صنعت بازی به اوج توانمندیهای تکنولوژیکی خود دست یافته است
شان لیدن (Shawn Layden)، که در گذشته بر صندلی ریاست پلی استیشن تکیه زده بود، بر این باور است که صنعت بازی از نظر فنّاوری در حال حاضر به نوعی سقف خود رسیده است. او همچنین تأکید کرده که بخش اعظمی از بازیکنان قادر به درک تفاوت موجود بین ۹۰ فریم بر ثانیه و ۱۲۰ فریم بر ثانیه نیستند.
این نظرات لیدن در زمانی مطرح میشوند که تغییرات قابل توجهی در نسلهای کنسولی، به ویژه در سالهای اخیر، مشاهده نشده است. انتقال از بازیهای دو بعدی به سمت سه بعدی، تحولی اساسی و انقلابی به شمار میرود. حرکت از Xbox به Xbox 360 نیز با ارائه گرافیک HD و تجربه آنلاین بارزتری همراه بود. اما به عقیده بسیاری، نسل کنسولهای PS5 و Xbox Series X/S تنها یک پیشرفت تدریجی محسوب میشود.
مدیر پیشین پلی استیشن در مصاحبهای با Gamesindustry.biz ابراز داشت:
اگر بخواهم با صداقت صحبت کنم، به نظر میرسد که در فنّاوری به نقطهی اوج خود رسیدهایم. چه تعداد از ما میتوانیم واقعاً تفاوت بین ۹۰ فریم بر ثانیه و ۱۲۰ فریم بر ثانیه را احساس کنیم؟
اکنون سؤال این است که تولیدکنندگان سختافزار و کنسولها از این مرحله چگونه باید پیشرفت کنند؟ لیدن پیشنهاد میکند که باید تأکید بیشتری بر روی دسترسی مالی و تنوع در سازندگان داشته باشند و نه بر ارتقاهایی که حتی برای چشم انسان به سختی قابل تشخیص است.
او در همین ارتباط میافزاید:
باید فناوری را مقرون به صرفهتر و سادهتر کنیم. باید این مسیر را هموار سازیم و راهی پیدا کنیم که تعداد بیشتری از شرکتهای سختافزاری بتوانند در این عرصه مشارکت کنند.
لیدن به تازگی در سخنرانیهای خود به بازیهای AA نظیر Clair Obscur: Expedition 33 اشاره کرده و از آنها به نیکی یاد کرده است. در نظر او، این دسته از آثار در دورانی که توسعهدهندگان خسته از تکرار بیپایان یک روند شدهاند و شرکتهای بزرگ با سرعت غیرقابل کنترلی در حال گسترش هستند، تنوع بیشتری را ارائه میدهند.