بازی و سرگرمی

تحقیقات نشان می‌دهد که بازیکنان نسل جدید هزینه‌های کمتری برای خرید بازی‌ها صرف می‌کنند

جوانان نسل Z با چالشی جدی در عرصه مالی روبه‌رو هستند که هزینه‌های مربوط به خرید بازی‌های ویدیویی برایشان به یک بار سنگین تبدیل شده است. طبق تحقیقات انجام‌شده توسط Circana در ماه ژوئن، هزینه‌های جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله برای بازی‌ها از ژانویه تا آوریل ۲۰۲۵ نسبت به سال گذشته، با افت ۱۳ درصدی مواجه شده است. خرید بازی‌ها به‌ویژه با کاهش ۲۵ درصدی مواجه بوده و این مسئله نشان‌دهنده‌ی بحرانی در این حوزه است.

مت پیسکاتلا از Circana در پلتفرم BlueSky نموداری ارائه کرد که کاهش هزینه‌های نسل Z را در مقایسه با تغییرات صورت‌گرفته در هزینه‌های نسل‌های قبلی نشان می‌دهد. در حالی که مخارج نسل‌های گذشته کمتر از ۵٪ کاهش داشته، نسل Z به شدت در این زمینه آسیب دیده‌اند. این افت قابل توجه در هزینه‌های مرتبط با بازی‌ها که به طور معمول بیشتر مختص جوانان هستند، نکته‌ای بسیار تأسف‌بار است.

این وضعیت به نوعی بازتابی از تنگناهای اقتصادی و چالش‌های فراوان نسل Z است که شامل شرایط دشوار بازار کار، بدهی‌های تحصیلی و بالا رفتن قیمت‌ها می‌باشد. پیسکاتلا در BlueSky در این باره می‌گوید:

نه تنها پایه‌های مالی جوانان سست شده، بلکه در عین حال که هنوز بر روی آن ایستاده‌اند، به آتش کشیده می‌شود.

افزایش قیمت‌ها در دنیای بازی‌ها احتمالاً وضعیت را بدتر خواهد کرد. جوانان به طور فزاینده‌ای در توجیه خرید بازی‌ها با مشکل مواجه هستند و قیمت‌های بالای ۷۰ یا ۸۰ دلار برای عناوین AAA شرایط را پیچیده‌تر می‌کند. این مسأله در مورد کنسول‌ها و تجهیزات رایانه‌ایشان که قیمت‌های بالاتری پیدا کرده‌اند نیز صدق می‌کند.

با این حال، این به معنای عدم تمایل جوانان به بازی کردن نیست. بر اساس آمار تا مارس ۲۰۲۵، ۲۸٪ از گیمرها در رده سنی ۱۸ تا ۲۹ سال قرار دارند. نسل Z هنوز هم بخشی مهم از جمعیت گیمرها را تشکیل می‌دهد، ولی هزینه‌های کمتری نسبت به نسل‌های پیشین صرف می‌کنند. احتمالاً بخش اعظم این مخارج به بازی‌های رایگان یا مستقل و همچنین انتظار برای تخفیف‌ها اختصاص یافته است.

افزایش محبوبیت بازی‌های ارزان‌قیمت و چندنفره که به‌عنوان “friendslop” شناخته می‌شوند، مانند Peak، Repo و Lethal Company نیز می‌تواند نشانه‌ای از این دوران باشد. این عناوین معمولاً قیمتی پایین دارند (حدود ۱۰ دلار یا کمتر) و فرصتی برای ارتباط و سرگرمی با دوستان فراهم می‌سازند، بدون اینکه نیاز به خرج‌های کلان یا خروج از منزل باشد. بیشتر این بازی‌ها حتی نباید بر روی سیستم‌های رایانه‌ای قوی اجرا شوند.

مقالات مرتبط

دکمه بازگشت به بالا