لپ تاپ

نقد و بررسی لپ تاپ ایسر اسپایر ۵ مدل ۲۰۲۲ با پردازنده نسل دوازدهم اینتل

ایسر اسپایر ۵ مدل ۲۰۲۲ اولین لپ‌تاپ اقتصادی نسل جدید است که با پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل از سری U به بازار ایران رسیده و سطح تازه‌ای از کارایی را در مقایسه با نسل‌های قبل در اختیار شما می‌گذارد. این لپ‌تاپ در رده قیمتی خودش، یعنی حدود ۲۵ میلیون تومان هیچ نقطه ضعف مهمی ندارد و می‌تواند فروش خوبی را در بازار تجربه کند. در این مطلب می‌خواهیم ایسر اسپایر ۵ مدل ۲۰۲۲ را بررسی کنیم.

پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل تحولی اساسی را در دنیای کامپیوترهای شخصی رقم زدند. پس از بررسی و معرفی ده‌ها مدل لپ‌تاپ با پردازنده‌های سری H حالا پای سری U نیز به بازار باز شده و ایسر اسپایر ۵ اولین تجربه من در دیجیاتو از این سری محسوب می‌شود. در کنار این پردازنده، اسپایر ۵ مدل ۲۰۲۲ ویژگی‌های رقابتی متعدد دیگری نیز دارد که در ویدیوی زیر به آن‌ها پرداخته‌ایم.

بررسی ویدیویی ایسر اسپایر ۵

تماشای ویدیو از یوتوب

https://www.youtube.com/watch?v=kaDFvk5Rkqw

تماشای ویدیو از آپارات

لپ‌تاپ ایسر اسپایر ۵ مدل ۲۰۲۲ را شرکت فراکو به‌عنوان واردکننده انحصاری این مدل، یعنی A515-57 برای بررسی در اختیار دیجیاتو قرار داده است. برای خرید انواع محصولات دیجیتال می‌توانید به فروشگاه اینترنتی فراکو مراجعه کنید.

مشخصات فنی ایسر اسپایر ۵ مدل ۲۰۲۲

  • پردازنده اینتل Core i5-1235U با ۱۰ هسته فیزیکی و ۱۲ ترد
  • کارت گرافیک انویدیا جیفورس MX550 با ۲ گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR6
  • ۸ گیگابایت حافظه رم DDR4 (قابل ارتقاء تا ۳۲ گیگابایت)
  • ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD پرسرعت از نوع PCIe نسل چهارم
  • قابلیت ارتقای حافظه داخلی از طریق دو درگاه PCIe M.2
  • نمایشگر ۱۵.۶ اینچی IPS با رزولوشن فول اچ‌دی و نرخ رفرش ۶۰ هرتز
  • مجهز به درگاه تاندربولت ۴
  • مجهز به حسگر اثر انگشت
  • باتری ۵۰ وات ساعتی
  • وزن ۱.۸ کیلوگرم
  • قیمت مدل ۸/۲۵۶ گیگابایتی با گارانتی اصلی حدود ۲۴ میلیون تومان

طراحی و کیفیت ساخت

طراحی اسپایر ۵ مدل ۲۰۲۲ نسبت به نسل‌های قبل تا حدودی عوض شده و ظاهر مدرن‌تری دارد. بخش اصلی بدنه این دستگاه از پلاستیک باکیفیت ساخته شده، اما پشت نمایشگر آلومینیومی است تا حس یک لپ‌تاپ با‌کیفیت و پریمیوم را به شما بدهد. لوگوی براق ایسر تنها چیزیست که پشت دستگاه می‌بینیم. بدین ترتیب با طراحی مینیمالی روبه‌رو هستیم که به مرور زمان، قدیمی نمی‌شود.

ایسر در این دستگاه از لولاهای استاندارد و باکیفیتی استفاده کرده است تا بتوانید به‌راحتی و با یک دست، در لپ‌تاپ را باز کنید. بعد از باز‌کردن، می‌توانید نمایشگر را در هر زاویه‌ای که بخواهید نگه دارید. به‌خاطر کیفیت خوب لولا و زائده‌های لاستیکی زیر نمایشگر که به سطح می‌چسبد، هنگام استفاده از لپ‌تاپ شاهد لرزش نمایشگر نیستیم. همچنین در اسپایر ۵ مدل ۲۰۲۲ قسمت پایین نمایشگر پس از باز‌شدن، نقش پایه را ایفا کرده و بدنه دستگاه را چند میلی‌متر بالاتر می‌آورد تا تایپ‌کردن کمی ساده‌تر شده و گردش هوای بهتری داشته باشیم.

نمایشگر ایسر اسپایر ۵ مدل ۲۰۲۲ در مقایسه با اولترابوک‌های مدرن و بالارده، حاشیه زیادی دارد و نسبت نمایشگر به بدنه در این دستگاه به حدود ۸۱ درصد می‌رسد. به‌همین‌دلیل ابعاد کلی دستگاه چندان کوچک نیست. این لپ‌تاپ با ابعاد ۳۶ در ۲۴ سانتی‌متر، ضخامت ۱۸ میلی‌متر و وزن ۱.۸ کیلوگرم، در دسته اولترابوک‌ها جا نمی‌گیرد و ویژگی‌های فیزیکی استانداردی دارد.

کیبورد و تاچ‌پد

ایسر اسپایر ۵ مدل ۲۰۲۲ از یک کیبورد فول سایز بهره می‌برد که کلیدهای عددی را نیز در کنار خود دارد. ابعاد کلی کلیدهای اصلی و فاصله آن‌ها از یکدیگر مناسب است و تجربه خوبی را از تایپ‌کردن در اختیار شما می‌گذارد. با‌این‌حال سطح کیبورد با کمی فشار، فرو می‌رود و خود کلیدها نیز کمی نرم هستند و فیدبک محسوسی ندارند. کیبورد این دستگاه به نور پس‌زمینه نیز مجهز شده، اما میزان روشنایی بک‌لایت بسیار کم است و در شرایط نوری عادی اثری از آن دیده نمی‌شود. بنابراین تنها در محیط کاملاً تاریک می‌توانید روی نور پس‌زمینه کیبورد حساب کنید.

تاچ‌پد اسپایر ۵ ابعاد بسیار بزرگی دارد و با دقت مناسب، می‌تواند در بسیاری از کارها شما را از ماوس بی‌نیاز کند. این تاچ‌پد از فناوری مایکروسافت پرسیژن و ژست‌های چند‌لمسی نیز پشتیبانی می‌کند. گوشه تاچ‌پد شاهد تعبیه سنسور اثر‌انگشت هستیم که با ویندوز هلو سازگار است و با دقت و سرعت بالا، می‌تواند در کسری از ثانیه شما را وارد محیط ویندوز کند.

درگاه‌ها و قابلیت‌های ارتباطی

یکی از ویژگی‌های کم‌نظیر لپ‌تاپ ایسر اسپایر ۵ مدل ۲۰۲۲ درگاه‌های ارتباطی کامل است. این لپ‌تاپ لیست بلند بالایی از پورت‌های فیزیکی دارد که نیاز تمام کاربران عمومی و حرفه‌ای را برآورده می‌کنند.

لبه سمت چپ این دستگاه شاهد سوکت برق سوزنی هستیم که کاش با درگاه USB-C جایگزین می‌شد تا بتوان از شارژر لپ‌تاپ برای شارژ دیگر تجهیزات نیز استفاده کرد. با وجود بدنه باریک، درگاه LAN نیز در این دستگاه تعبیه شده است. خروجی HDMI 2.1، دو درگاه USB 3.2 نوع A و یک درگاه USB 3.2 نوع C نیز دیگر اجزای این بخش هستند.

مهم‌ترین ویژگی ارتباطی این لپ‌تاپ که در این رده قیمتی به‌ندرت دیده می‌شود، همین درگاه USB-C است که از تاندربولت ۴، خروجی تصویر دیسپلی پورت و پاور دلیوری نیز پشتیبانی می‌کند. بنابراین اگر شارژر استانداردی در اختیار دارید، می‌توانید از آن برای شارژ لپ‌تاپ ایسر از طریق این درگاه استفاده کنید. همچنین تکنولوژی پاور دلیوری به شما اجازه می‌دهد که از این درگاه برای شارژ سریع دیگر لوازم الکترونیکی استفاده نمایید.

روی لبه سمت راست دستگاه نیز یک درگاه USB 3.2 نوع A و جک ترکیبی هدفون/میکروفون تعبیه شده است. چراغ‌های نشانگر وضعیت باتری/شارژ و روشن بودن دستگاه نیز در این قسمت دیده می‌شوند. پشتیبانی از وای‌فای ۶ و بلوتوث ۵ را هم باید به فهرست قابلیت‌های ارتباطی بی‌سیم این لپ‌تاپ اضافه کرد.

نمایشگر

لپ‌تاپ ایسر اسپایر ۵ مدل ۲۰۲۲ از نمایشگر ۱۵.۶ اینچی از نوع IPS-LCD و رزولوشن فول اچ‌دی بهره می‌برد. از آنجا که نمایشگرهایی با نرخ رفرش بالا هنوز به دنیای لپ‌تاپ‌های اقتصادی راه نیافته‌اند، نمایشگر محصول جدید ایسر از نرخ رفرش استاندارد ۶۰ هرتزی پشتیبانی می‌کند.

کیفیت کلی نمایشگر این لپ‌تاپ قابل‌قبول است و با نمایش رنگ‌هایی نسبتاً شاداب، کنتراست مطلوب و زاویه دید کامل، تجربه استانداردی را از یک لپ‌تاپ اقتصادی در اختیار شما می‌گذارد. البته اگر به ویرایش حرفه‌ای تصاویر یا تدوین ویدیو می‌پردازید، باید بدانید که این نمایشگر از نظر دقت رنگ در حد محصولات رده‌بالا و گران‌قیمت نیست و تنها ۵۰ درصد فضای رنگی استاندارد وب یعنی sRGB را پوشش می‌دهد.

بیشتر بخوانید ...   نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ ام اس آی استلث ۱۵ نسل سیزدهم

حداکثر روشنایی نمایشگر لپ‌تاپ ایسر اسپایر ۵ مدل ۲۰۲۲ نیز نسبت به نسل‌های قبل و استاندارد این رده قیمتی، یعنی ۲۵۰ نیت کمی بالاتر رفته و به حدود ۲۹۰ نیت می‌رسد تا تجربه بهتری از تماشای محتوا در محیط داخلی داشته باشید. با‌این‌حال همچنان تماشای محتوا در محیط خارجی و پرنور با این دستگاه کار ساده‌ای نیست.

سخت‌افزار و کارایی

به بخش جذاب ماجرا رسیدیم؛ جایی که می‌خواهیم قدرت پردازنده جدید اینتل، یعنی Core i5-1235U را بسنجیم و با نسل‌های قبلی مقایسه کنیم. بهترین راه برای این کار نیز استفاده از نرم‌افزارهای بنچمارک معتبر، یعنی سینه‌بنچ و گیک‌بنچ است. پردازنده نسل دوازدهم این دستگاه از معماری هیبریدی با ترکیب هسته‌های قدرتمند و کم‌مصرف بهره می‌برد. همان‌طور که می‌دانید در معماری جدید اینتل، هسته‌های قدرتمند از ۲ ترد پشتیبانی می‌کنند، اما هسته‌های کم‌مصرف تنها قابلیت پردازش یک ترد را دارند. بنابراین Core i5-1235U با ۲ هسته قدرتمند (P) و ۸ هسته کم‌مصرف (E) در مجموع ۱۲ ترد پردازشی را در اختیار اپلیکیشن‌ها و سیستم‌عامل قرار می‌دهد. نتایج تست‌های سینه‌بنچ R23 و گیک‌بنچ ۵ را در ادامه می‌بینید.

این پردازنده در تست‌های تک‌هسته‌ای سینه‌بنچ و گیک‌بنچ به‌ترتیب حدود ۱۶۰۰ و ۱۵۵۰ امتیاز می‌گیرد که تفاوت چندانی با نسل قبل ندارن، چون عملکرد تک‌هسته‌ای تنها به یک هسته پرفورمنس و فرکانس عملیاتی آن وابسته است. با‌این‌حال در تست‌های چند‌هسته‌ای شاهد نتیجه‌ای بسیار متفاوت هستیم. پردازنده i5-1235U در تست‌های چند هسته‌ای سینه‌بنچ و گیک‌بنچ به‌ترتیب حدود ۸۳۰۰ و ۶۵۰۰ امتیاز می‌گیرد.

برای مقایسه، می‌توان به محبوب‌ترین پردازنده کم‌مصرف نسل قبل، یعنی i7-1165G7 اشاره کرد که هنوز هم در محصولات متعددی در بازار به‌کار رفته است. در بررسی هواوی میت‌بوک ۱۴ در دیجیاتو دیدیم که این پردازنده در تست‌های چند‌هسته‌ای سینه‌بنچ و گیک‌بنچ به‌ترتیب حدود ۵۷۰۰ و ۵۰۰۰ امتیاز می‌گیرد. بنابراین نتایج ایسر اسپایر ۵ مدل ۲۰۲۲ در این تست‌ها به‌ترتیب حدود ۴۵ و ۳۰ درصد بیشتر هستند.

با کسب چنین نتایجی می‌توان گفت که پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل حتی در سری U نیز سطح جدیدی از کارایی را به ارمغان می‌آورند و اختلاف باورنکردنی با نسل قبلی دارند. زمانی که حتی پردازنده Core i5 نسل دوازدهم اینتل اختلاف فاحشی با پردازنده Core i7 نسل یازدهم داشته باشد، دیگر خریدن محصولات نسل قبل هیچ‌گونه توجیه اقتصادی ندارد.

کارت گرافیک انویدیا جیفورس MX550 با ۲ گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR6 نیز توان کافی برای اجرای برنامه‌های گرافیکی یا تعدادی از بازی‌های محبوب را دارد، اما نباید از این دستگاه انتظار یک لپ‌تاپ گیمینگ را داشته باشید. طبق تجربه من این لپ‌تاپ می‌تواند بازی فورتزا هورایزن ۵ را با تنظیمات گرافیکی پایین (Low) و نرخ فریم میانگین ۴۵ اجرا کند. البته هنگام بازی با اخطار کمبود حافظه گرافیکی روبه‌رو می‌شوید.

از دیگر ویژگی‌های سخت‌افزاری این لپ‌تاپ می‌توان به حافظه SSD پرسرعت از نوع PCIe نسل چهارم اشاره کرد که در تست‌های دیجیاتو به نتیجه‌ای بهتر از ۳.۵ گیگابایت بر ثانیه نرسید. این رقم قطعاً تمام نیازهای کاربران عمومی و حرفه‌ای را جواب می‌دهد، اما باید توجه داشت که در مدل‌های پیشرفته‌تر از حافظه‌های این نسل شاهد سرعت بالای ۶ گیگابایت بر ثانیه هستیم.

خبر خوب اینکه شما می‌توانید به‌راحتی و با باز‌کردن پنل زیر دستگاه، حافظه رم و حافظه SSD دستگاه را ارتقا دهید. دو اسلات حافظه رم در اسپایر ۵ مدل ۲۰۲۲ از حداکثر ۳۲ گیگابایت رم DDR4 پشتیبانی می‌کنند. همچنین دو درگاه M.2 با پشتیبانی از PCIe نسل سوم و چهارم در این دستگاه تعبیه شده تا بتوانید بدون مزاحمت حافظه داخلی را افزایش دهید.

ایسر اسپایر ۵ مدل ۲۰۲۲ به دو فن و دو لوله انتقال حرارت مجهز شده است که طبق تجربه من در شرایط استفاده عمومی و نیمه‌سنگین، عملکرد خوبی دارند و کارایی دستگاه را حفظ می‌کنند. تنها هنگام اجرای درازمدت برنامه‌ها یا بازی‌های سنگین است که شاهد گرم‌شدن بدنه و افت اندک کارایی آن هستیم.

این دستگاه برای پخش صدا از دو بلندگو استفاده می‌کند که زیر بدنه تعبیه شده‌اند و همانند اکثر محصولات اقتصادی، کیفیت بالایی ندارند. وب‌کم اچ‌دی دستگاه نیز بسیار معمولی است و اگر به گفت‌وگوی تصویری باکیفیت نیاز دارید، بهتر است به فکر خرید وب‌کم اکسترنال باشید.

باتری و شارژ

ایسر اسپایر ۵ مدل ۲۰۲۲ باتری ۵۰ وات ساعتی دارد که رقم خوبی برای یک محصول اقتصادی محسوب می‌شود. شارژدهی لپ‌تاپ نیز بالاتر از انتظار من بود. طبق تجربه بیش از دو هفته استفاده و تست‌های باتری PCMark هنگام استفاده عمومی و ترکیبی شامل وب‌گردی و تماشای ویدیو با حداکثر روشنایی نمایشگر، می‌توانید روی ۶ الی ۸ ساعت شارژدهی حساب کنید که رقم بسیار خوبی محسوب می‌شود.

شارژ کامل دستگاه نیز به حدود ۲ ساعت زمان نیاز دارد. شارژر ۶۵ واتی همراه لپ‌تاپ می‌تواند طی نیم ساعت تا ۴۰ درصد و طی یک ساعت تا ۷۰ درصد باتری را شارژ کند.

جمع‌بندی

اینتل در نسل دوازدهم پردازنده‌های خود کاری کرد که خریدن محصولات نسل قبل به هیچ عنوان صرفه اقتصادی و منطقی نداشته باشد. این موضوع چه برای محصولات گیمینگ با پردازنده‌های سری H و چه برای محصولات اقتصادی و میان‌رده و اولترابوک‌ها با پردازنده‌های سری U صادق است. حالا با ورود محصولات اقتصادی نسل جدید، می‌توانید کارایی فوق‌العاده‌ای را حتی از ارزان‌ترین محصولات بازار انتظار داشته باشید.

ایسر اسپایر ۵ مدل ۲۰۲۲ یکی از اولین محصولات نسل جدید است و نقاط قوت زیادی دارد. طراحی مینیمال و مدرن، قابلیت‌های ارتباطی کم‌نظیر، نمایشگر باکیفیت، سخت‌افزار فوق‌العاده قدرتمند و شارژدهی خوب، این دستگاه را به یکی از گزینه‌های اصلی در بازار لپ‌تاپ‌های عمومی بازار بدل می‌کنند. با‌این‌حال رقبا نیز بیکار ننشسته‌اند. به‌تازگی نسل جدید آیدیاپدهای محبوب لنوو نیز با مشخصاتی کم‌و‌بیش مشابه وارد بازار شده‌اند و ایسوس نیز نماینده‌هایی در این بخش از بازار دارد. در‌حال‌حاضر ایسر اسپایر ۵ مدل ۲۰۲۲ با قیمت حدود ۲۵ میلیون تومان ارزش خرید بالایی دارد، اما شاید طی هفته‌های آتی بازار دستخوش تغییرات شود.


Source link

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا