انتقاد رئیس پیشین سونی از گیم پس: این الگو توسعهدهندگان را به «کارگران حقوقبگیر» بدل میسازد
شاون لیدن، که قبلاً در مقام مدیرعامل پلیاستیشن فعالیت میکرد، بر این باور است که سیستمهای اشتراکی مانند گیم پس، با حذف مشوقهای مالی و خلاقیت، باعث ایجاد خطر در سلامت اکوسیستم تولید بازی میشوند و برای سازندگان بازیها «الهامبخش» نیستند.
شاون لیدن، از چهرههای شناختهشده و مدیرعامل پیشین بخش سرگرمیهای تعاملی سونی، در گفتگویی تازه با Game Industry Biz، به شدت به انتقاد از مدل تجاری سرویسهای اشتراکی مانند گیم پس (Game Pass) پرداخته است. او بیان کرد که این مدل، سازندگان را از افرادی خلاق و ارزشآفرین به کارگرانی تبدیل میکند که تنها برای دریافت دستمزد فعالیت میکنند. لیدن درباره ی بحثهای اخیر پیرامون سودآوری این سرویسها، یادآور شده است:
اینکه آیا گیم پس سودآور است یا خیر، سؤال مناسبی نیست. به واسطه انواع دستکاریهای مالی، میتوان ظاهراً یک سرویس را سودآور نشان داد. ولی نکته اصلی برای من این است که آیا این مدل از نظر سازنده سالم است؟
به گفته وی، در مدل سنتی، وقتی توسعهدهندگان یک پروژه را خلق کرده و آن را به بازار عرضه میکنند، در صورت موفقیت، سهمی از سود و پاداشها دریافت میکنند. اما در سیستم اشتراکی، این رابطه تغییر میکند. او این تغییر را به این صورت شرح میدهد:
مسئله تنها این است که «شما در ازای هر ساعت X دلار به من پرداخت میکنید، من برای شما یک بازی تولید میکنم و آن را بر روی سرورهایتان قرار میدهید».
لیدن، با وجود اینکه به این نکته اشاره میکند که این وضعیت شاید برای توسعهدهندگان مستقل که به دنبال ایجاد برند خود هستند متفاوت باشد، تأکید میکند که این رویکرد، سازنده را به نوعی «کارگر حقوقبگیر» تنزل میدهد که دیگر از انگیزه لازم برای ریسککردن و دستیابی به موفقیتهای بزرگ برخوردار نیست. او در خاتمه، با تأکید بر نظر خود، بیان کرد که به اعتقادش، این رویه و مدل تجاری برای سازندگان «الهامبخش» نیست.