بازی و سرگرمی

گیمولوژی | رسانه تحلیلی بازی سازی | هفت توصیه مهم برای بازی سازان مستقل

با گذشت چندین سال از شروع به کار صنعت بازی سازی کشور، اخیرا شاهد تولیدات نسبتا مناسبی توسط استودیوها و گروه های مختلف بودیم که با رعایت استاندارد های جهانی توانستند در بازار های جهانی آمار و رتبه های چشمگیری کسب کنند. در این بین گروه هایی هستند بدون داشتن پشتوانه مالی، با صرف هزینه های شخصی مشغول به ساخت بازی برای پلفترم های مختلف هستند که به اختصار به آنها بازیسازان مستقل می گویند. این گروه ها معمولا توسط افراد مختلف با تخصص های گوناگون و در قالب تیم های کوچک تشکیل می شوند که رویا و هدف های بزرگی در سر دارند، اما بعضی از این گروه ها بدون داشتن دانش کافی از مراحل مختلف تولید ،شروع به ساخت بازی میکنند که نتیجه این روند کار خیلی زود پدیدار می شود و پروژه ایجاد شده که با انگیزه، زمان، زحمت و پشت کار زیاد شروع شده، با شکست مواجه می شود.

 

اولین توصیه من به دوستان بازی ساز (مستقل) ، رعایت اصول ، استاندارد ها و داشتن دانش کافی از مراحل تولید است که در اینجا به چند نکته مهم آن اشاره میکنم که در تیم های کوچک، رعایت آنها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

 

۱- حجم پروژه را نسبت به منابعی که در اختیار دارید در نظر بگیرید

 

یک تیم مستقل کوچک باید پروژه را به نحوی انتخاب کند که قادر به پیاده سازی آن باشد. همچنین قبل از هر چیز، تعداد افراد تیم را در نظر بگیرید که آیا توانایی انجام پروژه در مدت زمان مشخصی را دارند؟ اغلب تیم های کوچک و کم تجربه بعد از گذشت مدت کوتاهی از ورود به صنعت بازی سازی، تصور می کنند با منابع محدود قادر به ساخت بازی های بزرگ و پیچیده مثل (Call of Duty ,Battlefield ) هستند ، اما باید این نکته را در ذهن داشته باشند که بازی های بزرگ با استاندارد های جهانی، معمولا توسط تیم های بزرگی با مدیریت اصولی ، هزینه های بالا و تعداد نفرات زیادی انجام میگیرد. تیم هایی که بدون در نظر گرفتن منابع و حجم پروژه شروع به ساخت بازی می کنند ، اغلب فشار زیادی را به اعضا متحمل کرده و در مدت زمان کوتاهی پروژه را رو به شکست میبرند.

 

 

۲- برنامه ریزی و زمانبندی کنید

 

زمان تولید را بر اساس نوع پروژه و هر بخش از کار را در بازه زمانی خاصی مشخص کنید. شما میتوانید با مشورت گرفتن از تمام اعضای گروه (یا مسئول هر بخش) ، زمان نسبتا دقیق تری بدست آورید. پیشنهاد من به دوستان عزیز ، برنامه ریزی و زمان بندی در فاز های جداگانه است. پروژه را نسبت به منابع و کلیات آن و به فاز های مختلف تقسیم بندی کنید و برای هر فاز مدت زمان مشخصی در نظر بگیرید. برای مثال، فاز اول را طراحی نسخه اولیه بازی (نسخه قابل بازی) قرار دهید و به نسبت منابع موجود در تیم، تقسیم کار را در بازه های مختلف زمانی انجام دهید.

 

 

۳- مستند سازی را فراموش نکنید

 

یکی دیگر از نکات مهم در بخش تولید بازی ، مستند سازی است. بعضی از گروه های مستقل بر این باورند که پروسه مستند سازی، یک پروسه وقت گیر و عملا بدون کاربرد است و مشتری آنها در آخر محصول خروجی را خواهد دید و نیازی به مستند سازی نیست، اما از نظر من سخت در اشتباه هستند. اگر پروژه در حال تولید کمی پیچیده و بزرگ باشد، بدون مستند سازی مدیریت آن بسیار سخت و عملا غیر ممکن خواهد بود.

 

پیشنهاد من به بازی ساز مستقل، مستند سازی و استفاده از پیش نویس طرح اولیه (طرح کلی از بازی که قصد پیاده سازی آن را دارید) برای بازی است ، حتی اگر پروژه شما ساده و کوچک باشد.

 

 

۴-نه گفتن به ایده های خیلی پیچیده و بزرگ در گام اول

 

تا به حال شده است که از خودتان بپرسید، آیا ایده من قبلا توسط افراد دیگری ساخته شده یا خیر؟ و یا این که از نظر گیمر ها، این بازی چه بازخوردی خواهد داشت؟ با کمی جستجو در اینترنت میتوانید متوجه این امر شوید که آیا ایده شما پیش از این ساخته شده یا خیر. همچنین با میزان محبوبیت سبک های مختلف آشنا شوید.

 

گامی مهم برای بازی سازان مستقل، انتخاب صحیح ایده بازی می باشد، بازار امروز با گذشته کمی تفاوت پیدا کرده است. امروزه شاهد هستیم که بازی ها کوچک، اما خلاقانه نیز میتوانند با رعایت اصول و استاندارد ها به در آمد های بالایی دست پیدا کنند.

 

دقت داشته باشید که در گام اول پیشنهاد می شود از ایده های جدید و خلاقانه استفاده و بر روی ساختار اصلی بازی تمرکز کنید. همانطور که میدانید در طی روند تولید حتما ایده های جالبی به ذهن اعضای تیم می رسد که قبل از آن جزئی از برنامه نبوده و می توان به یکی از اصلی ترین نکات بازی تبدیل شود. اما باید این نکته را در ذهن داشته باشیم که از پیچیدگی بیش از حد و استفاده از آیتم های غیر کاربردی جلو گیری کنیم.

 

 

۵- روند رشد تا محصول نهایی

 

اجازه دهید محصول در حال تولید روند رشد را طی کند و در پایان هر قسمت، با استفاده از بازخورد های مشتری، نسبت به گسترش بازی و روند تولید اقدام نمایید. این روند بسیار موثر بوده و به شما کمک می کند ضعف ها و نقاط قوت بازی را خیلی زود متوجه شوید و بتوانید محصول نهایی بهتری تولید نمایید.

 

 

۶- تعیین بازار فروش

 

اگر فرد خاصی را برای مارکتینگ محصول تولید شده ندارید، مشخص کردن بازار فروش و مطالعه در باره آن بخش مهمی از کار تیم می باشد. برای مثال در بیشتر مقالات مرتبط، توصیه شده  است که تولید بازی برای گوشی های هوشمند را در آخرین مرحله از کار در نظر بگیرید، زیرا معتقد هستند که همه روزه بازی های بسیار زیادی وارد مارکت های موبایل می شوند و بدون داشتن تبلیغات کافی یا انتشار دهنده مناسب، معمولا فروش بالایی را تجربه نخواهید کرد. اما به بازی سازان مستقلی که بازار هدفشان را ایران انتخاب کرده اند، توصیه میکنم که با رعایت استاندارد ها و شناخت سلیقه مخاطبان ایرانی از بستر فراهم شده برای مارکت های اندرویدی به خوبی استفاده کنند و اگر بودجه خاصی برای تبلیغات و معرفی در نظر گرفته اند، این امر می تواند در میزان موفقیت محصول کمک شایانی کند.

 

 

۷- نا امید نشوید

 

اگر پروژه های تولید شده نتوانست موفقیت های لازم که در ذهن شما بوده را به همراه داشته باشد، ناراحت و نا امید نباشید و از تجربیات و به خصوص بازخورد مشتری ها استفاده کنید و به تولید محصولات مورد پسند مشتری ها بپردازید.

 

قطعا شما هم میتوانید راه موفق شدن در این صنعت را پیدا کنید 

 

نکات ذکر شده از جمله مسائل پر اهمیتی بود که بیشتر با وضعیت کنونی این صنعت در کشور ما سازگاری دارد، نکات و مسائل کلیدی و مهم دیگری هم وجود دارد که در آینده دقیق تر و مفصل تر درباره آنها صحبت خواهیم کرد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا