بازی و سرگرمی

گیمولوژی | رسانه تحلیلی بازی سازی | خنک بنوشید؛ گزارش جنجالی پازل از برگزاری رویداد گیمیکس و فرمول محرمانه معجون بازی‌سازی

اگر اهل مطالعه و پیگیر آموزش‌های به‌روز بازی‌سازی باشید، احتمالاً با وبسایت «گیمولوژی» آشنا هستید. رسانه‌ای آموزشی در زمینه بازی‌سازی که با هدف توسعه دانش روز بازی‌سازی و انتشار تجربه بازی‌سازان ایرانی شروع به فعالیت کرده و توانسته نظر عمده بازی‌سازان را به خود جلب کند. گیمولوژی علاوه بر ترجمه مطالب منابع معتبر و انتشار تجربه بازی‌سازان داخلی به قلم خود آنها، با برجسته‌ترین بازی‌سازان سراسر دنیا نیز مصاحبه می‌کند.

تازه‌ترین تلاش گیمولوژی در راستای ارائه اطلاعات و آموزش‌های به‌روز بازی‌سازی، برگزاری رویداد هدفمند «گیمیکس» بود. گیمولوژی در این رویداد، با بررسی مشکلات موجود در صنعت بازی‌سازی، از بازی‌سازان و صاحب‌نظران باتجربه دعوت به عمل آورد تا در یک پنل چالشی به بحث و ارائه اطلاعات در حوزه انتشار بازی در استانداردهای جهانی بپردازند.

اولین نسخه از این رویداد با نام «گیمیکس؛ معجون بازی‌سازی» در روز پنجشنبه، ۱۶ آذرماه ۱۳۹۶ در محل «آواتک» واقع در دانشگاه تهران برگزار شد. برای شرکت در مراسم باید از پیش در وبسایت گیمیکس ثبت‌نام صورت می‌گرفت. استقبال از رویداد طوری بود که چند روز قبل از برگزاری ظرفیت شرکت‌کنندگان به اتمام رسیده بود و دیگر ثبت نامی انجام نمی‌شد.

شرکت کنندگان که در بدو ورود خود با انتخاب یکی از پنج نشان معروف این همایش مواجه می‌شدند، اغلب در انتخاب یکی از آنها تردید داشتند. اما در عین حال عده زیادی از آن‌ها با حفظ سمت‌های تخصصی خود نشان بیزینس(سرمایه گذار و ناشر) را انتخاب می کردند تا با این رویکرد وارد تعامل با شرکت کنندگان در این رویداد شوند. آمار پیکسل‌ها را که از بچه‌های گیمولوژی گرفتیم گفتند “کد” و “دیزاین” بیشترین مشتری را داشته و “صدا” کمتر از همه رفته. اعضای گیمولوژی هم نشان‌های مخصوصی داشتند که آدمک آن با لباس‌‎های سیاه، عینک دودی و عبارت MIB(احتمالا مخفف مردان سیاه پوش) از پیکسل‌های دیگر متمایز شده بود. البته با کمی دقت فهمیدیم که این نکته در یونیفرم مردان سیاه پوش نیز لحاظ شده و همگی با لباس‌های فرم یک دست در حال برگزاری همایش هستند.

حمیدرضا نیکوفر در ابتدای شروع مراسم و پس از خوش‌آمدگویی به حضار در مورد تاریخچه و هدف تأسیس گیمولوژی صحبت کرد. وی بیان داشت، گیمولوژی با رویکرد گردآوری مقالات و تجربه‌های ناب بازی‌سازان داخلی و خارجی در یک بستر متمرکز پایه‌گذاری شد. چرا که در گذشته بازی‌سازان به مقالات مهم و پرمایه دسترسی نداشتند و یا اینکه به دلیل ضعف در مهارت‌های زبان انگلیسی فرصت خواندن آن‌ها را از دست می‌دادند. هدف گیمولوژی گردآوری و انتشار این مقالات به زبان فارسی در یک حرکت جمعی بود تا علاقه‌مندان بتوانند در هر لحظه و هر مکان به آن دسترسی داشته باشند.

بیشتر بخوانید ...   پیوند مد و فشن با بازی‌های رایانه‌ای ، نیک کوولا از DMarket توضیح می‌دهد

بعد از او امیرحسین عرفانی هم دقایقی را به بررسی فواید رویکرد بین‌المللی در بالا رفتن سطح کار در مجموعه‌های این چنینی اختصاص داد و افزود این عامل سبب می‌شود تا خروجی‌ها از ارزش بالاتری برخوردار باشند.

مهرداد آشتیانی، امیرحسین فصیحی و آریا اسرافیلیان مهمانان پنل بودند که در یک بحث داغ و جذاب یک ساعت و نیمه به بررسی نحوه تولید و انتشار بازی‌ در سطوح جهانی و بین‌المللی پرداختند. امیرحسین عرفانی با پرسش و پاسخ از مهمانان پنل و همین‌طور بیان تجربیات شخصی خود سعی کرد تا چالش‌های موجود برای کار کردن در سطوح بین‌المللی را بیان کند. مهمانان دیگر نیز هرکدام مشکلاتی که با آن دست‌به‌گریبان بوده و راهکارهایی که به کار برده‌بودند را بیان نمودند تا شاید چراغ راهی برای دیگر بازی‌سازان باشد.

پس از پایان تبادل‌نظر و بحث مهمانان پنل، بیش از 30 دقیقه به پرسش و پاسخ شرکت‌کنندگان از آنها اختصاص یافت. در این پرسش‌ها شرکت‌کنندگان به بیان مشکلات خود پرداختند و سخنرانان پنل در رابطه با آن‌ها اطلاعات مفیدی را ارائه می‌کردند.

در پایان پنل و پس از اهدای جوایز شرکت‌کنندگان و سخنرانان، مجری مراسم اعلام کرد که در بخش دوم رویداد (پذیرایی و نتورکینگ) نوشیدنی گیمیکس که از قبل وعده داده شده بود؛ سرو می‌شود. این نکته را هم تاکید کرد که حضار می‌توانند با خوردن آن بازی‌ساز یا بازی‌سازتر شوند!!

فارغ از ایده جالب این نوشیدنی برای رسانه‌ای‌تر کردن رویداد، ترکیبات آن را که از مسئولین برگزاری جویا شدیم متفق القول می‌گفتند که عقل سالم در بدن سالم! یکی از برگزارکنندگان می‌گفت که این معجون با چندین مدل مختلف سرطان مبارزه می کند!! خلاصه بعد از کلی تلاش و نفوذ به پشت صحنه پی پردیم که محور اصلی این معجون لیموترش و ترکیب آن با چند محلول دیگر است که الحق هر کدامشان فواید زیادی برای سلامتی داشتند. البته مسئول برگزاری رویداد بعد از اطلاع از حرکت جسورانه خبرنگار پازل از ما خواهش کرد که بقیه ارکان فرمول محرمانه گیمیکس را رسانه‌ای نکنیم که ما هم در یک تعامل حرفه ای قبول کردیم از افشای این اطلاعات خودداری کنیم. خلاصه‌ی کلام اینکه گمیکیس برای سلامتی و بازی‌سازی مفید است. خنک بنوشید!

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا