بازی و سرگرمی

گیمولوژی | رسانه تحلیلی بازی سازی | نتیجه‌ی «مدیریت افتضاح» یا انتقاد دوستانه؟ رسانه‌ی بین‌المللی گیمولوژی در TGC 2018 حضور نخواهد داشت

حرف و حدیث‌هایی هست که قصه قدیمی‌تر از اینهاست، اما از آنجا به بعدی که ما در جریانش هستیم، همان دروغ سیزدهی بود که در آن از برکناری مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای کشور، حسن کریمی قدوسی گفتیم و به همین بهانه در میان کاربران تلگرام نظرسنجی گذاشتیم که مدیریت آقازاده را چطور ارزیابی می‌کنید؟ در اینجا پیش از ادامه‌ی قصه چند نکته قابل بررسی هستند:


الف. دروغ سیزده یا April Fools’ Day از شوخی‌های مطرح در میان اهالی رسانه -و اغلب مردم- در تمام دنیاست که در آن روز خاص، رسانه‌ها با انتشار خبر جعلی توجهات را به موضوعات هدفمند جلب می‌کنند. +بیشتر


ب. نظرسنجی‌های تلگرامی که توسط بات رسمی @vote راه‌اندازی می‌شوند، غیرقابل دستکاری و نفوذ از طرف کاربران عادی بوده و تقریبا در تمامی کانال‌های رسمی معیار استناد برای برخی آمارها و تصمیمات هستند. لذا در نظرسنجی مربوطه، 65 درصدی که مدیریت ایشان را «افتضاح» ارزیابی کردند نه از عوامل گیمولوژیِ هفت-هشت-ده نفره بوده‌اند و نه کار، کار هکرهایی‌ست که سایت‌های دولتی را برای واردات ماشین‌های لوکس و آقازاده‌پسند هک می‌کنند! این نظر جامعه‌ی مخاطبی بود که اغلب آن‌ها عناصر تخصصی تیم‌های بازی‌سازی، بدون وابستگی به جریان و رویکرد خاص رسانه‌ای و در واقع بخشی از «مردم» هستند.


ج. TGC یا همان Tehran Game Convention بزرگترین رویداد سالانه اهالی تخصصی حوزه بازی و بازی‌سازان در منطقه‌ی خاورمیانه و شمال آفریقا بوده که همین جا در تهران و توسط مدیران ایرانی برگزار می‌شود. حالا حدس می‌زنید  روی هم رفته چند رسانه داخلی مرتبط با بازی‌سازی داشته باشیم؟ چند رسانه تخصصی؟ آفرین! جمعاً به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسند. در میان آن‌ها کدام یک دارای فعالیت‌های مستمر و اعتبار ویژه در حوزه بین‌الملل هستند؟ دقیقا! به اذعان بزرگان عرصه‌ی بازی‌سازی کشور و حتی مسئولین همان بنیاد، گیمولوژی تنها رسانه‌ی ایرانی بوده که توانسته پای خود را -به شکلی موثر- از مرزها فراتر ببرد و نوابغ این عرصه را در هرجایی از دنیا پای میز مصاحبه -و گاهاً مذاکره- بیاورد. همین کرول زاجاجکاوسکی خودمان که پارسال تا ایران برای شرکت در TGC آمد و حسابی حالش را گرفتند -که بماند چرا و چگونه- از کسانی بود که پیش از سفر به ایران در مصاحبه‌های صوتی گیمولوژی روی خط اسکایپ آمده بود و از همین طریق ایران و ایرانی را نسبتاً می‌شناخت.

برگردیم به قصه… خلاصه از همان اوایل بهار بود که ما برای برنامه‌ریزی و زمان‌بندی در رابطه با فعالیت‌های رسانه‌ای در TGC 2018 با روابط عمومی بنیاد در تماس بودیم و آن قدر معطل شدیم که در نهایت پاسخ شنیدیم جا تمام شد!

گله و شکایتی در کار نیست آن هم در شرایطی که محض نمونه، کجای این مملکت درست اداره می‌شود که بنیاد ملی فلانش با فلان قدر بودجه‌ای که معلوم نیست کجا و چگونه هزینه می‌شود، دغدغه‌ی پیشرفت واقعی اقشار وابسته به خود و سلامت سازمانی داشته باشد؟

این‌ها را نوشتیم که به آن دسته از کاربران عزیزی که سال گذشته خود را -حتی از بوشهر و یزد و شیراز- به غرفه‌ی گیمولوژی در TGC رسانده بودند اطلاع دهیم که چرا نباید امسال در قسمت‌ رسانه‌ها دنبال ما بگردند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا