گیمولوژی | رسانه تحلیلی بازی سازی | هشت راهکار برای مدیریت انجمن مستقل شما
مدیریت انجمن میتواند غیر قابل پیشبینی و گیجکننده باشد، اما جای نگرانی نیست؛ راههایی هستند که به کمک آنها میتوانید کارهای روتین را سر و سامان داده و به راحتی انجمن مستقل خود را مدیریت کنید. ممکن است برخی از این روشها را از قبل بدانید و برخی را نه. به هر حال این مقاله میتواند به همراه توضیحات و مثالها، یادآوری آنها باشد.
در جریان باشید
یادداشتبرداری کنید و برای جلسات، تعامل با جامعه و دیگر ارتباطات، محتویات و بهروزرسانیها یک یادآور در وسیلهی خود مانند موبایل تنظیم کنید. یادداشتبرداری مهارتی اکتسابی است و هر کس برای این کار از روش مخصوص خودش استفاده میکند، اما دیکته کردن تعاملات شما کمک میکند تا قرارها و جزئیات مهم را فراموش نکنید. از هر برنامهای که استفاده میکنید، چه Trello یا Google یا Workflowy یا یک دفترچهی معمولی، عادتهای خود را به صورت ثابت و سازنده حفظ کنید. اگر خودتان را بین چندین یادداشت چسبیده به اطراف و قبرستانی از کارهای انجام نشده پیدا کردید، لازم است تا مجدداً کارهای روتین خود را بررسی کنید.
یک لیست روزانه از کارهایتان تهیه کنید. با این که لیست کارهای روزانه تمامی نقشها را در بر نمیگیرد، اما مدیر انجمن کارهای زیادی دارد که در صورت انجام روزانهی آنها میتواند میزان رضایت و تعامل انجمن را افزایش دهد. این موضوع ممکن است در پروژههای مختلف متفاوت باشد، اما پاسخگویی در کانالهای ارتباطی مختلف میتواند خشم مشتریهای عصبانی، باگهای پیشبینی نشده، سوء استفاده از بازی، تغییرات داخلی و غیره را رفع کند.
این کار را سخت نگیرید. برای پستهای شبکهی اجتماعی خود قالب بسازید و برای پست کردن آنها الگویی در نظر بگیرید. فکر خود را متمرکز کنید و لیستی از ایدهها برای تولید محتوا تهیه کنید: بهروزرسانی بازی/رویدادها/گزارش تغییرات/ویژگیهای محتوا، سوالات عمومی بازی، ویدیوهای مرتبط/گیفها، هشتگ علاقهمندیها، مناسبتها و غیره.
محتوای Animation Throwdown در محدوده زمانی مشخص شامل New Boxes در روزهای شنبه، «Throwdowns» در پنجشنبهها و سوالات عمومی در یکشنبهها/دوشنبهها.
طرفداران خود را مجهز کنید
اطلاعات و Asset در اختیار طرفداران خود قرار دهید تا محتوای مرتبط با محصول تولید کنند. مرتباً Fan Kit هایی که شامل دستهبندی Asset و دادههای بازی هستند را بهروزرسانی کنید. Google Drive و Dropbox و Amazon و دانلودهای مستقیم نیز از گزینههای قابل توجه هستند. مجموعهای از Asset ها به سازندههای علاقهمند، امکان ساخت و بهروزرسانی سایتهای طرفداران، ویدیوها/داستانها، Wiki و غیره را میدهد. در صورت لزوم، مستندات قانونی/حقوقی را تهیه و به طرفداران ارائه کنید.
اطلاعات مهم بازی/محصول را جمعآوری و پخش و کانالهای ارتباطی را مدیریت کنید (انجمنها، ایمیل، پیامهای خصوصی و غیره)، به خصوص آنهایی که توسط طرفداران شما استفاده میشوند تا تصاویر و اطلاعات مورد نیاز را درخواست دهند؛ به آن دسته از افراد که بهترین استفاده را از این اطلاعات میبرند حق انحصاری دهید.
یادداشتهای انتشار را در جایی ثابت و با زمانبندی رایج پست کنید. طرفداران به این روتین عادت کرده و به افزایش جذابیت و بار محتوایی محتوای بهروزرسانی شدهی اخیر کمک میکنند.
به طرفداران خود یاد دهید که خودشان به خودشان کمک کنند. از ابزاری مانند Zendesk یا Get Satisfaction برای ساخت «سوالات متداول» (FAQ)، راهنمایی، اطلاعیهها، باگهای شناخته شده و دیگر موضوعات پشتیبانی استفاده کنید.
Animation Throwdon’s Help Center در 30 روز گذشته حدود 25000 بازدید داشته است. اگر حتی یک درصد از این بازدیدکنندهها به یک سوال بازیکنی پاسخ داده باشند، کمتر از 250 سوال در انجمن یا بلیط ارائه شده برای یک ماه (برای پرسش) مطرح شده است.
راهنما و محتوای منابع جمعی
برای بیشتر بازیسازان مستقل، منابع و زمان از ارزشهای محدود هستند. خوشبختانه برای شما، طرفداران پر و پا قرصتان همیشه هیجانزده و مشتاقاند تا کمکتان کنند که ویکی(Wikis)، راهنمای بازیکنان و ارتباطات خارجی را سر و سامان دهید. اگر برای شروع یک پروژه به مشکل برخوردید، با ساخت یک مسابقه یا چیزی شبیه به آن انگیزه ایجاد کنید.
BattleHand ویکیای (Wikia.com) خود را به وسیلهی ساخت community task با جایزهای به همکاران در تکمیل کار آغاز کردند. هدف کار در طی چند روز تکمیل شد و هم انجمن و هم کمپانی از این تلاشها سود بردند.
به علاوه BattleHand یک مسابقهی هنری برگزار کرد که به بازیکنانی که کارهای هنری ارائه داده بودند جایزه تعلق گرفت و به طور منظم محتوای هفتگی منشتر کردند.
برندههای مسابقهی محتوای طرفداران «Gems for Gems» از BattleHand در بالا نشان داده شده است.
دانش خود را گسترش دهید
مطمئن نیستید کاری را چگونه انجام دهید؟ نمیتوانید یک باگ نرمافزاری را توضیح دهید؟ در گوگل سرچ کنید، از همکاران خود بپرسید، دکمهها را دستکاری کنید و کاراییهای ابزاری که روزانه استفاده میکنید را کشف کنید. بالا بردن سطح دانش از ابزار و نرمافزارها (داخلی و خارجی) میتواند کارایی و تخصص شما را به مقدار زیادی افزایش و استرس را کاهش دهد.
آخرین تغییرات محصول را به وسیلهی نقشهها، تستها، جلسات و یادداشتهای انتشار بهروز نگه دارید. هر چه بیشتر از موضوعات باخبر باشید، اطلاعات بیشتری را میتوانید در اختیار تیم و انجمن خود قرار دهید.
به سایتهای طرفداران سر بزنید، گروههای فیسبوک و Line و Discord و گفتگوهای مربوط به بازی را بخوانید. بازیکنان علاقهمند به کارهای داخلی، شایعات و مشکلات بزرگتر انجمن را آشکار خواهند کرد. شما Memeهای خندهدار (تصاویر طنز)، راهنمای بازیکنان و درک بهتری از انجمنهایی که روی آنها کنترل ندارید پیدا خواهید کرد.
نه تنها باید از آخرین تغییرات محصول خود، بلکه دیگر محصولاتی که استفاده میکنید بهروز و با خبر باشید. تغییرات ناگهانی میتوانند شما را از مسیر گمراهکنند و ارزش کار شما را پایین بیاورند؛ مثلاً در سپتامبر سال گذشته، فیسبوک ناگهان پشتیبانی از تصاویر گیف (متحرک) را متوقف کرد که به گیفهای منتشر شده در گذشته جلوه زشتی داد.
باخبر بودن از تغییرات و به روزرسانیهای محصولتان و مابقی آنهایی که به نحوی مخاطب شما درگیر آن است، شما را نسبت به تغییرات ناگهانی که ممکن است بر مارکتینگ، کسب کاربر و بازخوردهای انجمن تاثیر بگذارد آمادهتر میسازد.
انجمن خود را سرگرم کنید
حقیقت این است که گاهی بهترین دفاع، حمله است. سعی کنید انجمن خود را سرگرم کنید، مخصوصاً برای محصولاتی که بهروزرسانیهای طولانی مدت دارند و طرفدار را به شدت خسته میکند. شتاب در فروش و رویدادها، تعامل را محدود و مخاطب را خسته میکند. محتوایی پیدا یا تولید کنید که پاسخ احساسی مخاطب را در نتیجه داشته باشد. چه مجلل، بامزه، تاثیرگذار، تعاملی و چه بحث برانگیز، مردم بیشتر مایلاند تا با محتوایی درگیر شوند که واکنش درونی در آنها ایجاد کند. از ابزار پیشساخت در وب استفاده کنید تا فعالیتها و بازیهای سرگرمکننده برای انجمن خود بسازید؛ هزارتوی K که در زیر مشاهده میکنید توسط http://maze5.de/ ساخته شده است.
علاوه بر این، محققان دانشگاه هاروارد معتقدند که «انسان سی تا چهل درصد از خروجی حرفهایش را صرف اطلاع دیگران از تجربیات ذهنی خود میکند». تالارهای مخصوص بازیها، محتوای اجتماعی خصوصی بسازید و راه هایی برای تشویق بازیکنان برای به اشتراک گذاشتن احساسات، تجربیات و داستانها پیدا کنید.
مثالهایی از نوستالژی محصول، محتوای سرگرمکننده یا احساسی و خاطرات و تجربیات شخصی.
اختلاف نظر را کاهش دهید
هر محصول، تیم و انجمن تفاوتهایی دارد. از فرصتها استفاده کنید تا مشکلات محصول و ارتباطات را قبل از اینکه شروع شوند برطرف کنید. انجمنهای طرفداران، به خصوص تالارهای گفتگو (Forums) پتانسیل زیادی برای این مشکلات بین بازیکن با بازیکن و بازیکن با تولیدکننده دارند. در زیر یک سری از توصیهها برای کاهش این اختلافات از www.kongregate.com ارائه شده است:
بازخوردها را از مکالمات عمومی جدا کنید. این کار به بازیکنان جدید و همچنین آنهایی که علاقهمند به گفتگو دربارهی گیمپلی هستند، اجازه میدهد بدون ترس از رگباری از سخنان و نظرات قاطع که معمولاً برای بازخوردها، مشکلات فنی و باگها نگه داشته شده است، به راحتی گفتگو کنند. این کار همچنین به شما اجازه میدهد نظرات انجمن را بهتر بررسی و سازماندهی کنید.
برای اطلاعات و پستهای مهم تالار گفتگوی خود، یک آرشیو (Dev Archive) درست کنید. گاهی هدایت چنین تالارهایی سخت خواهد بود و با وجود چند نفر مدیر، سخت است اینکه چه کسی دقیقاً چه چیز و در چه زمانی پست کرده است را ردیابی کنید. برای تیم تولید (بازیسازی) و بازیکنان راهی آسان بگذارید تا بتوانند پستهای رسمی قدیمیتر را از طریق بایگانی یا همان Dev Archive پیدا کنند.
موضوعات پیشنهادی برای بازیسازان با تیمهای کوچک بسیار زیاد خواهد بود. بیشتر مواقع، این پیشنهادات در تالارهای گفتگو کهنه یا غیر قابل اجرا میشوند. زمانی که شما بازیکنان و درخواستهای زیادی داشته باشید، دفعات زیادی نیز ناامید میشوید. گاهی به عنوان یک بازیکن، زمانی که زیادی بازی انجام میدهید یا در تالارهای گفتوگو هستید، به سختی پیشرفت را خواهید دید. با وجود یک لیست طولانی و زنده از پیشنهادات بازیکنان که به وضوح علامتگذاری و بر سر اجرای آن توافق شده است، برای آنها خیلی سختتر است که ادعا کنند «بازیسازان هرگز ایدههای بازیکنان را در نظر نمیگیرند.» در حقیقت بازیسازان بسیاری آنها را در نظر میگیرند. بازی Animation Throwdown لیستی از موضوعات پیشنهادی ایجاد کرد که بررسی و نشان داده شد که کدام یک اعمال شده و کدام یک نه. این لیست نشان دهندهی سند داخلی یا یادداشتها و اولویتها است.
با گزارشات به موقع و مختصر به تیم خود کمک کنید. این گزارشها شامل اطلاعات مربوطه مانند شمارش بلیطها (در پرسش و پاسخ و پشتیبانی)، اشارات پشتیبانی فنی، سوالات/موارد قابل توجه اعضای انجمن، معیارهای در دسترس و دیگر نکات برجسته است.
دست و دل باز باشید
جذب کاربر میتواند پر هزینه باشد. نه تنها در مارکتینگ مستقیم هزینه دارد، بلکه پشتیبانی از آن نیز نیاز به مدیریت کمپینها دارد. تهیه و ارائهی هدایای کوچک و پاداش میتواند تلاشهای مسئولان کاربری را تکمیل کرده و روحیهی انجمن را بهبود بخشد. جبران مشکلات انجمن با هدیهی مناسب میتواند باعث شود آنها هزینهی بیشتری کنند و ضررها کاهش یابد.
برای بازیکنان خود مسابقات یا جوایز هفتگی در نظر بگیرید. با این کار نه تنها بازیکنان از اوغات بازی لذت خواهند برد، بلکه مسابقات هفتگی باعث میشود نظرات (Comment) بیشتری گرفته و مثلاً پستهایی با بازدید متوسط، بازدید بیشتری داشته باشند. این کار به نوبهی خود میتواند بازدید و مشارکت در پستها را در طول هفته افزایش دهد.
توجه و مراقبت
حرف زدن در این باره آسانتر از عمل کردن به آن است، به خصوص زمانی که تیم شما با دیکتاتورها مقایسه میشود! اما کارهای کوچکی که هر روزه برای بهبود انجمن و بازی خود انجام میدهید برای اطرافیان خیلی مهمتر است. بیشتر بازیکنان خواهان و قدردان شفافیت کار شما هستند و این که گاهی اشتباهاتی در کار پیش خواهد آمد و درست کردن آن زمان میبرد را درک میکنند.
کسی باشید که طرفداران و بازیکنان شما میخواهند. با بازیکنان و نگرانیهای کمپانی خود با درایت و همدردی رفتار کنید. با آغوش باز انتقادات و بازخوردها را بپذیرید و همیشه سعی بر بهتر شدن کنید. چیزهای جدید را تست و امتحان کنید. زمان اضافی برای گزارشات، جلسات، صحبتها و ارتباطات بگذارید. تیم و انجمن شما از آن قدردانی خواهند کرد.
منبع: kongregate.com