بازی و سرگرمی

گیمولوژی | رسانه تحلیلی بازی سازی | هشت راهکار برای مدیریت انجمن مستقل شما

مدیریت انجمن می‌­تواند غیر قابل پیش­­‌بینی و گیج‌­کننده باشد، اما جای نگرانی نیست؛ راه­‌هایی هستند که به کمک آن‌­ها می‌­توانید کارهای روتین را سر و سامان داده و به راحتی انجمن مستقل خود را مدیریت کنید. ممکن است برخی از این رو‌‌ش‎­ها را از قبل بدانید و برخی را نه. به هر حال این مقاله می‌تواند به همراه توضیحات و مثال­‌ها، یادآوری آن­‌ها باشد.

در جریان باشید

یادداشت‌برداری کنید و برای جلسات، تعامل با جامعه و دیگر ارتباطات، محتویات و به‌روزرسانی­‌ها یک یادآور در وسیله‌­ی خود مانند موبایل تنظیم کنید. یادداشت‌برداری مهارتی اکتسابی است و هر کس برای این کار از روش مخصوص خودش استفاده می‌­کند، اما دیکته کردن تعاملات شما کمک می‌­کند تا قرارها و جزئیات مهم را فراموش نکنید. از هر برنامه‌­ای که استفاده می‌­کنید، چه Trello یا Google یا Workflowy یا یک دفترچه‌­ی معمولی، عادت‌­های خود را به صورت ثابت و سازنده حفظ کنید. اگر خودتان را بین چندین یادداشت­ چسبیده­ به اطراف و قبرستانی از کارهای انجام نشده پیدا کردید، لازم است تا مجدداً کارهای روتین خود را بررسی کنید.

یک لیست روزانه از کارهای‌تان تهیه کنید. با این که لیست کارهای روزانه تمامی نقش­‌ها را در بر نمی­‌گیرد، اما مدیر انجمن کارهای زیادی دارد که در صورت انجام روزانه‌­ی آن‌ها می‌تواند میزان رضایت و تعامل انجمن را افزایش دهد. این موضوع ممکن است در پروژه‌­های مختلف متفاوت باشد، اما پاسخ‌گویی در کانال­‌های ارتباطی مختلف می‌­تواند خشم مشتری­‌های عصبانی، باگ‌­های پیش‌­بینی نشده، سوء استفاده از بازی، تغییرات داخلی و غیره را رفع کند.

این کار را سخت نگیرید. برای پست­های شبکه­‌ی اجتماعی خود قالب بسازید و برای پست کردن آن­‌ها الگویی در نظر بگیرید. فکر خود را متمرکز کنید و لیستی از ایده­‌ها برای تولید محتوا تهیه کنید: به‌­روزرسانی بازی/رویدادها/گزارش تغییرات/ویژگی­‌های محتوا، سوالات عمومی بازی، ویدیوهای مرتبط/گیف­‌ها، هشتگ علاقه­‌مندی‌­ها، مناسبت‌­ها و غیره.

محتوای Animation Throwdown در محدوده­ زمانی مشخص شامل New Boxes در روزهای شنبه، «Throwdowns» در پنجشنبه‌­ها و سوالات عمومی در یکشنبه‌­ها/دوشنبه‌­ها.

طرفداران خود را مجهز کنید

اطلاعات و Asset در اختیار طرفداران خود قرار دهید تا محتوای مرتبط با محصول تولید کنند. مرتباً Fan Kit هایی که شامل دسته‌­بندی Asset و داده‌های بازی هستند را به‌روزرسانی کنید. Google Drive و Dropbox و Amazon و دانلودهای مستقیم نیز از گزینه­‌های قابل توجه هستند. مجموعه­‌ای از Asset ها به سازنده­‌های علاقه‌­مند، امکان ساخت و به‌روزرسانی سایت­‌های طرفداران، ویدیو­ها/داستان­‌ها، Wiki و غیره را می‌­دهد. در صورت لزوم، مستندات قانونی/حقوقی را تهیه و به طرفداران ارائه کنید.

اطلاعات مهم بازی/محصول را جمع‌­آوری و پخش و کانال­‌های ارتباطی را مدیریت کنید (انجمن­‌ها، ایمیل، پیام­‌های خصوصی و غیره)، به خصوص آن­‌هایی که توسط طرفداران شما استفاده می­‌شوند تا تصاویر و اطلاعات مورد نیاز را درخواست دهند؛ به آن دسته از افراد که بهترین استفاده را از این اطلاعات می­‌برند حق انحصاری دهید.

یادداشت‌­های انتشار را در جایی ثابت و با زمان‌­بندی رایج پست کنید. طرفداران به این روتین عادت کرده و به افزایش جذابیت و بار محتوایی محتوای به‌روزرسانی شده­‌ی اخیر کمک می‌­کنند.

به طرفداران خود یاد دهید که خودشان به خودشان کمک کنند. از ابزاری مانند Zendesk یا Get Satisfaction برای ساخت «سوالات متداول» (FAQ)، راهنمایی، اطلاعیه‎‌­ها، باگ‌­های شناخته شده و دیگر موضوعات پشتیبانی استفاده کنید.

Animation Throwdon’s Help Center در 30 روز گذشته حدود 25000 بازدید داشته است. اگر حتی یک درصد از این بازدیدکننده­‌ها به یک سوال بازیکنی پاسخ داده باشند، کمتر از 250 سوال در انجمن یا بلیط ارائه شده برای یک ماه (برای پرسش) مطرح شده است.

راهنما و محتوای منابع جمعی

برای بیشتر باز‌‌ی‌­سازان مستقل، منابع و زمان از ارز‌ش‌­های محدود هستند. خوشبختانه برای شما، طرفداران پر و پا قرص‌تان همیشه هیجا‌‌ن‌­زده و مشتاق‌اند تا کمک‌تان کنند که ویکی(Wikis)، راهنمای بازیکنان و ارتباطات خارجی را سر و سامان دهید. اگر برای شروع یک پروژه به مشکل برخوردید، با ساخت یک مسابقه یا چیزی شبیه به آن انگیزه ایجاد کنید.

BattleHand ویکیای (Wikia.com) خود را به وسیله‌­ی ساخت  community task با جایزه‌ای به همکاران در تکمیل کار آغاز کردند. هدف کار در طی چند روز تکمیل شد و هم انجمن و هم کمپانی از این تلاش­‌ها سود بردند.

به علاوه BattleHand یک مسابقه­‎ی هنری برگزار کرد که به بازیکنانی که کارهای هنری ارائه داده بودند جایزه تعلق گرفت و به طور منظم محتوای هفتگی منشتر کردند.

برنده­‌های مسابقه‌­ی محتوای طرفداران «Gems for Gems» از BattleHand در بالا نشان داده شده است.

دانش خود را گسترش دهید

مطمئن نیستید کاری را چگونه انجام دهید؟ نمی­‌توانید یک باگ نرم‌­افزاری را توضیح دهید؟ در گوگل سرچ کنید، از همکاران خود بپرسید، دکمه­­‌ها را دستکاری کنید و کارایی‌­های ابزاری که روزانه استفاده می‌­کنید را کشف کنید. بالا بردن سطح دانش از ابزار و نرم­‌افزارها (داخلی و خارجی) می‌­تواند کارایی و تخصص شما را به مقدار زیادی افزایش و استرس را کاهش دهد.

آخرین تغییرات محصول را به وسیله‌­ی نقشه‌­ها، تست‌­ها، جلسات و یادداشت‌­های انتشار به‌روز نگه دارید. هر چه بیشتر از موضوعات باخبر باشید، اطلاعات بیشتری را می‌­توانید در اختیار تیم و انجمن خود قرار دهید.

به سایت­‌های طرفداران سر بزنید، گروه‌­های فیسبوک و Line و Discord و گفتگوهای مربوط به بازی را بخوانید. بازیکنان علاقه‌­مند به کارهای داخلی، شایعات و مشکلات بزرگ­‌تر انجمن را آشکار خواهند کرد. شما Memeهای خنده‌­دار (تصاویر طنز)، راهنمای بازیکنان و درک بهتری از انجمن‌­هایی که روی آن‌­ها کنترل ندارید پیدا خواهید کرد.

نه تنها باید از آخرین تغییرات محصول خود، بلکه دیگر محصولاتی که استفاده می­‌کنید به‌روز و با خبر باشید. تغییرات ناگهانی می­‌توانند شما را از مسیر گمراه‌کنند و ارزش کار شما را پایین بیاورند؛ مثلاً در سپتامبر سال گذشته، فیسبوک ناگهان پشتیبانی از تصاویر گیف (متحرک) را متوقف کرد که به گیف‌های منتشر شده در گذشته جلوه زشتی داد.

باخبر بودن از تغییرات و به روزرسانی‌­های محصول‌تان و مابقی آن‌­هایی که به نحوی مخاطب شما درگیر آن است، شما را نسبت به تغییرات ناگهانی که ممکن است بر مارکتینگ، کسب کاربر و بازخوردهای انجمن تاثیر بگذارد آماده‌­تر می‌سازد.

انجمن خود را سرگرم کنید

حقیقت این است که گاهی بهترین دفاع، حمله است. سعی کنید انجمن خود را سرگرم کنید، مخصوصاً برای محصولاتی که به‌روزرسانی‎­های طولانی مدت دارند و طرفدار را به شدت خسته می‌کند. شتاب در فروش و رویداد­ها، تعامل را محدود و مخاطب را خسته می‌کند. محتوایی پیدا یا تولید کنید که پاسخ احساسی مخاطب را در نتیجه داشته باشد. چه مجلل، بامزه، تاثیرگذار، تعاملی و چه بحث برانگیز، مردم بیشتر مایل‌اند تا با محتوایی درگیر شوند که واکنش درونی در آن‌ها ایجاد کند. از ابزار پیش‌­ساخت در وب استفاده کنید تا فعالیت­‌ها و بازی‌­های سرگرم‌­کننده برای انجمن خود بسازید؛ هزارتوی K که در زیر مشاهده می­‌کنید توسط http://maze5.de/ ساخته شده است.

 علاوه بر این، محققان دانشگاه هاروارد معتقدند که «انسان سی تا چهل درصد از خروجی حر‌‌ف‌­هایش را صرف اطلاع دیگران از تجربیات ذهنی خود می‌کند». تالارهای مخصوص بازی‌­ها، محتوای اجتماعی خصوصی بسازید و راه هایی برای تشویق بازیکنان برای به اشتراک گذاشتن احساسات، تجربیات و داستان‌ها پیدا کنید.

مثال­‌هایی از نوستالژی محصول، محتوای سرگرم­‌کننده یا احساسی و خاطرات و تجربیات شخصی.

اختلاف نظر را کاهش دهید

هر محصول، تیم و انجمن تفاو‌ت‌­هایی دارد. از فرصت‌­ها استفاده کنید تا مشکلات محصول و ارتباطات را قبل از اینکه شروع شوند برطرف کنید. انجمن‌های طرفداران، به خصوص تالارهای گفتگو (Forums) پتانسیل زیادی برای این مشکلات بین بازیکن با بازیکن و بازیکن با تولیدکننده دارند. در زیر یک سری از توصیه‌­ها برای کاهش این اختلافات از www.kongregate.com ارائه شده است:

بازخوردها را از مکالمات عمومی جدا کنید. این کار به بازیکنان جدید و همچنین آن­‌هایی که علاقه‌­مند به گفتگو درباره‌­ی گیم­‌پلی هستند، اجازه می‌­دهد بدون ترس از رگباری از سخنان و نظرات قاطع که معمولاً برای بازخوردها، مشکلات فنی و باگ­‌ها نگه داشته شده است، به راحتی گفتگو کنند. این کار همچنین به شما اجازه می­‌دهد نظرات انجمن را بهتر بررسی و سازماندهی کنید.

برای اطلاعات و پست‌­های مهم تالار گفتگوی خود، یک آرشیو (Dev Archive) درست کنید. گاهی هدایت چنین تالارهایی سخت خواهد بود و با وجود چند نفر مدیر، سخت است اینکه چه کسی دقیقاً چه چیز و در چه زمانی پست کرده است را ردیابی کنید. برای تیم تولید (بازی‌سازی) و بازیکنان راهی آسان بگذارید تا بتوانند پست­‌های رسمی قدیمی‌­تر را از طریق بایگانی یا همان Dev Archive پیدا کنند.

موضوعات پیشنهادی برای بازی­‌سازان با تیم­‌های کوچک بسیار زیاد خواهد بود. بیشتر مواقع، این پیشنهادات در تالارهای گفت­گو کهنه یا غیر قابل اجرا می­‌شوند. زمانی که شما بازیکنان و درخواست‌­های زیادی داشته باشید، دفعات زیادی نیز ناامید می­شوید. گاهی به عنوان یک بازیکن، زمانی که زیادی بازی انجام می‌­دهید یا در تالارهای گفت­وگو هستید، به سختی پیشرفت را خواهید دید. با وجود یک لیست طولانی و زنده از پیشنهادات بازیکنان که به وضوح علامت­‌گذاری و بر سر اجرای آن توافق شده است، برای آن­‌ها خیلی سخت­‌تر است که ادعا کنند «بازی­‌سازان هرگز ایده‌­های بازیکنان را در نظر نمی‌­گیرند.» در حقیقت بازی­‌سازان بسیاری آن­‌ها را در نظر می­‌گیرند. بازی Animation Throwdown لیستی از موضوعات پیشنهادی ایجاد کرد که بررسی و نشان داده شد که کدام یک اعمال شده و کدام یک نه. این لیست نشان دهنده­‌ی سند داخلی یا یادداشت‌­ها و اولویت­‌ها است.

با گزارشات به موقع و مختصر به تیم خود کمک کنید. این گزارش‌ها شامل اطلاعات مربوطه مانند شمارش بلیط­‌ها (در پرسش و پاسخ و پشتیبانی)، اشارات پشتیبانی فنی، سوالات/موارد قابل توجه اعضای انجمن، معیارهای در دسترس و دیگر نکات برجسته است.

دست و دل باز باشید

جذب کاربر می‌­تواند پر هزینه باشد. نه تنها در مارکتینگ مستقیم هزینه دارد، بلکه پشتیبانی از آن نیز نیاز به مدیریت کمپین­‌ها دارد. تهیه و ارائه‌ی هدایای کوچک و پاداش می­‌تواند تلاش­‌های مسئولان کاربری را تکمیل کرده و روحیه‌­ی انجمن ‌را بهبود بخشد. جبران مشکلات انجمن با هدیه­‌ی مناسب می­‌تواند باعث شود آن­‌ها هزینه­‌ی بیشتری کنند و ضررها کاهش یابد.

برای بازیکنان خود مسابقات یا جوایز هفتگی در نظر بگیرید. با این کار نه تنها بازیکنان از اوغات بازی لذت خواهند برد، بلکه مسابقات هفتگی باعث می‌شود نظرات (Comment) بیشتری گرفته و مثلاً پست‌­هایی با بازدید متوسط، بازدید بیشتری داشته باشند. این کار به نوبه­‌ی خود می­‌تواند بازدید و مشارکت در پست­‌ها را در طول هفته افزایش دهد.

توجه و مراقبت

حرف زدن در این باره آسان­‌تر از عمل کردن به آن است، به خصوص زمانی که تیم شما با دیکتاتور­ها مقایسه می­شود! اما کارهای کوچکی که هر روزه برای بهبود انجمن و بازی خود انجام می­‌دهید برای اطرافیان خیلی مهم­‌تر است. بیشتر بازیکنان خواهان و قدردان شفافیت کار شما هستند و این که گاهی اشتباهاتی در کار پیش خواهد آمد و درست کردن آن زمان می‌­برد را درک می­کنند.

کسی باشید که طرفداران و بازیکنان شما می­‌خواهند. با بازیکنان و نگرانی‌­های کمپانی خود با درایت و همدردی رفتار کنید. با آغوش باز انتقادات و بازخورد­ها را بپذیرید و همیشه سعی بر بهتر شدن کنید. چیزهای جدید را تست و امتحان کنید. زمان اضافی برای گزارشات، جلسات، صحبت­‌ها و ارتباطات بگذارید. تیم و انجمن شما از آن قدردانی خواهند کرد.

 

منبع: kongregate.com

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا