هم ادامه دارد. این روند هیچ ارتباطی به مالیات و دریافت مبلغ اضافه ندارد.» به گفته‌ او بازرگان تا ۱۵ درصد، عمده‌فروش تا سه و خرده‌فروش تا هفت درصد می‌تواند سود دریافت کند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص تک‌نرخی شدن ارز وارداتی برای تمام گوشی‌ها چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.


Source link

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا