گیمولوژی | رسانه تحلیلی بازی سازی | پرونده تست بازی: درآمدی بر مفاهیم کلی و اولیه تست
مقدمه سردبیر
هر محصولی که در بازار مشاهده می کنید، قبل از عرضه عمومی ارزیابی و تست شده است. ارزیابی یک امتحان است که نتیجه تمام اتفاقات مختلف در روند تولید محصول را یک جا به ما نشان می دهد. در امر بازی سازی، همواره یکی از مهم ترین مراحل، مرحله تست و ارزیابی نهایی است. در حقیقت خیلی ها با این مرحله مشکل دارند، از آن می ترسند و یا اصلا اهمیتی به آن نمی دهند اما این مرحله تنها مانند یک آینه عمل می کند. تست بازی نشان می دهد که واقعا این بازی چه جایگاهی در زندگیتان داشته است. اینکه واقعا چقدر زمان برایش صرف کرده اید، چقدر به آن اهمیت داده اید و در نهایت مهم تر از همه به شما نشان می دهد چقدر به آن بازی نهایی که می خواهید به دست مشتری بدهید نزدیک هستید.
پرونده پیش رو با همکاری تعدادی از بازی سازان تهیه و آماده شده است. این پرونده تنها به این دلیل شکل گرفت که جای خالی مرحله تست، در پروسه ساخت اکثر بازی سازان ایرانی دیده می شود. مرحله ای بسیار مهم که متاسفانه مورد کم توجهی جامعه بازی سازی ایران قرار گرفته است و چه بسا که اگر ساختار درستی برای تست بازی ها وجود داشت، بسیاری از بازی هایی که در حال حاضر شکست خورده تلقی می شوند با اصلاحاتی کوچک به موفقیتی بزرگ دست پیدا می کردند.
لازم به ذکر است که در قسمت آخر پرونده، تمام منابع استفاده شده در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
علیرضا محمدی
***
چگونه یک تستر بازی شویم؟
با شنیدن لغت “تستر بازی” حتما فکر می کنید که این یک شغل رویایی است. مگر نه؟ درآمدزایی از طریق بازی کردن مانند بهشت است اما شغل یک تستر بازی سخت تر از آن چیزی است که به نظر می رسد. در اولین بخش از این پرونده ما چگونگی تبدیل شدن به یک تستر بازی را توضیح می دهیم. این بخش شامل نیازمندی ها، توانایی ها و درآمد معمولی یک تستر بازی می شود. البته تبدیل شدن به یک تستر بازی خیلی سخت است اما ما به شما راه روش را نشان می دهیم.
دقیقاً شغل یک تستر بازی چیست؟
به صورت کلی، شغل اصلی یک تستر بازی پیدا کردن باگ و یا گلیچ در گیم پلی، موسیقی، گرافیک و سایر بخش های مرتبط یک بازی است. وقتی که یک تستر بازی به چنین مواردی برخورد کند باید در گزارشی کامل به شرح جزییات پرداخته و به سازندگان شیوه درست ساخت را گوشزد کند. سپس، گزارش فوق به دست برنامه نویسان رسیده و بر اساس این گزارش مشکلات فوق حل خواهند شد. همچنین تستر ها مدت زمان زیادی را به مذاکره و صحبت با برنامه نویسان خواهند پرداخت تا سایر مشکلاتی که ممکن است در بازی وجود داشته باشند را هم برطرف کنند. حال اگر اطلاعی از برنامه نویسی داشته باشید حتما می دانید که کدهایی که برای ساخت یک بازی رایانه ای مدرن مورد استفاده قرار می گیرند بیش از اندازه طولانی هستند. در میان این تعداد صفحات بسیار زیاد از کد حتماً مشکلاتی هم وجود دارند و به عنوان یک تستر بازی این شغل شماست که آن ها را پیدا کنید. در این میان هر شرکتی هم روش های خاص خود برای پیدا کردن ارور ها را دارند اما معمول ترین روش بازی کردن کلی بازی است تا مطمئن شوید که همه آیتم ها، اسلحه ها، شخصیت های، اشیا و اتفاقات به درستی کار می کنند. اگر بازی های جدید MMO را در نظر بگیرید هزاران ترکیب مختلف از مهارت و سلاح وجود دارد می تواند این کار را بسیار طولانی کند.
وظیفه دیگر تستر های بازی بررسی محدودیت های یک بازی است. برای مثال، بیشتر بازیکن های ممکن است کارهای مختلفی را انجام بدهند که بازی برای انجامشان طراحی نشده است مثلا ساختن بزرگ ترین ارتش بازی و یا پیدا کردن بزرگ ترین نقطه مرتفع و پریدن از روی آن. یک تستر بازی باید تمامی این اتفاقات را پیش بینی کرده و آن ها را در بازی امتحان کند تا بتواند انجام بعضی کارهای خاص را به برنامه نویسان گزارش کند. به زبانی دیگر، شما مسئول به هم ریختن بازی قبل از بازیکن ها هستید. همچنین وظیفه تمام کردن بازی به همه روش ها و درجه سختی به عهده شماست تا امکان پذیر بودن آن ها مشخص شود. این یعنی برای بازی هایی که به چند شیوه مختلف به اتمام می رسند یک تستر بازی باید توانایی به اتمام رساندن همه این مسیرها را داشته باشد و اگر مشکلی وجود دارد باید آن را گزارش کند. وظیفه دیگر تستر های بازی بررسی اجرای بازی بر روی پلتفرم مورد نظر است. مثلا در بازی هایی که برای رایانه های شخصی طراحی می شوند، یک تستر بازی باید مطمن شود که بازی با سخت افزارهای مختلف هماهنگی دارد و آن دست از سخت افزارهایی که توانایی اجرای بازی ندارند را لیست کرده و گزارش کند.
مهارت ها
برای یک تستر بازی شدن، باید در بازی کردن مهارت داشته باشید. شما نمی توانید یک صبح از خواب بیدار شوید و تصمیم بگیرید که یک تستر بازی شوید و بروید دنبال کار بگردید. بر عکس باید زمان زیادی را صرف کنید تا مهارت های لازم برای یک تستر بازی شدن را به دست بیاورید. در اینجا به بررسی مهارت هایی می پردازیم که یک تستر بازی قبل از درخواست یک شغل در شرکت های بازی سازی به آن ها احتیاج دارد (در ذهن داشته باشید که این فقط یک لیست است و هر برای کار کردن در هر شرکتی به همه آن ها نیاز ندارید اما هر چه بیشتر بدانید بهتر است):
1 دانش نویسندگی و دانستن مهارت پایه نوشتن و ویرایش
2 مهارت های نوشتاری و گفتاری شغلی
3 دانش پایه خواص معنوی یک شرکت بازی سازی و دانش خواص معنوی موفق در فرهنگ عامه امروز
4 مهارت کار و خو گرفتن با کار تیمی
5 توانایی تولید محتوا بدون نظارت مستمر
6 مهارت های خیلی خوب مدیریتی به همراه توانایی کار کردن در چارچوب های زمان بندی شده
7 داشتن سابقه طراحی رابط کاربری خلاقانه و شهودی
8 سابقه کار با نرم افزار Adobe Flash illustration و انیمیشن های دو بعدی
9 سابقه طراحی نقاشی های دو بعدی و مهارت در زمینه انیمیشن
10 توانایی لذت بردن از جلسات تفکر با اعضای تیم تحت قالب دیسیپلین های مختلف
11 توانایی انطباق با طراحی های هنری مورد نیاز هر پروژه
12 سابقه طراحی کاربری وب و معماری اطلاعات
13 داشتن مدرک یا سابقه علمی، طراحی اطلاعات، تعامل انسان و کامپیوتر، روانشناسی شناختی، عوامل انسانی و زمینه ها مرتبط
14 فهم اهداف کاربری، سناریو های کاربری، استراتژی کلیدی محصول، نقطه تمایز، اصول قابلیت استفاده، چارچوب برنامه های وب، و توسعه نقشه مسیر محصول
15 سابقه کار با تیم های تحلیلی و مهارت فردی کار در عملکرد متقابل با تیم
16 علاقه شخصی برای طراحی بهترین سابقه کاربری در وب
17 علاقه برای بازی های رایانه ای
18 داشتن سابقه طولانی در بازی کردن بازی های شرکت چه به صورت آنلاین و چه بر روی کنسول
19 آشنایی با جوامع وسیع آنلاین
20 توانایی طراحی بازی بر روی یک بازی با گیم پلی Head To Head
21 سابقه طراحی و بازی کردن بازی های استراتژی همزمان
22 بازی کردن بازی های مشابه استراتژی
تمامی نکات ذکرشده مهارت هایی هستند که ممکن است برای جایگاه های مختلف در شرکت های مختلفی مورد نیاز باشند. با اینکه شما به همه این مهارت ها نیاز ندارید تا به عنوان یک تستر بازی استخدام شوید بهتر است بیش ترین میزان این مهارت ها را به دست بیاورید تا به جایگاه های بیشتری در شرکت ذکرشده همخوانی داشته باشید.
صلاحیت ها
بیشتر شکرت ها بازی سازی ممکن است از شما درخواست یک مدرک خاص در یکی از شاخه های زبان های برنامه نویسی و یا طراحی بازی را داشته باشند. در این میان شرکت های بزرگی مانند «بلیزارد» علاوه بر ارائه مدرک فوق ممکن است از شما درخواست توجیه آن را هم بکنند. اما خیلی هم نیاز نیست نگران باشید. اگر نمی توانید از پس هزینه های یک دوره چهار ساله دانشگاهی بر بیایید هزاران دوره آموزش آنلاین وجود دارند که می توانید از طریق آن ها وارد این شغل شوید. این دوره ها شامل می شوند از:
· دوره طراحی بازی های رایانه ای
· دوره زبان رایانه ای
· دوره برنامه نویسی
· دوره طراحی هنری و گرافیکی
· دوره ریاضی
· دوره هنری، سینمایی و یا فرهنگی
· دوره نویسندگی
خیلی از این مدارس آنلاین از پشتیبانی مالی و پیدا کردن شغل پس از اتمام دوره برای دانش آموزانشان بهره می برند و بهترین گزینه برای گرفتن مدرکی هستند که بودجه مالی شما را از بین نمی برد اگر در شغل دیگری هم مشغول به کار هستید. حال، ممکن است از خیلی ها شنیده باشید که بدون داشتن مدرک فنی به عنوان یک تستر بازی استخدام شده اند و این موضوع حقیقت دارد. البته باید در نظر بگیرید که این افراد یا معرف در شرکت مورد نظر داشته و یا مهارتی دارند که بر مدرک آن ها برتری دارد. ویژگی های فنی برای یک جایگاه تستر بازی که شما برای آن اعلام آمادگی کرده اید ممکن است مخلوطی از مهارت های پیشنهادی ما باشد. همچنین باید بدانید شرکت های مختلف بر بعضی از این مهارت های تاکید بیشتری دارند پس ممکن است یک شرکت به فرم استخدام شما حتی نگاه هم نکنند و شرکتی دیگر برای مصاحبه با شما سر و دست بشکنند.
مهم ترین کاری که باید بیاموزید این است که از نشدن برای یک جایگاهی که لایق آن هستید ناامید نشوید. جایگاه های تستر بازی زیادی وجود دارند که می توانند مناسب شما باشند پس بهتر است سری به مهارت های معرفی شده بزنید و قبل از پر کردن فرم استخدام هر تعدادی که می توانید را بیاموزید. ممکن است درست وقتی که فکرش را هم نمی کردید شغلی پیدا کنید که انتظارش را نداشتید.
سابقه
آیا می خواهید بدانید چطور می توان مشکل مدرک را با به دست آوردن سابقه حل کرد؟ پس داشتن یک سابقه خوب در بازی های رایانه ای و تست بازی می تواند شانس خوبی باشد تا شرکت های مختلف به شما برای شغل مورد نظر فکر کنند. بعضی مواقع به دست آوردن سابقه بدون داشتن مدرک سخت است پس ممکن است نیاز داشته باشید تا کلاس های خاصی را بگذرانید تا بتوانید به پشت درهای شرکت برسید. با این حال راه های خیلی زیاد دیگری هم وجود دارند که می توانید از طریق آن ها سابقه کافی برای یک تستر بازی شدن را به دست بیاورید. اگر هم سابقه ندارید مشکلی نیست! در بخش سوم راه زیادی را به شما معرفی می کنیم که می توانید از طریق آن ها سابقه کافی برای شرکت های بازی سازی را به دست بیاورید و مشکل نداشتن مدرک را حل کنید. نکته ای که باید در ذهن داشته باشید این است که مهارت یک شبه به دست نمی آید و شما باید برای به دست آوردنشان قوطی بلندش، شاید به همان اندازه مدرک. با داشتن میزان زیادی از سابقه کار شرکت های بازی سازی و تست بازی تلاش زیاد شما در یادگیری را در نظر می گیرند و شما را گزینه مناسبی برای یادگیری متود کاری شرکتشان خواهند دانست.
حقوق پرداختی
تست بازی به معنای کار کردن در ساعات کم در طول هفته و به دست آوردن حقوق خیلی خوب نیست. مواردی خاص وجود دارند که بازی در آستانه عرضه قرار دارد و ممکن است بیشتر از 80 ساعت در طول هفته کارکنید تا مطمئن شوید همه بخش های بازی بررسی شده است. با این حال در شرکت های زیادی برای کار بیشتر اضافه حقوق دریافت می کنید و به شما کمک می کند تا حقوقتان را افزایش دهید. حقوق عادی برای یک تستر بازی در طول سال تقریبا 35 هزار دلار است. معمولاً یک تستر بازی به صورت ساعتی حقوق دریافت می کنند و هر چقدر بیشتر کارکنید حقوق انتهای ماهتان هم بیشتر خواهد بود. البته ویژگی های خاصی وجود دارند که میزان حقوق دریافتی شما را تعیین کنند. این ویژگی های می تواند مهارت شما و میزان فعالیتتان در شرکت باشد. بیشتر تستر های بازی با ساعتی 8 تا 15 دلار کار خود را شروع می کنند اما می توانید کار برای حقوق های بالاتری چون ساعتی 80 دلار هم کار پیدا کنید.
البته اشتباه نکنید، تستر هایی هم وجود دارند که خیلی بیشتر از حد عالی درامد دارند اما این تستر ها کسانی هستند که برای مدت زیادی مشغول به کار هستند و مدارک زیادی هم دارند. شما هم می توانید به این سطح برسید و برای رسیدن به آن باید زمان زیادی را صرف کنید و چیزهای زیادی را بیاموزید و تلاش کنید تا می توانید راجع به طراحی بازی تست بازی یاد بگیرید. با یادگرفتن همه چیز مدت زیادی طول نمی کشد که برای استخدام در تیم های مختلف اعلام آمادگی می کنید و نردبان طرقی شرکت های بازی سازی پردرآمد را به سرعت طی خواهید کرد.