لپ تاپ

نقد و بررسی مایکروسافت سرفیس لپ تاپ ۵ : زیبایی و دیگر هیچ

خانواده سرفیس همیشه محصولاتی جذاب برای طرفداران تکنولوژی بوده‌اند. مایکروسافت با عرضه سرفیس لپ تاپ در سال تلاش کرد تا معیاری برای اولترابوک‌های پریمیوم ویندوزی به بازار عرضه کند اما پس از شش سال، هنوز این دستگاه نتوانسته به جایگاهی مناسب در این بازار متنوع دست پیدا کند. حالا نسل پنجم این لپ‌تاپ یعنی سرفیس لپ تاپ ۵ وارد بازار شده تا با مک بوک ایر ام ۲ و اولترابوک‌های زیبای بازار رقابت کند، اما آیا موفق می‌شود؟ در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

مایکروسافت و اپل در دنیای تکنولوژی دو ابرشرکت محسوب می‌شوند. اپل با ارزش بازار حدود ۲.۴ تریلیون دلار مدت‌هاست در صدر جدول قرار گرفته و مایکروسافت با ارزش بازار حدود ۱.۹۵ تریلیون دلار جایگاه دوم را در اختیار دارد. بنابراین دو غول دنیای تکنولوژی رقیب مستقیم یکدیگر هستند اما از نظر عملکرد محصولات سخت‌افزاری تفاوت فاحشی با هم دارند. اپل در سال ۲۰۲۲ میلادی حدود ۴۰ میلیارد دلار از فروش خانواده مک درآمد کسب کرده اما درآمد مایکروسافت از کل اکوسیستم سرفیس در سال گذشته میلادی به حدود ۷ میلیارد دلار می‌رسد. این موضوع نشان می‌دهد که بازار، روی خوشی به محصولات سرفیس نشان نمی‌دهد و سرفیس لپ تاپ، یکی از دلایل این وضعیت را نشان می‌دهد.

سرفیس لپ تاپ ۵ با همان طراحی تکراری چهار نسل قبل عرضه شده و تنها تغییر محسوس آن، بهره‌گیری از پردازنده نسل دوازدهم اینتل است. بدین ترتیب می‌توان انتظار داشت که این دستگاه از نظر سخت‌افزاری به‌مراتب قوی‌تر از نسل قبل باشد. قیمت پایه سرفیس لپ تاپ ۵ با پردازنده نسل دوازدهم اینتل Core i5 از سری U در بازار جهانی حدود ۱۰۰۰ دلار است اما در کشور ما با قیمت گزاف حدود ۷۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. ما مدل ۸/۵۱۲ گیگابایتی این دستگاه را برای بررسی در اختیار داریم که در بازار جهانی حدود ۱۳۰۰ دلار قیمت دارد.

بررسی ویدیویی مایکروسافت سرفیس لپ تاپ ۵

تماشای ویدیو از یوتوب

https://www.youtube.com/watch?v=PdXRXOfAIes

تماشای ویدیو از آپارات

فهرست مشخصات فنی سرفیس لپ تاپ ۵

  • نمایشگر ۱۳.۵ اینچی PixelSense با رزولوشن ۲۲۵۶ در ۱۵۰۴ پیکسلی و نرخ رفرش ۶۰ هرتزی
  • پردازنده نسل دوازدهم اینتل Core i5-1235U
  • پردازشگر گرافیکی مجتمع اینتل Iris Xe
  • ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی از نوع PCIe
  • ۸ گیگابایت حافظه رم LPDDR5X
  • باتری ۴۷.۷ وات ساعتی
  • آداپتور ۶۵ واتی
  • وزن حدود ۱.۳ کیلوگرم
  • قیمت مدل پایه حدود ۷۰ میلیون تومان

سرفیس لپ تاپ ۵ را فروشگاه یاسین رایان برای بررسی در اختیار دیجیاتو قرار داده است. یاسین رایان یکی از معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی است که بیش از ۹ سال به‌طور تخصصی محصولات مایکروسافت و خانواده سرفیس را به فروش می‌رساند. برای خرید انواع محصولات مایکروسافت می‌توانید به فروشگاه اینترنتی یاسین رایان مراجعه کنید.

طراحی و کیفیت ساخت

سرفیس لپ تاپ ۵ همچنان یکی از زیباترین لپ‌تاپ‌های بازار است اما از این نظر هیچ تفاوتی با نسل‌های گذشته ندارد. این لپ‌تاپ با بدنه تمام فلزی و طراحی مینیمال و جذاب، نگاه همه را به خود خیره می‌کند و بعید است کسی با این طراحی مشکلی داشته باشد. تنها نکته‌ای که می‌تواند زیبایی این دستگاه را در سال ۲۰۲۳ زیر سؤال ببرد، حاشیه نسبتا ضخیم اطراف نمایشگر است. با تمام زیبایی سرفیس لپ تاپ ۵، مایکروسافت می‌توانست طراحی این دستگاه را کمی تغییر دهد تا توان رقابت با دیگر محصولات زیبای بازار را داشته باشد.

سرفیس لپ‌تاپ ۵ در دو مدل ۱۳.۵ و ۱۵ اینچی و در چهار رنگ مشکی، نقره‌ای، خاکستری و رز گلد عرضه می‌شود. ما رنگ نقره‌ای این دستگاه را با پوشش داخلی چرم آلکانتارا در اختیار داشتیم. این پوشش مخملی طرفداران خاص خود را دارد و تنها در همین رنگ در دسترس قرار می‌گیرد. سایر رنگ‌ها با بدنه داخلی فلزی ارائه می‌شوند و به نظر من انتخاب بهتری هستند. چرم آلکانتارا به مراقبت زیادی نیاز دارد و به‌خاطر ساییده شدن بعد از چند ماه، زیبایی خود را از دست می‌دهد.

پنل پشتی سرفیس لپ تاپ ۵ فقط لوگوی براق و آینه‌ای مایکروسافت را در خود دارد. لولای نمایشگر نیز بسیار نرم و روان است اما پس از ثابت شدن، به‌خوبی در برابر لرزش مقاومت می‌کند. وزن سرفیس لپ تاپ ۵ فقط ۱.۳ کیلوگرم است و به‌راحتی می‌توانید این دستگاه را همیشه همراه خود داشته باشید. با این حال توجه داشته باشید که اولترابوک‌هایی مدرن‌تر، زیباتر و سبک‌تر از این دستگاه نیز در بازار حضور دارند.

کیبورد و تاچ‌پد

سرفیس لپ تاپ ۵ به کیبورد استانداردی مجهز شده که تجربه‌ای دوگانه را به همراه دارد. کلیدهای کیبورد فاصله مناسب و ابعاد نسبتا بزرگی دارند و به‌راحتی آنها را پیدا می‌کنید. بنابراین حتی از همان لحظه اول نیز می‌توانید بدون خطا و اشتباه با این کیبورد تایپ کنید. سطح کلیدها کمی فرورفتگی دارد تا انگشتان دست به‌خوبی روی آنها قرار بگیرند.

کلیدهای کیبورد سرفیس لپ تاپ ۵ فیدبک بسیار خوبی دارند و حس کلیک جالبی را زیر انگشتان خود تجربه می‌کنید. با این حال فاصله حرکتی کلیدها نسبتا کم است و این موضوع می‌تواند برای تایپ درازمدت، کمی آزاردهنده باشد. همچنین سطح زیر کیبورد کمی نرم است و با اندکی فشار، به داخل فرو می‌رود. بک‌لایت سفید رنگ کیبورد نیز بسیار کم‌نور است و فقط در محیط کاملا تاریک دیده می‌شود.

تاچ‌پد این لپ‌تاپ ابعاد نسبتا بزرگی دارد و به‌خاطر سطح صیقلی و بدون اصطکاک، تجربه لذت‌بخشی را در اختیار شما می‌گذارد. این تاچ‌پد از ژست‌های چندلمسی نیز پشتیبانی کرده و برای استفاده عمومی می‌تواند به‌طور کامل جایگزین ماوس شود.

درگاه‌های ارتباطی

لپ‌تاپ‌های ویندوزی معمولا از تعداد زیادی درگاه ارتباطی با تنوع بالا برخوردارند، اما سرفیس لپ تاپ ۵ مثل دیگر اولترابوک‌های پریمیوم از کمبود پورت رنج می‌برد. فهرست پورت‌های استفاده شده در این لپ‌تاپ را در ادامه می‌بینید:

  • یک عدد پورت USB نوع C با پشتیبانی از تاندربولت ۴
  • یک عدد پورت USB 3.1 نوع A
  • پورت اختصاصی مایکروسافت سرفیس کانکت
  • جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون

جالب این‌که پشتیبانی از فناوری تاندربولت ۴ برای نخستین بار به سرفیس لپ‌تاپ می‌آید و نسل قبلی یعنی سرفیس لپ تاپ ۴ از این قابلیت بی‌بهره بود. از نظر ارتباط وایرلیس نیز شاهد پشتیبانی از وای فای ۶ و بلوتوث ۵.۱ هستیم. واضح است که تعداد درگاه‌های ارتباطی این دستگاه حتی برای استفاده عمومی نیز کم است و باید به تجهیزات جانبی بی‌سیم روی بیاورید. تعبیه خروجی تصویر HDMI می‌توانست شدت بحران را کمی کاهش دهد.

نمایشگر

سرفیس لپ تاپ ۵ در دو مدل با نمایشگرهای ۱۳.۵ و ۱۵ اینچی وارد بازار می‌شود و ما مدل کوچک‌تر را در اختیار داریم. این نمایشگر ۱۳.۵ اینچ از پنل IPS با تکنولوژی PixelSense و رزولوشن ۲۲۵۶ در ۱۵۰۴ پیکسلی بهره می‌برد که تراکم حدود ۲۰۱ پیکسل در هر اینچ را به ارمغان می‌آورد. بنابراین از نظر کیفیت تصویر با یکی از بهترین نمایشگرهای دنیای لپ‌تاپ‌های ویندوزی روبرو هستیم.

بیشتر بخوانید ...   راهنمای کامل نگهداری از باتری لپ تاپ - مجله فناوری کلیک برتر

این نمایشگر رنگ‌ها را با غنای خوب و کنتراست مناسب به تصویر می‌کشد و دقت رنگ بسیار بالایی نیز دارد. اگر از منوی تنظیمات نمایشگر ویندوز حالت رنگی sRGB را انتخاب کنید، دقیق‌ترین رنگ‌ها را به دست می‌آورید ولی اگر رنگ‌هایی زنده‌تر و با اشباع بیشتر را می‌پسندید، حالت Enhanced انتخاب بهتری خواهد بود. حداکثر روشنایی نمایشگر دستگاه نیز به حدود ۴۰۰ نیت می‌رسد که برای استفاده در اکثر محیط‌ها کفایت می‌کند اما در فضای باز و پرنور به‌خاطر پوشش براق نمایشگر، بازتاب محیط را نیز در نمایشگر خواهید دید.

البته با تمام این تفاسیر، اولترابوک‌های دیگری با نمایشگر بهتر در بازار وجود دارند. برای مقایسه، گلکسی بوک ۳ پرو با نمایشگر ۱۴ اینچی داینامیک امولد ۱۲۰ هرتزی و رزولوشن 3K معرفی شده است. همچنین اولترابوک‌های دیگری با نمایشگرهای 4K و روشنایی بالای ۵۰۰ نیت در بازار دیده می‌شوند. بنابراین از نظر نمایشگر، سرفیس لپ تاپ ۵ توانایی رقابت با دیگر محصولات هم‌رده را ندارد.

نمایشگر لمسی سرفیس لپ تاپ ۵ از قلم Surface Pen نیز پشتیبانی می‌کند اما باید هزینه قابل توجهی را صرف خریدن آن کنید. از طرف دیگر، استفاده از نمایشگر لمسی و طراحی در این فرم فکتور کار بسیار سختی است و حتی می‌توان گفت کاربرد زیادی ندارد.

عملکرد سخت‌افزاری

ردموندی‌ها جدیدترین سرفیس لپ‌تاپ خود را با دو پردازنده عرضه می‌کنند: یک مدل با پردازنده Core i5-1235U و دیگری با Core i7-1255U که از جدیدترین تراشه‌های اینتل هستند و قدرت بسیار بیشتری نسبت به نسل قبلی دارند. ما در دیجیاتو مدل مجهز به پردازنده Core i5 با ٨ گیگابایت رم و ۵١٢ گیگابایت حافظه داخلی آن را در اختیار داشتیم. از جمله مشخصات این پردازنده می‌توان به بهره‌مندی از ١۰ هسته فیزیکی (٢ هسته قدرتمند و ٨ هسته کم مصرف) با حداکثر فرکانس ۴.۴ گیگاهرتز و پردازشگر گرافیکی مجتمع اینتل Iris Xe اشاره کرد.

همان‌طور که می‌دانید پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل به‌مراتب قوی‌تر از نسل یازدهم هستند و اختلاف در مدل‌های هم‌رده به بیش از ۴۰ درصد می‌رسد. حتی پردازنده Core i5 نسل دوازدهم اینتل عملکرد بسیار بهتری در مقایسه با پردازنده Core i7 نسل قبل از خود نشان می‌دهد. با این حال پردازنده‌های سری U صرفا برای استفاده عمومی طراحی شده‌اند و برای کارهای حرفه‌ای مانند تدوین ویدیوهای سنگین کارایی چندانی ندارند.

از طرف دیگر پردازنده به‌کار رفته در سرفیس لپ تاپ ۵ با همین پردازنده در ده‌ها لپ‌تاپ اقتصادی ویندوزی یکسان است. بنابراین شما می‌توانید همین سطح از کارایی سخت‌افزاری را روی لپ تاپ ۳۰-۲۵ میلیون تومانی نیز به‌دست آورید. جدول زیر مقایسه عملکرد سرفیس لپ تاپ ۵ و ایسر اسپایر ۵ مدل ۲۰۲۲ را در تست سینه‌بنچ R23 نشان می‌دهد.

نام دستگاه سینه‌بنچ R23
تک هسته‌ای
سینه‌بنچ R23
چند هسته‌ای
سرفیس لپ تاپ ۵
(Core i5-1235U / 8GB RAM)
۱۵۸۸ ۷۸۶۳
ایسر اسپایر ۵
(Core i5-1235U / 8GB RAM)
۱۶۲۴ ۸۳۰۶

همان‌طور که می‌بینید لپ‌تاپ اقتصادی ایسر اسپایر ۵ با پردازنده مشابه، عملکرد سخت‌افزاری بهتری دارد. از طرف دیگر شما با هزینه بسیار کمتر می‌توانید ظرفیت حافظه رم و حافظه داخلی اکثر لپ‌تاپ‌های ویندوزی را ارتقاء دهید اما انتخاب مدل‌های بالاتر سرفیس لپ تاپ ۵ هزینه بسیار زیادی را روی دست شما می‌گذارد. برای مقایسه مدل پایه این لپ‌تاپ حدود ۱۰۰۰ دلار قیمت دارد اما مدل ۸/۵۱۲ گیگابایتی آن ۳۰۰ دلار گران‌تر است و قیمت برای مدل ۱۶/۵۱۲ گیگابایتی به ۱۵۰۰ دلار می‌رسد.

یکی دیگر از تصمیمات عجیب مایکروسافت در نسل جدید سرفیس لپ تاپ، محدود بودن به پردازنده‌های اینتل است در حالی که برای سرفیس لپ تاپ ۴ امکان انتخاب پردازنده‌های AMD را نیز داشتید.

اسپیکرهای به‌کار رفته در سرفیس لپ تاپ ۵ نیز زیر کیبورد قرار گرفته‌اند و خروجی صدای مشخصی ندارند. همین موضوع باعث شده تا نتوانید با بستن نمایشگر، از لپ‌تاپ برای گوش دادن به موسیقی یا پادکست استفاده کنید. کیفیت کلی اسپیکرها در بازه ولوم ۴۰ تا ۶۰ درصد بسیار خوب است اما با افزایش حجم صدا، فرکانس‌های ریز بسیار تقویت شده و کفیت کلی صدا کاهش محسوسی پیدا می‌کند. بنابراین انتظار صدای مک‌بوک پرو را از سرفیس لپ تاپ ۵ نداشته باشید.

باتری و شارژ

انرژی مورد نیاز سرفیس لپ‌تاپ جدید توسط باتری ۴٧.٧ وات ساعتی تامین می‌گردد که تفاوتی با نسل قبلی ندارد و در مقایسه با رقبا نیز کمتر است. به‌عنوان مثال لپ‌تاپ ام‌اس‌آی سامیت E13 با ابعادی کوچک‌تر، از باتری ۶۵ وات ساعتی بهره می‌برد. با این حال با توجه به دریافت گواهی اینتل Evo می‌توانید روی شارژدهی خوب این لپ‌تاپ حساب کنید.

طبق تست‌های انجام شده در دیجیاتو، سرفیس لپ‌تاپ ۵ توانست تست باتری PCMark را با نتیجه حدود ٩ ساعت به پایان برساند که رقم بسیار خوبی محسوب می‌شود. با توجه به نتیجه این تست و تجربه استفاده از این دستگاه، می‌توانید حداقل یک روز کامل از این دستگاه استفاده کنید، بدون این‌که به شارژر نیاز داشته باشید.

جمع‌بندی

سرفیس لپ تاپ ۵ برای استفاده عمومی مانند وب‌گردی، تماشای ویدیو، کارهای اداری، ادیت عکس، برنامه‌نویسی و تدوین ویدیوهای ساده ساخته شده است و با طراحی مینیمال و کیفیت ساخت بالا، نیاز کاربران عمومی را به‌خوبی جواب می‌دهد. با این حال وقتی صحبت از قیمت پایه ۷۰ میلیون تومانی می‌کنیم، اوضاع عوض می‌شود.

اگر از منظر کارایی سخت‌افزاری و پرفرمنس کلی به سرفیس لپ تاپ ۵ نگاه کنیم، این دستگاه زیبا هیچ تفاوتی با محصولات اقتصادی و ارزان‌قیمت بازار ندارد. به‌عنوان مثال شما می‌توانید ایسر اسپایر ۵ یا لنوو آیدیاپد ۳ یا ایسوس ویووبوک جدید را با پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل بخرید و همین سطح از کارایی را به‌دست آورید. ارتقاء ظرفیت حافظه رم و حافظه داخلی این محصولات نیز به‌مراتب ارزان‌تر است.

اگر از منظر زیبایی و خاص بودن به سرفیس لپ تاپ ۵ نگاه کنیم، اولترابوک جدید مایکروسافت هیچ تفاوت ظاهری با نسل‌های قبلی ندارد. بنابراین می‌توانید با هزینه بسیار کمتر سرفیس لپ تاپ ۴ یا حتی سرفیس لپ تاپ ۳ را بخرید و مطمئن باشید که کسی جز خودتان متوجه تفاوت آنها نمی‌شود. حتی مک بوک ایر ام ۲ نیز به‌مراتب ارزان‌تر است اما دستگاهی خاص برای حضور روی میز کار شما محسوب می‌شود.

در نهایت می‌توان گفت محصولات سخت‌افزاری مایکروسافت و به‌خصوص سرفیس لپ تاپ ۵ نمی‌توانند به جایگاه محصولات سخت‌افزاری اپل و مک‌بوک‌ها برسند. اپل ترکیب منحصربه‌فردی از سخت‌افزار و نرم‌افزار را در اختیار خریداران محصولاتش قرار می‌دهد که جای دیگری پیدا نمی‌شود اما شما در اکوسیستم ویندوز و پردازنده‌های اینتل، گزینه‌های متعدد و پرشماری دارید که در بسیاری موارد، تجربه بهتری از سرفیس لپ تاپ ۵ را با هزینه به‌مراتب کمتر در اختیار شما می‌گذارند.


Source link

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا