بازی و سرگرمی

انتقاد سهام‌دار Ubisoft از مدیر شرکت در خصوص «ووک بودن» Assassin’s Creed

در گردهمایی سهام‌داران شرکت Ubisoft، یکی از سرمایه‌گذاران به نگرش‌های داستانی بازی Assassin’s Creed Shadows اعتراض کرد و مدیرعامل شرکت به این انتقاد پاسخ داد.

معمولاً جلسات سهام‌داران به عنوان رویدادهایی خسته‌کننده شناخته می‌شوند، اما در دنیای بازی، گاهی اوقات سرمایه‌گذاران با خرید سهام، این امکان را پیدا می‌کنند که انتقادات خود را مستقیماً به مدیران منتقل کنند. این موضوع به وضوح در جلسه سالانه سهام‌داران Ubisoft در اوایل ماه جولای (میان تیر ۱۴۰۴) مشاهده شد، جایی که یک سرمایه‌گذار جدید ولی بازیکن ریشه‌دار، به طور چالشی مدیرعامل را خطاب قرار داد. به نقل از سایت Game File، این شخص بیان کرد:

به‌عنوان مقدمه، پیرامون بازی Assassin’s Creed Shadows، باید بگویم که این بازی با جنجال‌های زیادی روبرو بوده است. Ubisoft به خاطر توجه به مشکلات اجتماعی مورد انتقاد قرار گرفته است. داستان هر این بازی در ژاپن قرون وسطی، در قرن ۱۶ میلادی رخ می‌دهد و شخصیت اصلی آن یک سامورایی آفریقایی است. این جسورانه‌ای از سوی Ubisoft به شمار می‌آید. در درون داستان نیز این شخصیت با فردی دارای انحرافات اخلاقی ارتباط عاطفی برقرار می‌کند. این یکی از پایان‌بندی‌های بازی است.

او پس از مطرح کردن این نکات، سوالی تند و تهاجمی نیز ارائه داد:

آیا واقعاً موضوعات اجتماعی وجود دارد یا نه؟ چطور می‌توانید اعتبار Ubisoft را توضیح دهید وقتی که به نظر می‌رسد این مسائل، بنیان‌های شرکت را در خطر قرار می‌دهد؟ آیا این بیانگر یک رویکرد باز از سوی شماست یا تصمیم دارید از این سیاست چپ‌گرایانه عقب‌نشینی کنید؟ آیا واقعاً این رویکرد جایی در دنیای سرگرمی خواهد داشت؟

بازی Assassin’s Creed Shadows که نخستین بار در مارس ۲۰۲۵ (اسفند ۱۴۰۳) معرفی گردید و هم‌اکنون به سومین بازی پرفروش سال تبدیل شده، پیش از عرضه با سیل انتقادات آنلاین روبرو شده بود؛ زیرا این اولین نسخه از سری است که در ژاپن روایت می‌شود و یکی از دو شخصیت قابل بازی آن، یاسوکه، شخصیتی تاریخی و سیاه‌پوست از کشور ژاپن است که او باعث بروز بحث و جدل‌های زیادی در میان گیمرها شده بود.

اگرچه ایو گیلمو، مدیرعامل Ubisoft، پیشتر نیز در این خصوص اظهار نظر کرده بود، اما این جلسه به‌احتمال زیاد نخستین بار بود که تنش‌های مرتبط با جنگ‌های فرهنگی دنیای مجازی به فضای واقعی منتقل می‌شد. در پاسخ به سوال این سهام‌دار، او سخنانی تند یا بحث‌برانگیز ارائه نداد، بلکه از بازی Shadows و ‌های هنرمندانه تیم توسعه‌دهنده دفاع کرد؛ همان‌طور که پیش از این نیز انجام داده بود. گیلمو بیان کرد:

درخصوص این بازی خاص، هدف ما چه بود؟ ما می‌خواستیم شخصیت‌هایی را با مسیر قهرمانانه به تصویر بکشیم. همه عاشق این هستند که داستان‌های قهرمانان را تجربه کنند؛ اینکه چگونه می‌توانند وضعیت خود را تغییر دهند و به چیزی بزرگ‌تر تبدیل شوند، این یکی از انتظارات بنیادین در بازی‌ها به شمار می‌رود. این بازی یک داستان قهرمانانه را ارائه می‌دهد. و این فقط مختص Ubisoft نیست… این شخصیت واقعی است، شخصی که در واقع وجود داشته و موفقیت‌هایی را به همراه داشته است. به همین دلیل بود که تصمیم به روایت این داستان گرفتیم؛ زیرا می‌خواستیم روایت متفاوتی ارائه دهیم.

گزارش سایت Game File خاطرنشان می‌کند که همان سرمایه‌گذار معترض، از گیلمو درباره کمپین Stop Killing Games نیز سوال کرد؛ حرکتی که به دنبال حذف بازی The Crew از فروشگاه Ubisoft آغاز شد و اکنون بیش از یک میلیون امضا در اتحادیه اروپا جمع‌آوری کرده است. گیلمو در پاسخ به این پرسش، اظهار داشت:

به طور طبیعی نمی‌توانیم از تمامی بازی‌ها به‌صورت دائمی پشتیبانی کنیم، اما در حال حاضر بر روی این موضوع کار می‌کنیم.

سایر سوالات مطرح شده توسط دیگر سهام‌داران، حول محور موفقیت Valorant از Riot Games، کاهش ارزش سهام Ubisoft، و امکان سرمایه‌گذاری در بازی‌های AA می‌چرخید. گیلمو در پاسخ به این پرسش‌ها به مجموعه‌هایی مانند Anno و Rayman اشاره کرد، اما به‌نظر می‌رسد که تمرکز شرکت همچنان بر روی بلاک‌باسترهای بزرگ باقی خواهد ماند.

مقالات مرتبط

دکمه بازگشت به بالا